  • 211. Data: 2015-08-16 11:56:39
    Temat: Re: O konkurencji na rynku
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    news:slrnmsu9j9.1mb.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Może było, jednak przeważnie był jeden przełącznik przełączający między
    > obwodem dzwonka z kondensatorem (słuchawka odłożona) i całą resztą do
    > gadania (podniesiona słuchawka). Przewody z takiego aparatu wychodziły
    > trzy -- jeden wspólny od przełącznika i po jednym od wspomnianych obwodów.
    > Na ogół były one po prostu zwarte zworą we wtyczce..

    Zgadza się - pamietam te zworę, taka smieszna była. Pamiętam jednakże, że w
    niektórych aparatach we wtyczce były fiksowane 4 przewody. Coś mi pamięć
    podpowiada, że zwora miała znaczenie dla obwodu dzwonka.

    > ... W myśl
    > zaleceń, dwa lub więcej aparatów na jednej linni łączyć należało w tak
    > zgadkowy sposób, że sam Euler by uznał, że topologia mostów w Królewcu
    > jest rzeczą mało ciekawą.

    Ale działało?
    Działało :)

    Jak w dowcipie - młody lekarz w rozmowie z profesorem, taki zasmucony,
    profesor pyta:
    - Czym się pan tak martwi, przecież pierwszy pana pacjent wyzdrowiał i ma
    się świetnie!
    - Tak, panie profesorze, ale ja zupełnie nie wiem, co mu pomogło...

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 212. Data: 2015-08-16 13:52:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Zgadza się - pamietam te zworę, taka smieszna była. Pamiętam jednakże, że
    > w niektórych aparatach we wtyczce były fiksowane 4 przewody. Coś mi pamięć
    > podpowiada, że zwora miała znaczenie dla obwodu dzwonka.

    Zwora w kształcie litery Z (albo S, jak kto patrzy z drugiej strony).
    Bez niej aparat nie dzwonił. Albo tylko dzwonił, lecz gadać się z niego
    nie dało. Z powodów wyjaśnionych wyżej. Z czwartym przewodem się nie
    spotkałem.

    > Ale działało?
    > Działało :)

    Nie wiem. Ja to traktowałem jako sztuke konceptualną. Taki schemat był
    w instrukcji obsługi aparatu.

> [...]
    > i ma się świetnie!
    > - Tak, panie profesorze, ale ja zupełnie nie wiem, co mu pomogło...

    Brygada robotników przenosi szynę tramwajową. Rozstawiają się co metr,
    każdy bierze ją specjalnymi szczypcami, "hej, hop" -- przesuwają szynę
    pół metra dalej. I są już niecałe pięćdziesiąt metrów od miejsca, gdzie
    w przyszłości ma jeździć tramwaj. Kierownik budowy nie może na to patrzeć
    -- "panowie, to nie tak", bierze czynę na ramię, niesie i ciska ją na
    wyznaczone miejsce. I zadowoliny mówi: "tak trzeba". Pracownicy na to:
    "Panie kierowniku, na siłę, to nie sztuka, ale żeby tak sposobem".

    Więc ja u siebie na siłę połączyłem jak popadło, dużo prościej niż na
    schemacie. Też działało.

    --
    Jarek

  • 213. Data: 2015-08-17 01:00:32
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > Bez niej aparat nie dzwonił. Albo tylko dzwonił, lecz gadać się z niego
    > nie dało. Z powodów wyjaśnionych wyżej. Z czwartym przewodem się nie

    To i racja, bo nie zawsze on był. Mnie się zdarzało trafić, ze w kablu były
    4 przewody. Zaś dość często w takich przypadkach dwa bywały skręcane razem,
    lub wręcz, parami, że żyły szły 4, ale w sumie było tak, jakby szły 3, albo
    nawet 2, a całe to dzwonkowanie robiło się w aparacie.

    > Nie wiem. Ja to traktowałem jako sztuke konceptualną. Taki schemat był
    > w instrukcji obsługi aparatu.

    A tak, chyba w każdym. Także mnie zastanawiało coś, co bywało na schemacie,
    a nigdy nie spotkałem tego w praktyce - jakiś dziwny układ na
    półprzewodnikach, jakby jakiś interfejs, najpewniej chyba do samego piekła,
    czy innego wymiaru, miejsce na płytce było pocynowane i gotowe, a między
    trzema z dziurek zworki drucikiem chyba krosówkowym...

> [...]
    > wyznaczone miejsce. I zadowoliny mówi: "tak trzeba". Pracownicy na to:
    > "Panie kierowniku, na siłę, to nie sztuka, ale żeby tak sposobem".

    Ja staję po stronie kierownika.
    Dupa sposób, przypomina mi to dowcip, jak na basenie ratowano topielca, a
    szef basenu, czy kto tam, widząc to, kazał wyjąc dupę topielca z wody, bo
    całą wodę wypompują...

    > Więc ja u siebie na siłę połączyłem jak popadło, dużo prościej niż na
    > schemacie. Też działało.

    Sehr gut, tak ma być - ma działać!

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 214. Data: 2015-08-17 01:14:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 15 Aug 2015 00:47:41 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > No nie, wprawdzie niewiele już z tego wszystkiego pamiętam, ale
    > aż tak wyrafinowanych rzeczy w protokołach modemowych nie ma.

    Do 33600 nie ma, 56k ... tam chyba nie bylo nosnych, wiec tez nie
    bylo.

    > Ale w transmisji DSL zastosowano genialną w moim przekonaniu
    > sztuczkę, która służy robieniu w rurę tow. Kotieknikowa i Mr.
    > Shannona. Nie korzysta się tam z jednego ciągłego zakresu
    > częstotliwości o szerokości 2N by przesłać strumień N bitów.
    > Wydzielane są fragmenty pasma transmisyjnego lini telefonicznej,
    > każde o szerokość mniej więcej takiej, jak w oldskulowym modemie.
    > I na nich, całkiem osobno, transmituje się strumienie danych.

    Ale to nie "robienie w rure", tylko wykorzystanie na maksa :-)

    J.

  • 215. Data: 2015-08-17 01:44:48
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Ale to nie "robienie w rure", tylko wykorzystanie na maksa :-)

    Może po prostu uelastycznienie?
    A korekcja z RSC, czy inne dane naprawcze?
    Z-modem, czy Y-modem-G? :)

    Żartowałem :)

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 216. Data: 2015-08-17 13:39:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

> [...]
    > do samego piekła, czy innego wymiaru, miejsce na płytce było
    > pocynowane i gotowe, a między trzema z dziurek zworki drucikiem

    Trudno mi na podstawie tego opisu zorientować się o co chodzi. Nie wiem
    nawet o jakie telefony chodzi, z którego okresu. Te z lat sześćziesiątych
    i wcześniejsze żadnych półprzewodników nie miały, przynajmniej takich,
    jak sobie je dzisiaj sobie wyobrażamy. Był, choć nie zawsze, prostownik
    selenowy -- dwie płytki połączone antyrównolegle. Dołączony równolegle
    do słuchawki, lub gdzieś do transformatora robącego za układ antylokalny.
    To pracowało jako układ ograniczający napięcie, miało zapobiegać głośnym
    trzaskom w słuchwace. Może tam też coś podobnego miało być wlutowane?

    --
    Jarek

  • 217. Data: 2015-08-17 13:58:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale to nie "robienie w rure", tylko wykorzystanie na maksa :-)

    Jasne, że nikt tym ADSL-em nie godzi w wielkie podstawowe twierdzenia.
    Ale w czasach obu panów, gdy się mówiło o transmisji cyfrowej, każdy
    spodziewał się zwiększenia zapotrzebowania na pasmo. Transmisja cyfrowa
    kojarzona była z gwarancją stuprocentowej wierności sygnału -- a to
    w związku z tym, że chodziło o przekazanie informacj binarnej w wielkości
    fizycznej zmieniającej się w sposób ciągły. Więc szumy i zakłócenia
    ginęły całkowicie, gdy liczyły się tylko dwa stany napięć -- większy
    lub mniejszy od progu, od którego starano się trzymać z daleka.

    Można zatem powiedzieć, że wierność cyfrowa osiągana była metodami
    analogowymi. Dzisiaj w większości transmisji cyfrowych zakłada się,
    że błędy wystąpią, i to nawet na sporym poziomie. Eliminowwane będą
    dopiero później, metodami statystycznymi. Jeśli jest to transmisja
    wielokanałowa, jak ADSL, to niektóre kanały mogą osiągnąćniekorygowalny
    stopień błędów, mogą wręcz być całkiem nieużyteczne.

    Gdyby gdzieś w latach siedemdziesiątych student na egzaminie opowaidał,
    że przez dwudrutową linię telefoniczną długości kilku kilometrów można
    przesłać program telewizji kolorowej, w dodatku bez żadnego śnieżenia,
    a do tego towarzyszący dźwięk stereo Hi-Fi -- to by zaraz z tego egzaminu
    wyleciał (jeśli nie za nieuctwo, to za picie przed egzaminem).

    --
    Jarek

  • 218. Data: 2015-08-17 19:56:22
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Trudno mi na podstawie tego opisu zorientować się o co chodzi. Nie wiem

    Ja próbowałem się po schemacie domyślić, ale też mi nie szło. Może to do
    jakiegoś specjalnego przeznaczenia, chuk wie.

    > nawet o jakie telefony chodzi, z którego okresu. Te z lat sześćziesiątych

    Najbardziej lata 70, te najtradycyjniejsze aparaty, już nie CB663, czy z tej
    kasty, tylko późniejsze, ale jeszcze nie Storczyki, Astry, czy Tulipany.
    Ten jest podobny kształtem, choć już nowszy i na schemacie nie ma... ale
    nawiązując do kabla i wtyczki - schemat traktuje o 4-żyłowym, podobnie jak
    połaczenia między gniazdami.
    http://allegro.pl/telefon-tarczowy-cb-740-i558674365
    5.html
    Tu mam na bardzo słabym zdjęciu aparat, o który mi chodzi, ten po lewej:
    http://krakow.oglaszamy24.pl/ogloszenie/702053852/kr
    akow-sprzedam-aparaty-telefoniczne-z-lat-70.html
    Występował od w różnych odmianach obudowy, ale miał chyba jedną i taką samą
    płytę główną.

    Tutaj mamy CB663, z płytką o jaką mi chodzi. Nie ma tego na schemacie, ale
    miejsce na gniazdko i zwory są:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1602967.html Leży na zworkach
    niebieski kabelek...
    Szukam dalej...
    Niestety, nie znalazłem. Jak dorwę, to napiszę osobno.

    > i wcześniejsze żadnych półprzewodników nie miały, przynajmniej takich,
    > jak sobie je dzisiaj sobie wyobrażamy. Był, choć nie zawsze, prostownik

    Co skutkowało często gigatrzaskami w ucho. Raz na centrali mi tak trzasnęło,
    że przez pół godziny prawie nic nie słyszałem. A to zwykły trzask od
    włączemia mtf do gniazda wybieraka WG 32AB. A diodek tłumiących nie było.

    > selenowy -- dwie płytki połączone antyrównolegle. Dołączony równolegle
    > do słuchawki, lub gdzieś do transformatora robącego za układ antylokalny.

    Najprędzej do trafo. Niekiedy słuchawka "zdejmowana była" z odczepu
    uzwojenia, a tłumik trzasków przypinało się do jego końców. Stosik czasem
    zawodził i dawało się dwie diody przeciwrównoległe, najlepiej germanowe (z
    natury rzeczy lepiej tłumiły), ale krzemowe też się sprawiały należycie.
    Prąd minimalny, więc nawet najdelikatniejsze detekcyjne dawały sobie radę.

    > To pracowało jako układ ograniczający napięcie, miało zapobiegać głośnym
    > trzaskom w słuchwace. Może tam też coś podobnego miało być wlutowane?

    Nie, to nie o to mi chodziło. To, o czym myślę, to wyglądało mi jak jakaś
    automatyka na tyrystorach, mam pewne swobodne przypuszczenie, że być może to
    było dla służb, które musiały zgłaszać się natychmiast i aby obsługa nie
    musiała wachlować słuchawkami, to trzymała mtf cały czas przy uchu, a jak
    przyszło połączenie, to prąd dzwonienia wyzwalał coś w rodzaju tyrystora,
    który zamykał obwód, wybierak zamykał drogi rozmówne i połaczenie było
    zestawione. Na Strowgerze robiło się to nieco inaczej, zmieniając krosowanie
    w wyposażeniu abonenckim - konstrukcja łącznicy umożliwia rozpięcie strony
    abonenckiej na wejście i wyjście osobno, co robiło się rzadko.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 219. Data: 2015-08-17 19:57:48
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > a do tego towarzyszący dźwięk stereo Hi-Fi -- to by zaraz z tego egzaminu
    > wyleciał (jeśli nie za nieuctwo, to za picie przed egzaminem).

    A jakby to udowodnił? :)

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 220. Data: 2015-08-17 22:32:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > A jakby to udowodnił? :)