    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Numeracja 690
    Date: Thu, 24 Nov 2011 13:31:56 +0000 (UTC)

    Pan Araneus Diadematus napisał:

    > Wciąż za mała konkurencja w mediach transmisyjnych...

    To ma się nijak do problemu łupienia gdzie się da. Bo problem nie jest
    ogranicony do telefonii mobilnej -- w stacjonarnej też są kierunki,
    gdzie ceny nie spadają wyłącznie z pozatechnicznych powodów.

    > jak wifi się stanie multipowszechne i każdy sobie VOiP-a obstaluje,
    > gdziekolwiek będzie, to szybciutko roaming spadnie do cen lokalnych,

    ...a jak zechce tym voipem zadzwonić na przykład na Białoruś, to mu
    szczęka przy płaceniu opadnie.

    > aby klient przez opa zadzwonił, a nie za (prawie) darmo przez net...

    Albo i nie. Rozsądni operatorzy prognozują (zdaje się u Niemca tak
    czytałem), że za kilka lat najlepiej będzie sobie w ogóle odpuścić
    biznes połączeń fonicznych, bo klient będzie chciał tylko dostępu
    do Internetu, za który zapłaci. A tam już sobie jakoś komutację
    połączeń fonicznych zorganizuje. Sam albo z pomocą operatora --
    tego samego bądź innego.

    > Wracając do "zapętlenia" - powszechnie jest to stosowane w Usiech
    > - są tam OIDP 4 strefy czasowe... a chyba nawet więcej. otóż, dla
    > lepszego zobrazowania podam to na przykładzie Polski - dzwonię
    > z Rzeszowa do Przemyśla, godziny szczytu, duży ruch, wiązka sie
    > przepełnia.

    Przepełnia? A to z jakiego niby powodu? Ruch telefoniczny, to dzisiaj
    coś tak na poziomie jednego promila wśród reszty. I nie ma powodu,
    by był traktowany inaczej niz pozostałe dane. Kilkanaście lat temu
    proporcje były odwrotne. Ale to przeszłość.

    --
    Jarek