-
21. Data: 2025-02-25 18:53:49
Temat: Re: Nigdy
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 25 Feb 2025 18:00:00 +0100, Shrek wrote:
> W dniu 25.02.2025 o 17:30, J.F pisze:
>> Hm, mam wrażenie, że mój ABS stara się działać na śliskim.
>
> Mój się trochę stara ale w końcu poddaje i blokuje. Sensownie, bo jak
> masz przyzerową przyczepność, to żeby się zatrzymać to jednak w końcu
> trzeba zablokować - inaczej będziesz się toczył a kontrola nad
> kierunkiem i tak już będzie teoretyczna.
>
>> Teoretycznie jest chyba możliwe, że wszystkie 4 koła staną naraz, i
>> ABS nie będzie przerywał, bo sterownik nie stwierdzi poślizgu kół.
>
> Takie odnoszę wrażenie. Czujniki ABS mówią że stoi, czujniki
> przyspieszenia że też w zasadzie stoi, bo przyspieszenie/opóźnienie się
> już praktycznie nie zmienia... Zaparkowane, choć krajobraz dalej się
> wolno przesuwa.
Nie jestem pewien, czy starsze ABS miały czujniki przyspieszenia.
Te z ESP chyba już mają.
No ale poślizg daje się też ustalić z czujników w kołach - jak koło
gwałtownie staje, to musi być w poślizgu ...no chyba, ze samochód
przywalił w drzewo czy scianę, ale wtedy ABS już nie zaszkodzi :-)
J.
-
22. Data: 2025-02-25 21:07:31
Temat: Re: Nigdy
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 25.02.2025 o 18:53, J.F pisze:
> Nie jestem pewien, czy starsze ABS miały czujniki przyspieszenia.
> Te z ESP chyba już mają.
Dokładnie - potem jak się zastanowiłem, to w accordzie się na lodzie
blokowały. W nowym głowy nie dam bo lód rzadziej, ale chyba też. ABS nie
wykrywa poślizgu to chyba po prostu nie blokuje. ESP mógłby coś próbować
zdziałać, ale dopóki jedzie prosto i nie kręcę kierownicą to też
zatrudnienia dla niego nie ma.
> No ale poślizg daje się też ustalić z czujników w kołach - jak koło
> gwałtownie staje, to musi być w poślizgu ...no chyba, ze samochód
> przywalił w drzewo czy scianę, ale wtedy ABS już nie zaszkodzi :-)
Jak jesteś na gładkiej szklance to wszystkie się zablokują i już dalej
nie wykryjesz. W sumie jak odpuścisz to wcale nie jest takie oczywiste
że się zaczną kręcić skoro przyczepność praktycznie zerowa. Teraz mnie
zastanawia, że może jednak się te przednie kręcą, skoro silnik nie gaśnie?
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
23. Data: 2025-02-25 21:17:51
Temat: Re: Nigdy
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 25.02.2025 o 17:30, J.F pisze:
> On Tue, 25 Feb 2025 17:16:11 +0100, Pixel(R)???????????? wrote:
>> W dniu 25.02.2025 o 17:05, Shrek pisze:
>>
>>>> Przednie koła mam wrażenie, ze też stoją.
>>>>
>>>> może w tym kraju ABS nie jest obowiązkowy, albo to jakiś chinski ABS
>>>> :-)
>>>
>>> Na szklance to i ABS nie pomoże.
>>>
>> Ale jak to ładnie widać, czy mają praktykę, grupowi rajdowcy :)
>
> A może "Nigdy nam się nie zdarzyło jechać szybko na śliskim, tak, żeby
> nie zatrzymać bezpiecznie pojazdu " :-P
>
> Hm, mam wrażenie, że mój ABS stara się działać na śliskim.
>
> Teoretycznie jest chyba możliwe, że wszystkie 4 koła staną naraz, i
> ABS nie będzie przerywał, bo sterownik nie stwierdzi poślizgu kół.
Zwykle jest kontrola trakcji.
-
24. Data: 2025-02-26 18:54:42
Temat: Re: Nigdy
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 25 Feb 2025 21:17:51 +0100, io wrote:
> W dniu 25.02.2025 o 17:30, J.F pisze:
>> On Tue, 25 Feb 2025 17:16:11 +0100, Pixel(R)???????????? wrote:
>>> W dniu 25.02.2025 o 17:05, Shrek pisze:
>>>>> Przednie koła mam wrażenie, ze też stoją.
>>>>>
>>>>> może w tym kraju ABS nie jest obowiązkowy, albo to jakiś chinski ABS
>>>>> :-)
>>>>
>>>> Na szklance to i ABS nie pomoże.
>>>>
>>> Ale jak to ładnie widać, czy mają praktykę, grupowi rajdowcy :)
>>
>> A może "Nigdy nam się nie zdarzyło jechać szybko na śliskim, tak, żeby
>> nie zatrzymać bezpiecznie pojazdu " :-P
>>
>> Hm, mam wrażenie, że mój ABS stara się działać na śliskim.
>>
>> Teoretycznie jest chyba możliwe, że wszystkie 4 koła staną naraz, i
>> ABS nie będzie przerywał, bo sterownik nie stwierdzi poślizgu kół.
>
> Zwykle jest kontrola trakcji.
W nowszych samochodach - bo ESP obowiązkowe.
Ale w starszych był/bywa tylko sam ABS.
J.
-
25. Data: 2025-02-26 19:01:25
Temat: Re: Nigdy
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 25 Feb 2025 21:07:31 +0100, Shrek wrote:
> W dniu 25.02.2025 o 18:53, J.F pisze:
>> Nie jestem pewien, czy starsze ABS miały czujniki przyspieszenia.
>> Te z ESP chyba już mają.
>
> Dokładnie - potem jak się zastanowiłem, to w accordzie się na lodzie
> blokowały. W nowym głowy nie dam bo lód rzadziej, ale chyba też. ABS nie
> wykrywa poślizgu to chyba po prostu nie blokuje. ESP mógłby coś próbować
> zdziałać, ale dopóki jedzie prosto i nie kręcę kierownicą to też
> zatrudnienia dla niego nie ma.
>
>> No ale poślizg daje się też ustalić z czujników w kołach - jak koło
>> gwałtownie staje, to musi być w poślizgu ...no chyba, ze samochód
>> przywalił w drzewo czy scianę, ale wtedy ABS już nie zaszkodzi :-)
>
> Jak jesteś na gładkiej szklance to wszystkie się zablokują i już dalej
> nie wykryjesz.
Ale wykryjesz sam fakt gwałtownego zatrzymania koła. Zbyt szybkiego na
zatrzymanie całego pojazdu.
No chyba, żeby tak jakoś delikatnie hamować, w koncu lód,
powolutku spowolnic i zatrzymać koła, i ABS się nie zorientuje :-)
> W sumie jak odpuścisz to wcale nie jest takie oczywiste
> że się zaczną kręcić skoro przyczepność praktycznie zerowa.
Nawet na lodzie nie taka mała. Koło lekkie, a nacisk samochodu duży.
> Teraz mnie
> zastanawia, że może jednak się te przednie kręcą, skoro silnik nie gaśnie?
Trzeba by film z szybkiej kamery - bywały dawniej takie filmy
reklamowe, ale normalne tempo chyba za szybkie, szczególnie na
Youtube.
Ale ale - koła zablokujesz, silnik stanie, ABS koła odblokuje, silnik
ruszy. Aczkolwiek na lodzie to tak niekoniecznie.
J.
-
26. Data: 2025-02-26 19:05:21
Temat: Re: Nigdy
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 26.02.2025 o 19:01, J.F pisze:
> Ale wykryjesz sam fakt gwałtownego zatrzymania koła. Zbyt szybkiego na
> zatrzymanie całego pojazdu.
>
> No chyba, żeby tak jakoś delikatnie hamować, w koncu lód,
> powolutku spowolnic i zatrzymać koła, i ABS się nie zorientuje :-)
Nie - normalnie. Na początku kopie, ale w końcu się poddaje.
>> W sumie jak odpuścisz to wcale nie jest takie oczywiste
>> że się zaczną kręcić skoro przyczepność praktycznie zerowa.
>
> Nawet na lodzie nie taka mała. Koło lekkie, a nacisk samochodu duży.
Opory też wcale takie nie małe - próbowałeś kiedyś kręcić pólosią?
> Ale ale - koła zablokujesz, silnik stanie, ABS koła odblokuje, silnik
> ruszy. Aczkolwiek na lodzie to tak niekoniecznie.
Jak dojedzie do obrotów jałowych to ECU poda paliwo. Jak nie to nie.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
27. Data: 2025-02-27 00:34:23
Temat: Re: Nigdy
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 25.02.2025 o 21:07, Shrek pisze:
> Jak jesteś na gładkiej szklance to wszystkie się zablokują i już dalej
> nie wykryjesz. W sumie jak odpuścisz to wcale nie jest takie oczywiste
> że się zaczną kręcić skoro przyczepność praktycznie zerowa. Teraz mnie
> zastanawia, że może jednak się te przednie kręcą, skoro silnik nie gaśnie?
>
Jak ma zgasnąć silnik, skoro podświadomie wcisnąłeś sprzęgło? Notak,
masz automat...ale ja też mam i silnik nie gaśnie :)
Tak nawiasem, rozmawiasz z "dupotrujem", który nie łapie niuansów i nie
ma żadnego doświadczenia :) Sprowadzi Cię do swojego poziomu i pokona :D
--
Pixel(R)??
-
28. Data: 2025-02-27 06:25:11
Temat: Re: Nigdy
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 27.02.2025 o 00:34, Pixel(R)?? pisze:
> Tak nawiasem, rozmawiasz z "dupotrujem", który nie łapie niuansów i nie
> ma żadnego doświadczenia :) Sprowadzi Cię do swojego poziomu i pokona :D
Akurat ten dupotruj jest moim drugim "ulubiony" rozmówcą na niusach.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
29. Data: 2025-02-27 10:13:52
Temat: Re: Nigdy
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 27 Feb 2025 00:34:23 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 25.02.2025 o 21:07, Shrek pisze:
>> Jak jesteĹ na gĹadkiej szklance to wszystkie siÄ zablokujÄ i juĹź dalej
>> nie wykryjesz. W sumie jak odpuĹcisz to wcale nie jest takie oczywiste
>> Ĺźe siÄ zacznÄ krÄciÄ skoro przyczepnoĹÄ praktycznie zerowa. Teraz mnie
>> zastanawia, Ĺźe moĹźe jednak siÄ te przednie krÄcÄ , skoro silnik nie gaĹnie?
>>
> Jak ma zgasnÄ Ä silnik, skoro podĹwiadomie wcisnÄ ĹeĹ sprzÄgĹo? Notak,
> masz automat...ale ja teĹź mam i silnik nie gaĹnie :)
>
> Tak nawiasem, rozmawiasz z "dupotrujem", ktĂłry nie Ĺapie niuansĂłw i nie
> ma Ĺźadnego doĹwiadczenia :) Sprowadzi CiÄ do swojego poziomu i pokona :D
Ja tam wiem, jak wyglÄ dajÄ snieĹźne gĂłrskie drogi i jak siÄ po nich
jeĹździ.
Ale u Ciebie to chyba mrozĂłw teĹź nie brakuje ?
J.