eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNiestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
  • Data: 2021-07-26 10:04:00
    Temat: Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 25.07.2021 12:09, J.F. wrote:

    > Owszem, ale 8080 ... zes sobie najgorszy wybral :-)

    Eksperymentowałem też z 6502 i Z80. ;)
    Był też jeszcze MC6802, ale to głównie przez to, że w sprzętowej
    implementacji był bardzo podobny do MOS6502, więc musiałem tylko nieco
    zmodyfikować płytkę CPU (reszta peryferiów była kompatybilna). Nie udało
    mi się jednak znaleźć żadnego sensownego Basica na tę platformę, więc
    projekt został zawieszony.

    > FPGA to jakby sprzetowo :-)

    Tak. Jednak ciężko jest zrobić naprawdę uniwersalny komputer FPGA, który
    sprawnie odtwarzałby chociażby wszystkie I/O każdej platformy. Unie
    upchniemy tam jednocześnie złącza rozszerzeń Spectrum, Commodore i
    Atari, gniazdek SIO, IEC, paru różnych interfejsów joysticków z epoki
    itp. W najlepszym razie trzeba się zdecydować na jedną platformę, a
    reszt będzie przy okazji.
    Dlatego często te uniwersalne komputerki na FPGA służą tylko do
    odpalania softu, przez co ich funkcjonalność tylko trochę przewyższa
    RasPi z zainstalowanym RetroPie.

    > Eee tam polski.
    > Bylo K-202 zrobic, albo Mere-400 ... w FPGA oczywiscie.

    Merę-400 ktoś już chyba w FPGA odtworzył.

    > A czemu nie? trzeba popracowac - moze wygrasz Hackaday.
    > SID byl "analogowy" ? AY chyba tez malo ..

    To znaczy inaczej: one już są "odtworzone". Istnieją zamienniki SID i
    AY, zrealizowane na współczesnych MCU albo FPGA. Jednak nawet sami
    twórcy zauważają, że brzmienie się różni, bo nie można wszystkiego
    "cyfrowo" odtworzyć w kodzie, machając pinami.
    Jednak czasem innego wyjścia nie ma, bo oryginalne układy coraz trudniej
    dostać. Szczególnie SID-a...

    > Zork byl bez grafiki? to odpalic pod wndows, albo nawet przerobic na
    > www.

    Oczywiście. Jednak istnieje prawdopodobieństwo, że na MCY7880 jeszcze
    nie został odpalony. ;)