  • Data: 2023-08-24 19:03:04
    Temat: Re: Nieco OT ale trudno o lepszą grupę :)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 24 Aug 2023 18:53:37 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Sto lat temu modne było wszystko z radem. Biżuteria promieniotwórcza.
    > Bo to tak nowocześnie brzmi.

    Ba - kremy itp.

    > W samolotach z drugiej wojny wszystkie
    > przyrządy świeciły luminoforem pobudzanym przez promieniotwórczość.
    > Miałem też szwajcarski zegarek, tuż powojenny, który świecił słabo,
    > ale całą noc. Nawet nie wiem jaki tam był izotop. Czas połowicznego
    > rozpadu trytu to coś koło dziesięciu lat. Niewiele by do dzisiaj z
    > tego zostało.

    Ale tam własnie mógl byc jakis inny izotop, np rad.

    > W każdym razie coś z takim okresem rozpadu wali mocno.
    > Potem ludzie nagle przestali być chętni do obcowania ze źródłami
    > promieniotwórczymi. Chyba wręc jest zakaz.

    Chyba wlasnie zakaz, bo cos mi sie widzi, ze ten zegarek byl w miare
    bezpieczny. Rad emituje głownie alfa, a te utkną w obudowie i
    szkielku. Ale produkty emitują jeszcze betę.

    > Kilka lat temu głośno
    > było o jednym geologu-hobbyście, którego chcieli wsadzić za to, że
    > włączył do swojej kolekcji minerałów kawałek rudy uranowej (chyba
    > znalazł ją gdzieś w Sudetach).

    Ale to jeszcze inny zakaz, znacznie nowszy, i tylko krajowy.

    > Trytytki też są popularne. Ale nie wiem, czy jest w nich izotop wodoru.
    > Niewiele o tych rurkach wiem, ale jak zaguglałem, to na pierwszym
    > miejcu wyskoczyła oferta czegoś, co świeci *JAK* tryt. W sumie to nie
    > wiem, po co w XXI wieku świecić w ten sposób.

    https://edcgear.co.uk/collections/tritium-vials

    A po co ... swieci sporo lat, bez zasilania, zasadniczo bezpieczne ...
    do zegarków, celowników, kompasów ...

    J.