  • Data: 2012-11-05 13:01:30
    Temat: Re: Nie rozumiem:
    Od: kakmar <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 02.11.2012 The_EaGle <t...@t...pl> napisał/a:
    > W dniu 2012-11-02 20:10, kakmar pisze:
    >
    > W przypadku słowa pisanego bez emotikonów OK ma jedno znaczenie. Tak mi
    > się wydawało do tej pory ale poczekaj sprawdzę...no tak OK = all
    > correct. W jakim znaczeniu słowa all correct go użyłeś?

    Napisałem, "OK" pod akapitem z którym się zgadzam, OK?

    > A konkretnie to co jest bez sensu? Z czym się nie zgadzasz?

    Zakładając pewne uproszczenie, gdy jednoślad jedzie prosto, środek
    masy pojazdu z dwoma punktami podparcia (miejsca w którym opony
    kół stykają się z asfaltem) i w której zawiera się wektor ruchu
    pojazdu, znajdują się na jednej płaszczyźnie, prostopadłej do
    powierzchni po której jedziesz.
    2 punkty podparcia to za mało, gdy środek masy jest powyżej.
    Przewróci się i efekt żyroskopowy nie pomoże.
    Dlatego stosuje się taką geometrię podwozia, aby przednie koło samo
    ciągle wjeżdżało w miejsce gdzie zapewni "lepsze" podparcie.

    Uzyskuje się w ten sposób stan równowagi dynamicznej, działa dopóki
    jednoślad jedzie. Także przy prędkościach przy których efekt
    żyroskopowy jest pomijalny.

    Skręcając kierownicę, przesuwasz punk podparcia (miejsce w którym
    opona przedniego koła styka się z asfaltem) z powyżej opisanej
    (nieprecyzyjnie) płaszczyzny. Dlatego jednoślad zaczyna się
    przewracać i efekt żyroskopowy nic nie pomoże.

    Pojęcie przeciwskręt jest dość nieszczęśliwe, choć opisuje działanie
    kierowcy który chcąc skręcić np. w prawo, musi najpierw skręcić
    kierownicę w lewo, aby pochylić motocykl do skrętu w prawo. To
    jednak czasem wywołuje u niektórych przekonanie że jednośladem
    skręca się jakoś inaczej, lub że można jeździć stosując go lub nie.

    Sam efekt żyroskopowy jest zjawiskiem niepożądanym w jednośladzie.
    Mimo że stabilizuje koła, sprawia że łuki po których jedzie przednie
    koło przy jeździe na wprost są dłuższe, to bardzo przeszkadza przy
    skręcaniu. Dlatego stosuje się "ostrzejsze" geometrie zawieszenia
    w motocyklach które mają jeździć i skręcać szybko, aby nie
    powiększając kierownicy, a dać większą dźwignię. W efekcie, "ostre"
    sprzęty łatwo łapią shimmy. Powoduje problemy przy dużych zmianach
    prędkości, zwłaszcza w łuku, itd..

    Aby pobieżnie opisać sumę zjawisk występujących w ruchu jednośladu,
    przynajmniej te mające znaczący wpływ na ten ruch, wyjdzie książka.
    A takie już są, w dodatku napisane przez znacznie bardziej
    kompetentnych. Bez zaglądania do źródeł, nic z sensem nie napiszę,
    a na powtórkę tematu brak czasu.

    > Wg mnie całkiem łatwo.

    Ja prosto nie umiem, albo upraszczamy też że "jakoś" to działa,
    w sumie nie wiadomo jak, albo wybieramy tylko te znaczące oddziaływania
    i robi się niełatwo, przynajmniej dla mnie.

    > Efektem oddziaływania na wirującą masę jest precesja wymuszona,
    > dokładnie tak jak oddziałujesz na kierownicą podczas skrętu. Próba
    > skrętu to nic innego jak przyłożenie składowej prostopadłej do
    > wirującego koła. W wyniku czego następuje obrót w okół składowej
    > prostopadłej do osi koła.
    >
    > Natomiast efekt żyroskopowy wynika z zasady zachowania momentu pędu
    > wirujących ciał a próby wymuszenia zmiany wywołują precesję.

    No i?

    > Ogólnie to teraz nie bardzo wiem co chciałeś napisać.

    > No tak, przyłożenie momentu prostopadłego to pewna siła tym wyższa im
    > wyższa jest prędkość wirującego koła. Jednak jak już zostanie przyłożona
    > to następuje precesja czyli obrót w przeciwną stronę do skrętu, ponieważ
    > kierunek zataczania okręgu jest odwrotny do momentu siły zaburzającej.

    Nie.

    > I ta siła jest zdecydowanie mniejsza niż gdybyś miał to wykonać bez
    > wykorzystania precesji.

    Nie.

    > Nie opisujemy ruchu całego jednośladu ale prostego efektu żyroskopowego
    > do którego możemy się odnieść przy skręcaniu. Co tu jest skomplikowane?

    Myślałem że piszemy o ruchu jednośladu, może stąd nieporozumienia.

    --
    kakmaratgmaildotcom