    From: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Nie będzie wymiany z AS5617 w polskich IX-ach
    Date: Tue, 16 Feb 2010 18:48:45 +0100

    On 16-2-2010 7:55, Piotr Szałamacha wrote:
    > Na moje to chodziło w tym wszystkim żeby TP w ogóle wprowadziła coś
    > takiego do oferty i wyceniła to na sensownych zasadach.

    A dlaczego musi? Deutsche Telecom i France Telecom wcale nie mają w
    portfolio swoich produktów takiego czegoś jak peering, nawet
    paid-peering. Jest wiele innych takich firm, które sprzedają tylko
    tranzyt. Dlaczego zmuszać TPSA do czegoś, czego nie robią inne podobne
    firmy?

    > Jeśli dostęp do wszystkich AS-ów na świecie kosztuje w bardzo dużym
    > hurcie 5-6EUR/Mbps to jak się ma do tego dostęp do jednego AS-a TP za
    > około 15-18 EUR (chyba tyle w opcji BGP C wychodzi)?

    Cogent na całym świecie sprzedaje dostęp w cenie $1/Mbps, wiem, że nie
    ma ich w PL, ale są blisko, np na Ukrainie. Nawet w Polsce mniejszy hurt
    powinien być tańszy niże te 5-6 E/Mbps. I w tej cenie masz także dostęp
    do TP, prawda?

    > Polecam ten argument Pani Kroes z KE. Proponowałbym abyśmy podpisali do
    > niej list, petycje wniosek - cokolwiek co pozwoli jej sie zorientować
    > jaki jest problem.

    Ale po co? Skoro TPSA nie pogarsza celowo ruchu z zagranicy, to jaki
    jest problem?

    > Co do drugiej części pytania to oczywiście nie wprost ale DT i BT
    > zostały zmuszone do rozluźnienia polityki peeringowej i w tych krajach
    > wyszło to wszystkim na dobre.

    Taaa... możesz zapodać jakiegoś linka o DT? Bo ja sądzę, że jest
    całkowicie przeciwnie niż piszesz i DT z nikim nie peeruje. A z BT to w
    miarę otwarty do peerowania jest tylko jeden z ich kilku AS.

    Dostęp do eyeballs na całym świecie jest w cenie. Weź operatora Tier1 i
    poproś ich o ofertę dostępu do netu, potem poproś ich o zmodyfikowanie
    oferty w ten sposób, żeby rozgłosili cały świat poza FT i DT - będzie to
    dużo tańsze - dlaczego? Chodzi o to, że najwięksi operatorzy płacą FT i
    DT za łącza, a jak nie płacą, to mają tak jak Abovenet, którego styk z
    FT jest 2x mniejszy od mojego łącza w domu :)

    TPSA jest jednym z największych operatorów europejskich, ma mocną
    pozycję na dużym, prawie 40-milionowym rynku. Do tego należy do FT,
    które ma taką, a nie inną politykę. Dopóki TPSA gra uczciwie i nie łamie
    prawa, to nie powinno się zawracać głowy UKE wprowadzaniem regulacji
    nieznanych w cywilizowanym świecie.

    --
    Grzegorz Janoszka