  • Data: 2010-03-30 16:05:25
    Temat: Re: Neutralny IX w Łodzi
    Od: Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Niestety nie będąc członkiem KIKE nie mam chyba dostępu do takich
    > informacji. Na stronie znalazłem jakieś ogólniki. Nie udało mi się
    > odnaleźć jakiś fajnych informacji na temat idei, topologii i zasięgu KIX.
    > Jakie usługi KIKE jest w stanie świadczyć, czy też w jakiś sposób
    > pośredniczyć/uczestniczyć, na terenie Łodzi? Czy możliwe jest np. jakieś
    > wsparcie w przypadku chęci wpięcia do PLIXa? Sieci KIKE?

    Idea KIXa jest prosta - zróbmy wspólnie to, na co nie stać nas samodzielnie.

    W większych miastach powstają węzły, do których podłączają się lokalne
    firmy. W tych węzłach wymieniają się ruchem oraz wspólnie kupują transmisję
    do Warszawy. W Warszawie powstał węzeł, który przyjmuje wszystkie transmisje
    "z terenu", zapewnia ogólnopolską wymianę ruchu oraz zapewnia dostęp do
    usługodawców (czyli de facto buduje kabling do switchy/routerów innych
    operatorów).
    Co ważne operatorami węzłów, zarówno tych w terenie jak i tego
    warszawiskiego, są członkowie Izby. Nie wyznaczeni członkowie, tylko każdy
    kto zechce taki węzeł uruchomić, pokazać koszty i obsłużyć wszystkich innych
    członków na jasnych i równych zasadach.
    Oprócz tego jako Izba negocjujemy z dostawcami, żeby traktowali zakupy
    członków KIKE jako wspólny wolumen.

    W ten sposób udało się uzysać:
    - dobre ceny na transmisje po Polsce - w końcu członkowie-administratorzy
    węzłów zamówili już kilka a w drodze jest kilkanaście następnych transmisji
    - przeźroczyste, jasne i równe zasady dostępu do węzłów dla wszystkich
    członków Izby
    - dobre ceny na internet kupowany u operatorów Tier1 - bo sumują wolumen
    zakupów wszystkich uczestników projektu

    Teraz małe ćwicznie myślowe: jaka jest cena rynkowa transmisji 10G z
    powiedzmy Katowic do Warszawy? Ile będzie kosztować powiedzmy 500Mbps takiej
    transmisji jak na 10G zrzuci się 20 firm? Rachunek jest chyba prosty dla
    każdego. Jak dodamy, a właściwie odejmniemy jeszcze upusty, które
    uzyskaliśmy zamawiając kilkanaście takich transmisji po Polsce to chyba dla
    wszystkich stanie się jasne jak może wyglądać cena transmisji dla członków
    KIKE.

    Drugie ćwiczenie: przy jakim wolumenie operator Tier1 da dobre ceny? 100
    małych firm, kupujących po 100Mbps internetu zagwarantuje, że jako grupa
    będziemy mieć świetne ceny u dwóch operatorów - bo u każdego z nich razem
    kupimy przeszło 5Gbsp.

    Trzecie ćwiczenie: ile dodatkowego, darmowego ruchu będziemy wymieniali w
    ramach węzłów miejskich (czyli typu B w/g terminologii projektu Tanie Łącze)
    a ile będzie ruchu w cenie transmisji do Warszawy?

    Oczywiście powodzenie projektu w dużej mierze zależy od tego jak my, czyli
    uczestnicy projektu będziemy się dogadywać ale wydaje mi się, że właśnie
    KIKE, jako izba branżowa ma szansę zagwarantować uczciwość zasad a przez to
    stabilność całego projektu.
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski