  • 1. Data: 2012-04-07 09:17:24
    Temat: Nettop - co sądzicie?
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    Mój domowy pecet się zestarzał, zestarzał się i to nawet bardzo. Jakoś
    do tej pory tego nie odczuwałem, bo lata temu przestałem grać na
    komputerze, a niedawno sprawiłem sobie konsolę. Filmów na nim nie
    oglądałem, bo przed laty przerzuciłem się na odtwarzacz DVD z DivX-em,
    który obecnie został zastąpiony przez TV mogący odtwarzać multimedia z
    nośników USB.

    Komputera używałem już praktycznie tylko do przeglądania WWW, obsługi
    poczty, pisania tekstów itp. Chociaż i tak nie robiłem tego w takim
    zakresie, jak kiedyś - gdy zaczęły się pojawiać mobilne urządzenia z
    dostępem do Internetu, wysiłek w tej materii został po części
    przerzucony na nie. Dlatego też jakoś nie czułem, że 32bitowy Sempron
    2500+ na NF7, wyposażony w 768MB RAM-u już dawno stał się sprzętem z
    innej epoki. ;) Sam Windows XP ma przecież ponad dekadę w tej chwili!
    Chyba przyszedł ten moment, kiedy trzeba pomyśleć o wymianie sprzętu.

    Wszędzie dookoła widzę trend polegający na zastępowaniu tradycyjnych
    desktopów wielkimi laptopami. Prawdę mówiąc w ogóle to do mnie nie
    przemawia. Niektórzy mówią o wygodzie i mobilności, ja jednak wiem, że
    taki "laptop" raz położony na biurku zapewne leżałby tam do końca swoich
    dni. Niby po co miałbym go odpinać od zewnętrznej klawiatury i monitora,
    drukarki itp.? Chcąc szybko pokazać coś komuś z domowników pewnie
    chwyciłbym za tablet, wychodząc z domu zapakowałbym netbooka d torby -
    dokładnie tak, jak to robię do tej pory.
    Poza tym laptop leżący na biurku? Gdzie tu ergonomia? I tak będę musiał
    podłączyć go do zewnętrznej klawiatury, więc kawał blatu będzie używany
    przez tę wbudowaną, kompletnie niepotrzebną. Praca na dwa monitory to
    niby jakaś zaleta, chociaż spoglądam właśnie na moje biurko i nie bardzo
    wiem jak mógłbym sensownie urządzić tę przestrzeń, gdybym jeszcze chciał
    postawić na nim laptopa.

    A desktop? Zupełnie inna bajka. Kupuję coś w obudowie mATX i pozbywam
    się "wieży" z blatu. Komputer ląduje we wnęce, przygotowanej w czasach
    peceta w obudowie AT (która okazała się za małą dla nowego).

    Albo... No właśnie... Nettop. Jeszcze mniej zajętego mniejsza, jeszcze
    cichsza praca, jeszcze mniej zużytego prądu. Przy czym mam kilka
    wątpliwości:
    1) Czy taki sprzęt (załóżmy, że mowa jedynie o tych z dwurdzeniowym
    procesorem) jest w stanie sensownie udźwignąć Windowsa 7, umożliwiając
    przy tym normalną, wygodną pracę - bez zacięć i mulenia?
    2) Czy na rynku istnieją takie urządzenia wyposażone w dostateczną ilość
    portów USB, w razie, gdybym za jakiś czas chciał poza myszką i
    klawiaturą podłączyć coś jeszcze, np. jakiś tuner DVB albo dodatkową
    kartę dźwiękową?
    3) No właśnie... Karta dźwiękowa. Planuję pobawić się trochę tematyką
    radia SDR. Czy na USB można dostać przyzwoitą dźwiękówkę, która
    poradziłaby sobie z takim zastosowaniem?

    A może jednak powinienem zdecydować się na klasycznego desktopa?

  • 2. Data: 2012-04-07 10:29:15
    Temat: Re: Nettop - co sądzicie?
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > procesorem) jest w stanie sensownie udźwignąć Windowsa 7, umożliwiając
    > przy tym normalną, wygodną pracę - bez zacięć i mulenia?

    W obudowie miniITX możesz mieć potężną jednostke na poziomie i5/i7,
    nawet z silną kartą graficzną (w zależności od obudowy). Jeżeli zaś
    przez nettop rozumiesz komputer z procesorem klasy Atom, to... będzie
    wolne. IMHO Atomy i odpowiedniki AMD sprawdzają się znakomicie jako
    serwery plików. Minimalny pobór mocy, wydajnośc maksymalna.

> [...]
    > portów USB, w razie, gdybym za jakiś czas chciał poza myszką i
    > klawiaturą podłączyć coś jeszcze, np. jakiś tuner DVB albo dodatkową

    hmm.. liczbę portów USB można dowolnie zwiększąć. Nie będę tu rozważał
    gotowych produków markowanych nettop. Jeżeli rozważasz budowę własnego
    nettopa w oparciu o płytę mITX, ograniczenie jest praktycznie wszędzie
    takie same - jeden slot PCIe (ewentualnie PCI)

    > 3) No właśnie... Karta dźwiękowa. Planuję pobawić się trochę tematyką
    > radia SDR. Czy na USB można dostać przyzwoitą dźwiękówkę, która
    > poradziłaby sobie z takim zastosowaniem?

    na temat dźwięku się nie wypowiadam ;)

    > A może jednak powinienem zdecydować się na klasycznego desktopa?

    Wracając do początku rozważan i tzw. mody. To zależy od środowiska.
    Jeżeli ludzie pracują, preferują małe notebooki (mało kto się bawi w
    pracy z netbookami jako główny komputer). Do obudowy z małym
    wyświetlacze, podłączasz monitor i masz praktycznie wygodę stacjonarnego
    komputera, który możesz w naście sekund schować do torby i pracować
    gdzie indziej.

    W warunkach do szkoły średniej, hmm może nie będę rozważał, bo
    ważniejszy jest lans niż faktyczne zastosowanie ;)

    Reasumując wybierz charakter pracy - mobilny, czy stacjonarny, to
    odkreśla to co można zaproponować. Notebooki mają możliwości rozbudowy,
    ale zawsze mniejsze niż komputery stacjonarne czy to na bazie miniITX
    czy ATX. Gdybym miał mieć komputer z otwartą obudową, gdzie co chwile
    coś wkładam, to na pewno byłby to klasyczny PC ;)

  • 3. Data: 2012-04-07 11:54:39
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    W dniu 2012-04-07 10:29, Rafal Lukawski pisze:

> [...]
    > wolne. IMHO Atomy i odpowiedniki AMD sprawdzają się znakomicie jako
    > serwery plików. Minimalny pobór mocy, wydajnośc maksymalna.

    Na Allegro widzę kilka płyt głównych miniITX z wlutowanym procesorem. Są
    to właśnie dwurdzeniowe Atomy... Jak rozumiem trzeba szukać czegoś
    innego? Z Atomem mam do czynienia jedynie w moim EeePC 901. Komputerek
    faktycznie czasem przymula, ale to wina dysku SSD. Nie mam punktu
    odniesienia, który pozwoliłby mi stwierdzić, jak pracowałby Windows 7
    pod takim dwurdzeniowym Atomem, z normalnym dyskiem i dajmy na to 4GB
    RAM-u...

> [...]
    > wyświetlacze, podłączasz monitor i masz praktycznie wygodę
    > stacjonarnego komputera, który możesz w naście sekund schować do

    Najmniejszego sensu w tym nie widzę. Dropbox świetnie się sprawdza jeśli
    idzie o synchronizację dokumentów. Aktualne wersje dokumentów mam
    zarówno na domowym pececie, netbooku, komputerze w pracy, smartfonie czy
    tablecie. Gdybym miał codziennie bawić się w odpinanie i podłączanie
    małego laptopa do domowych peryferiów (nawet przez stację dokującą) to i
    tak byłoby potężnym krokiem wstecz.
    W domu mam sieć. Gdy tylko minie to szaleństwo z cenami dysków mam
    zamiar zainstalować dysk NAS z jakimiś 2TB przestrzeni i tam trzymać
    wszystkie multimedia, mając do nich dostęp z każdego urządzenia. I niby
    w jaki sposób wygodna ma być możliwość zabierania z biurka dużego,
    domowego laptopa? ;)

    > Reasumując wybierz charakter pracy - mobilny, czy stacjonarny, to
    > odkreśla to co można zaproponować.

    Od mobilnej pracy mam netbooka. Co prawda też chodzi na XP, a jego
    parametry nie powalają, ale w tym przypadku można mu to wybaczyć
    bardziej niż desktopowi. ;) No i jeszcze smartfon i tablet jeśli idzie o
    mobilność.
    Nawet gdybym wymienił obecnego desktopa na dużego laptopa, jestem
    pewien, że raz postawiony na blacie biurka stałby tam cały czas. Pomimo
    tego całkiem spora grupa ludzi za wszelką cenę próbuje mi wmówić, że "w
    dzisiejszych czasach desktopa nie opłaca się kupować". Może faktycznie,
    jeśli ktoś musi się zdecydować na jedno urządzenie i koniecznie szuka
    kompromisu między wydajnością a mobilnością... To jednak nie ten przypadek.

> [...]
    > komputery stacjonarne czy to na bazie miniITX czy ATX. Gdybym miał
    > mieć komputer z otwartą obudową, gdzie co chwile coś wkładam, to na

    No i właśnie o to chodzi. Minęły co prawda czasy, kiedy dla przyjemności
    grzebałem w sprzęcie, bawiąc się jego konfiguracją. Teraz używam go
    przede wszystkim do podstawowych zastosowań, wiem jednak, że może
    zdarzyć się taka sytuacja, że będę potrzebował czegoś - jak chociażby
    dodatkowej karty dźwiękowej do tych eksperymentów z SDR. Warto byłoby
    zostawić sobie jakąś furtkę...

  • 4. Data: 2012-04-07 12:06:47
    Od: tryton <d...@o...pl>

    > A może jednak powinienem zdecydować się na klasycznego desktopa?

    dokładnie podzielam Twoje odczucia i dążyłem do tego samego, ale moim
    celem był wypasiony jak najmniejszy i cichszy komp, niestety nettopy
    mają poważne wady, punktem kulminacyjnym stał się moment kiedy w pracy
    dostałem służbowego DELLA USFF optiplex 980, naprawdę mikrusienski
    cichusienki a zarazem mocarny (core i5) komputer, dlatego jeżeli kasowo
    wydolisz to radzę pchać się w platformę ITX lub barebone, zwłaszcza że
    co chwile pojawiają się nowe rozwiązania takie jak integracja GPU Z CPU:
    masz wydajny procesor i całkiem wydajną grafikę znacznie lepszą niż
    poprzednie generacje zintegrowanych z płytą grafik + jeden wiatrak to
    wszystko chłodzący

    mini ITX jest niewiele większy od nettopa chociaż największą wadą wg
    mnie jest tylko jedno złącze PCIE, np dellowskie mini BTX ma 2 złącza

    zainteresuj się barebone asusa:
    http://pl.asus.com/Barebone_PC/S_Series_7L/S2P8H61E/
    #specifications

    obudowa 9.2cm x 26cm x 31cm do najmniejszych nie na leży ale i tak to
    mikrus w porównaniu z klasycznym PC, za 750zł masz markową dobrze
    wykonaną obudowę zasilacz i płytę, dokupujesz do tego ram cpu i SSD i wsio

  • 5. Data: 2012-04-07 12:39:04
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-04-07 11:54, Użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    > odniesienia, który pozwoliłby mi stwierdzić, jak pracowałby Windows 7
    > pod takim dwurdzeniowym Atomem, z normalnym dyskiem i dajmy na to 4GB

    W domu używam starego jedno rdzeniowego PentiumD 3GHz, miałem
    w łapkach do testów nettopa Asusa z Atomem 2x1,8MHz, bawiłem się
    tym jakiś tydzień, wnioski: za wolny procesor, za mały dysk twardy
    i brak możliwości włożenia normalnego 3,5 cala, brak możliwości
    rozbudowy w przyszłości jakbym miął kaprys na jakąś kartę TV
    czy złącze w stylu thunderbolt.
    No i w cenie takiej zabawki którą testowałem można poskładać
    normalnego składaka, w normalnej obudowie z i3 i miejscem
    na normalne napędy i karty.
    Można wprawdzie kupić nettopa poniżej tysiąca ale będzie
    jeszcze wolniejszy i bardziej ograniczony.
    Zostałem przy swoim starym sprzęcie. :-)

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2012-04-07 16:54:36
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    W dniu 2012-04-07 12:06, tryton pisze:

    > mini ITX jest niewiele większy od nettopa chociaż największą wadą wg
    > mnie jest tylko jedno złącze PCIE, np dellowskie mini BTX ma 2 złącza

    Ok, w takim razie widzę, że nettop faktycznie nie jest tym rozwiązaniem,
    którego szukam. Moim priorytetem jest w tej chwili pozbycie się towerki
    z blatu biurka i zyskanie w ten sposób nieco przestrzeni. Biurko było
    robione przed laty na zamówienie, z myślą o komputerze w obudowie AT.
    Wówczas obudowa idealnie wchodziła do wnęki na dole. Niestety po
    pierwszej (i każdej kolejnej) wymianie sprzętu tego wyczynu już nie dało
    się powtórzyć.

    Nettop przyszedł mi do głowy ze względu na cichą pracę i małe zużycie
    prądu. Jeśli jednak odpada, to równie dobrze mogę wrócić do idei z
    obudową mATX. Spokojnie wejdzie do tej wnęki, a taka płyta główna
    oferuje jednak większą możliwość rozbudowy od gotowego nettopa albo
    czegoś na microITX.

    Więc może pójść po najmniejszej linii oporu?
    Kupić płytę główną ze zintegrowaną grafiką za ~200 zł + procesor +
    obudowę z zasilaczem + pamięć. Dysk twardy chwilowo przełożyć z obecnego
    sprzętu (250GB, jeszcze na PATA), podobnie postąpić z nagrywarką. Chyba
    powinno wystarczyć na parę następnych lat?

    > obudowa 9.2cm x 26cm x 31cm do najmniejszych nie na leży ale i tak to
    > mikrus w porównaniu z klasycznym PC, za 750zł masz markową dobrze
    > wykonaną obudowę zasilacz i płytę, dokupujesz do tego ram cpu i SSD i wsio

    Hmm... Też interesująca propozycja. Tylko standardowy dysk twardy nie
    pasuje do takiego urządzenia? Musi być koniecznie SSD?

  • 7. Data: 2012-04-07 17:17:03
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-04-07 11:54, Atlantis wrote:

> [...]
    > innego? Z Atomem mam do czynienia jedynie w moim EeePC 901. Komputerek
    > faktycznie czasem przymula, ale to wina dysku SSD. Nie mam punktu

    Hmm. SSD jest własnie po to by nie przymulac, czy to nie jakies
    uprzedzenie? (sam pracuje na dosć wydajnym ssd, gdzie wczesniej bylo HDD)

    > odniesienia, który pozwoliłby mi stwierdzić, jak pracowałby Windows 7
    > pod takim dwurdzeniowym Atomem, z normalnym dyskiem i dajmy na to 4GB
    > RAM-u...

    po co sobie utrudniać życie, do każdej aplikacji będziesz musiał szukać
    dedykowanych rozwiązań by np. działały względnie szybko. Niestety
    producentow softu pod windowsy nie zmusi sie by pisali optymalny software...

    > Najmniejszego sensu w tym nie widzę. Dropbox świetnie się sprawdza jeśli
    > idzie o synchronizację dokumentów. Aktualne wersje dokumentów mam

    Kwestia skali i aplikacji. Jeżeli Twoje dokumenty to setki MB i
    specjalizowane aplikacje, jakoś nie widze tu miejsca na smartfony i
    netbooki. Jeżeli to jakiś dokument w word, można się bawić.

    Ja np. potrzebuje komputera u klienta, nie bede robil prezentacji na
    smartfonie ;)

  • 8. Data: 2012-04-07 17:24:42
    Od: "zdumiony" <z...@j...pl>

    Użytkownik "Atlantis" <N...@w...pl> napisał w wiadomości
    > procesorem) jest w stanie sensownie udźwignąć Windowsa 7, umożliwiając

    Może poczekać na Windowsa 8?

  • 9. Data: 2012-04-07 17:26:52
    Od: tryton <d...@o...pl>

    > Hmm... Też interesująca propozycja. Tylko standardowy dysk twardy nie
    > pasuje do takiego urządzenia? Musi być koniecznie SSD?

    oczywiście że pasuje standardowy dysk

    jak chcesz całkowicie osobno składać to np

    obudowa chiefteca
    http://www.chieftec.eu/pl/obudowy/itx-tower/fi-02bc.
    html

    + płyta ale cenowo wyjdzie niewiele mniej

  • 10. Data: 2012-04-07 18:06:29
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    W dniu 2012-04-07 17:17, Rafal Lukawski pisze:

    > Hmm. SSD jest własnie po to by nie przymulac, czy to nie jakies
    > uprzedzenie? (sam pracuje na dosć wydajnym ssd, gdzie wczesniej bylo HDD)

    Niestety, najwyraźniej nie w Asusie EeePC 901. :)
    Normalnie komputerek pracuje całkiem sprawnie. Czasem jednak zdarza mu
    się "przymielić" dyskiem. Gdy działo się to po raz pierwszy
    zastanawiałem się co jest grane (ponieważ to SSD, mielenia nie słychać).
    Zorientowałem się dopiero wówczas, gdy spojrzałem na diodę wskaźnika
    pracy HDD. Świeciła ciągłym światłem.

    Niestety co pewien czas trzeba to znosić w tym netbooku. Chociażby
    podczas aktualizacji bazy wirusów potrafi zamierać niemal całkowicie.
    Trzeba przeczekać.

    Coś takiego mogę znieść w netbooku, ale w "głównym" desktopie wolałbym
    tego uniknąć.

    No i jeszcze pozostaje kwestia trwałości pamięci elektronicznych... Coś
    się w tej materii zmieniło, czy wciąż jest określona ilość cykli, po
    których dysk nadaje się do wyrzucenia?

    > Kwestia skali i aplikacji. Jeżeli Twoje dokumenty to setki MB i
    > specjalizowane aplikacje, jakoś nie widze tu miejsca na smartfony i
    > netbooki.

    Nie ta branża. ;) Dropbox spokojnie wystarcza do synchronizacji efektów
    pracy.

    > Ja np. potrzebuje komputera u klienta, nie bede robil prezentacji na
    > smartfonie ;)

    Prezentację akurat można spokojnie przepchnąć przez Dropboxa. Też nie
    bawiłbym się w tworzenie jej pod smartfonem albo tabletem, ale już np.
    przeglądanie efektów pracy na tych urządzeniach całkiem często się przydaje.

    Wszystko oczywiście zależy od materiału nad jakim się pracuje. U mnie
    akurat "w terenie" w zupełności wystarczy netbook. Nie czuję potrzeby
    taszczenia ze sobą "głównego" komputera w postaci laptopa.

    Po pewnym czasie słyszane zewsząd antydesktopowe opinie zaczynają
    zwyczajnie drażnić. :) Wydaje mi się, że ich autorami są ludzie, którzy
    nigdy nie mieli do czynienia z naprawdę mobilnym sprzętem: dobrym
    smartfonem (a niegdyś PDA), netbookiem czy tabletem. Ich jedynym
    mobilnym urządzeniem jest ich jedyny komputer - ciężki i toporny laptop.
    Patrząc z tej perspektywy jest to faktycznie sporym krokiem do przodu w
    stosunku do stacjonarki. Z mojego punktu widzenia wygląda to jednak
    zupełnie inaczej...