  • 11. Data: 2010-07-24 10:32:08
    Temat: Re: Napięcie zasilania UL1200 i UL1621
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-07-24 06:34, J.F. pisze:

    > Lada moment ta cala radyjkowa wiedza pojdzie do kosza, bo powszechnie
    > uzywane modulacje coraz bardziej skomplikowane.

    Powszechnie? Masz na myśli DAB umierający powoli śmiercią naturalną? A
    może DVB-T, który miał być powszechnie stosowanym standardem już dawno
    temu, a jakoś poza fazę testów wyjść nie może? Czasem te prostsze
    rozwiązania okazują się lepszymi.

    O analogowe radio specjalnie się nie boję. Zawsze będzie coś, czego
    będzie się dało posłuchać.

    > A potem jeszcze spadnie najpierw popyt na tranzystory, potem podaz, i
    > juz tylko z wylutow zostana :-)

    Chwilę, mówisz o radiotechnice czy ogólnie elektronice analogowej? ;) Bo
    ja osobiście odnoszę wrażenie, że ludzie popadają ostatnio w jakąś
    obsesję z tymi cyfrowymi rozwiązaniami. Ok - są pewne zastosowania,
    gdzie sprawdzają się świetnie, ale trzeba pamiętać, iż końcówka zawsze
    będzie analogowa - tylko takie informacje potrafi przyjąć i
    zinterpretować swoimi zmysłami człowiek. A "transmisja cyfrowa" nie
    zawsze musi oznaczać poprawy jakości, jeśli po drodze będzie dziesięć
    różnych przetworników i kompresorów. ;)

    BTW chciałbym zobaczyć co ci wszyscy konstruktorzy programujący uC
    zrobiliby, gdyby zabrakło tranzystorów. Podepniesz lampy nixie
    bezpośrednio do portów procka? Powodzenia. ;)

  • 12. Data: 2010-07-27 12:06:28
    Od: Andgro <b...@a...com>

    J.F. pisze:
> [...]
    > uzywane modulacje coraz bardziej skomplikowane.
    > A potem jeszcze spadnie najpierw popyt na tranzystory, potem podaz, i

    O ile technika dyskretna pewnie kiedyś ustąpi domowym metodom produkcji
    ASIC-ów, to sama analogówka nigdy nie ustąpi miejsca technice cyfrowej.
    Choćby z tego względu, że układy cyfrowe są podzbiorem układów
    analogowych a nie na odwrót :))))
    Technika cyfrowa bez wsparcia cystom analogowych rozwiązań, dogłębnej
    wiedzy o półprzewodnikach i zjawiskach na poziomie molekularnym i
    subatomowym, jest NICZYM. Ludzie którzy mają pojęcie o "radyjkowej
    wiedzy" oraz mocne podstawy teoretyczne, zawsze będą elitą wśród
    wyrobników od oprogramowania uP, uC, PLC, sterowania LCD i błyskania
    lampkami LED oraz składania układów z gotowych klocków :)

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

  • 13. Data: 2010-07-27 15:21:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-07-20 09:25, Sławomir Szczyrba pisze:

    > UL1200 chodził mi spokojnie na 9-12V.

    BTW jeszcze jedno pytanie przyszło mi do głowy. Rzucił mi się w oczy
    pewien projekt z RE (11/1993 i 12/1993) wykorzystujący UL1200 zasilany w
    dość nietypowy sposób.

    1) Autor z jakiegoś powodu zdecydował się wykorzystać stabilizowane
    napięcie 8V zamiast głównego - 12V.
    2) Zasilanie jest podane przez rezystor 91 omów. Trochę zaskakuje mnie
    ta konkretna wartość, zamiast łatwiej dostępnego 100 omów. Przecież to
    nie jest jakaś krytyczna część układu...

  • 14. Data: 2010-07-27 15:28:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

> [...]
    > ta konkretna wartość, zamiast łatwiej dostępnego 100 omów. Przecież to
    > nie jest jakaś krytyczna część układu...

    To w stanie wojennym było pisane. Może akurat do BOMISu rzucili 91 omów?
    (Nie, takich szczegółów nie pamiętam; zresztą wtedy to akurat z opornikami
    trzeba było ostrożnie.)

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2010-07-27 22:37:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Popracowałem dzisiaj nieco nad tym tunerem. Podłączyłem zespół
    wskaźników oraz podałem sygnał m.cz. z przedwzmacniacza na wejście
    dekodera stereo (ekranowanym kablem z obydwu stron połączonym z masą).
    Zasilanie wciąż z zasilacza komputerowego AT (12V).
    Wskaźniki (poziom sygnału oraz zero FM) działają poprawnie.

    Do wyjścia detektora stereo podłączyłem najpierw pasywne głośniki
    komputerowe (sprawnych aktywnych nie miałem pod ręką) - sygnał był za
    słaby, aby je wysterować. Zamieniłem je na słuchawki - usłyszałem
    delikatne "szepty". W końcu podpiąłem fabryczny wzmacniacz (UNITRA PW 8010).

    No cóż - jeszcze trzeba trochę popracować, bo nie jest idealnie. Gdy
    podłączyłem do niego jeden głośnik, wraz z wzmacniaczem na lm386 jakość
    odbioru była przyzwoita (brak szumów i mało zniekształceń pomimo
    zgrubnego tylko ustawienia zera FM). Przy podłączonym dekoderze FM
    słyszę wyraźnie więcej szumów. Co najważniejsze nie mogę jednak "złapać"
    stereo (kręcę potencjometrem, ale dioda się nie świeci). Regulacja
    potencjometrem służącym do likwidowania przesłuchów między kanałami
    pozwala zmniejszyć do minimum zniekształcenia dźwięku, które początkowo
    były dość znaczne.

    Co może być powodem takiego zachowania urządzenia? Zbyt niskie napięcia
    czy jednak coś innego?

  • 16. Data: 2010-07-28 08:09:39
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Czemu Atlantis pisze coś takiego :
    > słyszę wyraźnie więcej szumów. Co najważniejsze nie mogę jednak "złapać"
    > stereo (kręcę potencjometrem, ale dioda się nie świeci). Regulacja

    - układ dekodera FM ma na wyjściu filtr mpx którego nie usunąłeś
    - odbierasz wyłącznie stacje nadające mono ;)
    - zwarłeś przypadkiem (?) nóżkę 9 układu UL1621 do masy
    - masz xle dobrane elementy w pętli PLL (zmierz częstotliwość na nóżce 11)

    Sławek
    --
    ________
    _/ __/ __/ General Contact Unit: 'Just Testing'

  • 17. Data: 2010-07-28 08:39:07
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    I błsynęły jaskrawym błękitem elektrony kreśląc zawiłe słowa
    pod którymi ognistą czerwienią zapłonął podpis: Sławomir Szczyrba

> [...]
    > - zwarłeś przypadkiem (?) nóżkę 9 układu UL1621 do masy
    > - masz źle dobrane elementy w pętli PLL (zmierz częstotliwość na nóżce 11)

    Może głupio pytam, ale czytałeś już to? :
    http://www.mt.com.pl/archiwum/85-Nw-05-Stereodekoder
    .pdf
    :)

    Sławek
    --
    ________
    _/ __/ __/ Weź pigułkę, weź pigułkę. (Seksmisja)

  • 18. Data: 2010-07-28 14:15:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-07-23 12:15, Andgro pisze:

    > ponownie projektować płytkę. Jeśli ten drugi układ jest zachodnim
    > odpowiednikiem UL1200, to z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, ze
    > ma lepsze właściwości w tym szersze pasmo. A więc jest też bardziej
    > podatny na wzbudzenia, i tu bym szukał przyczyny.

    Chyba miałeś rację. Wykonałem płytkę pod inny projekt wykorzystujący
    UL1200 (RE 11/1993). Zlutowałem z posiadanych części obwód m.cz.
    (TDA2030) oraz p.cz. (właśnie ten uA3089PC - co prawda inny egzemplaż,
    ponieważ tamten miał już przycięte wyprowadzenia i nie pasował do
    grubszej płytki). Podłączony go głowicy właśnie bardzo ładnie gra. Aż
    chyba złożę resztę (głowica na UL1042 i wzmacniacz w.cz. na BF245). :)

  • 19. Data: 2010-08-05 22:48:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-07-28 10:09, Sławomir Szczyrba pisze:

    > - układ dekodera FM ma na wyjściu filtr mpx którego nie usunąłeś

    Hmm... Na wyjściu znajduje się filtr złożony z kondensatora 100pF oraz
    rezystora 3,3k. Obecność filtra MPX byłaby w tym układzie o tyle dziwna,
    iż dekoder stereo jest jego integralną częścią, przewidzianą w
    założeniach projektu - nie modułem dodanym później.

    > - odbierasz wyłącznie stacje nadające mono ;)

    To by sporo wyjaśniało. Jednak dziwną sytuacją byłby fakt, iż spośród
    tych wszystkich stacji, które złapałem (około 25 km od Krakowa) ani
    jedna nie nadawała programu stereo. A może po prostu antena typu
    "kawałek kabla" to za mało jeśli chodzi o odbiór stereo?

    > - zwarłeś przypadkiem (?) nóżkę 9 układu UL1621 do masy

    Nie, tutaj wszystko jest ok. ;)

    > - masz xle dobrane elementy w pętli PLL (zmierz częstotliwość na nóżce 11)

    Hmm... Na nóżce 11 mam zmienną częstotliwość w okolicach kilku kHz. Ale
    zajrzałem do karty katalogowej układu i podaje ona, iż nóżka 11 to:
    "Wyjście 19 kHz oraz wejście automatycznej separacji kanałów".

    Spróbowałem zmierzyć na 12 (wejście detektora fazy pętli PLL) oraz 15
    (Przyłączenie obwodu strojenia generatora 228 kHz) i mam tam również
    skaczącą częstotliwość kilkudziesięciu (40-50) kHz.