eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNajsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie › Re: Najsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie
    From: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Najsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie
    Date: Sun, 30 Dec 2018 12:13:46 +0100

    Osoba podpisana jako Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    w artykule <news:q0a189$13c$1@node2.news.atman.pl> pisze:

    > Nigdy nie miałem tam żarówek większych niż 100W i był tak czy inaczej za
    > ciemno.

    Bo nie było oświetlenia miejscowego.

    > Trzy. Pokój jakieś 5x6m. Problem w tym że ma ciemne ściany więc nie ma
    > światła odbitego.

    Pokój spory, oświetlenie centralne raczej nie doświetli kątów, nawet jasno
    pomalowanych. Tak czy owak rozjaśnienie ścian zawsze pomaga, więc remont
    jest nieunikniony.

    > Świecą w sufit, zależy mi na świetle rozproszonym od sufitu aby robić
    > miękkie cienie.

    Nie będziesz miał miękkich cieni, tylko duże różnice jasności. Możliwości
    operowania oświetleniem masz takie:
    1. Zmień żyrandol na większy, bardziej rozłożysty, 5-6 oprawek mocniej
    rozsuniętych, mogących rzucać światło na ukos, w kierunku kątów, a nie tylko
    prosto w sufit.
    2. Powieś 2 żyrandole po 3 oprawki.
    3. Do oświetlenia ogólnego dodaj doświetlanie miejscowe tam, gdzie jest
    potrzebne.

    > To jedna z opcji, ale może sie okazać że wkręcenie kilku silnych LEDów
    > załatwi temat taniej i szybciej niz kilka dni pracy.

    Takie wydawałoby się najprostsze rozwiązanie jest najgorsze w eksploatacji.

    Wymiana żyrandola to z pewnością mniej niż kilka dni pracy. Może nie będzie
    taniej (na początku), ale będzie zdrowiej, a może być równie oszczędnie.
    Nie musisz przecież zawsze korzystać z wszystkich lamp - w najprostszym
    przypadku przy 5 oprawkach zgrupowanych 2+3 masz 3 poziomy oświetlenia.

    Tanie lampy o największej mocy szybko się przepalą bez dobrego chłodzenia
    (czyli bez zmiany oprawek), dobre lampy wyjdą drożej niż 2-3 lampy słabsze
    o łącznej mocy większej i zbliżonej realnej trwałości. Poza tym oświetlenie
    bardziej rozproszone z pewnością będzie bardziej równomierne, mniej męczące,
    da oczekiwane miękkie cienie.

    Dodanie doświetlenia miejscowego zmniejszy konieczność włączania pełnej mocy
    oświetlenia ogólnego, co się przełoży na mniejsze koszty eksploatacji.
    Dodanie do istniejącego żyrandola 3-4 doświetleń o mniejszej mocy może być
    lepszym rozwiązaniem niż rozłożysty żyrandol na 5-6 oprawek obsadzonych dużą
    mocą, a pokój powinien mieć dość gniazdek, by to doświetlenie było gdzie
    podłączyć.

    Zastanów się zatem, czy chcesz organizować oświetlenie sali balowej dobre na
    kilka godzin wielkiej gali, czy oświetlenie miejsca stałego pobytu z
    wydzielonymi kącikami dla różnorodnej aktywności.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)