  • 21. Data: 2012-01-18 09:01:30
    Temat: Re: Nagrywanie filmów na dysk zewnętrzny - TV Manta 3D.
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-01-18 10:00, qwerty wrote:
    > Użytkownik "Rafal Lukawski" napisał w wiadomości grup
    >
    > Obsługuje odczyt i zapis, więc do takiego urządzenia wystarczy. Nie
    > potrzebne jest szyfrowanie, kompresja i prawa dostępu.

    Słusznie prawisz :)

  • 22. Data: 2012-01-20 09:13:01
    Od: Maru <m...@n...pl>

    W dniu 2012-01-18 10:01, Rafal Lukawski pisze:

    > Słusznie prawisz :)

    Nie wiedziałem, że firmware jest oparty na Linuksie. A co do zapisywania
    przez ntfs-3g, to powinno być zaimplementowane, chyba, że faktycznie z
    przyczyn prawnych nie da rady.
    Problem natomiast jest jeszcze inny, chyba programiści zrobili
    niedoróbkę w tym TV. Wygląda na to, że w przypadku dysku z dwoma
    (kilkoma) partycjami, domyślnie próbuje zapisywać na pierwszej partycji.
    Właśnie wczoraj kolega mnie powiadomił, że TV usunął mu partycję NTFS.
    Bagatela ok. 350 GB plików poszło w niebyt. Odpaliłem TestDisk, ale nie
    wiem co z tego wyjdzie, bo po wstępnej analizie w zasadzie nic nie
    znalazł. Dałem mu jeszcze głębsze szukanie i poszedłem do pracy, więc
    wieczorem się dowiem co i jak.
    A było to tak: C:/(ntfs), D:/(FAT32). Do zapisu wybrał dysk D:/, włączył
    zapis i TV przywitał go komunikatem, że partycja D:/ FAT32 jest
    niesformatowana i czy ją sformatować. Więc dał TAK, po czym zapisał
    kawałek filmu i chciał sprawdzić czy zapisało.
    Nie muszę dodawać, że zrobiło mu się słabo jak zobaczył, że C:/ jest
    czysty i tylko jest ten fragment nagrany tutaj, zamiast na partycji D:/

    Tak, że do nagrywania z TV, chyba najbezpieczniej używać dysku, który
    tylko i wyłącznie do tego będzie służył. Z dyskami, na których mamy
    jedyne kopie i ważne dane, może być różnie.
    Poza tym, zawsze trzeba się zastanowić czy propozycja sprzętu jest
    racjonalna, a zwłaszcza propozycja formatowania.

  • 23. Data: 2012-01-24 18:09:48
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-01-20 10:13, Maru pisze:

    > Nie wiedziałem, że firmware jest oparty na Linuksie.

    Teraz większość urządzeń multimedialnych (TV, odtwarzacze bluray,
    settopboxy mają w środku Linuksa, tyle że łądnie opakowanego by user się
    nie wystraszył).

    > A co do zapisywania przez ntfs-3g, to powinno być zaimplementowane, chyba,
    > że faktycznie z przyczyn prawnych nie da rady.

    Nie tyle prawnych (skoro jest ten potencjalny ntfs-3g) co chodzi o
    bezpieczeństwo i szybkość. Po pierwsze wersji NTFS jest na tyle dużo że
    większość urządzeń AV montuje dyski w NTFS w trybie ReadOnly by FS się
    nie posypał.
    Dwa że wydajność ntfs-3g przy ZAPISIE jest fatalna, nawet przy
    komputerach opartych o Athlona64 itp. nie mówiąc już o wbudowane w takie
    urządzenia procesory klasy MIPS mające kilkaset BogoMIPS.
    Prosty przykład - TPLINK WR1043ND oparty o MIPS24Kc (400 MHz) z dyskiem
    Samsunga S2 (2,5" USB 2.0) OpenWRT przy odczycie wyciąga ~12 MB/s,
    to już przy zapisie NTFS wydajność wynosi ~2-3 MB/s i jak zalogujesz się
    w tym czasie po ssh to wyraźnie widać że 80-90% obciążenia CPU robi
    driver ntfs-3g, tylko trochę demon CIFS/NFS. PRzy innych FS (FAT32) a
    jeszcze lepiej ext3 CPU ma jeszcze zapas mocy, a driver FS prawie nie
    robi obciążenia (w ext3 zarówno przy odczycie jak i zapisie), już
    znacznie więcej obciązenia robi demon samby. W TV/Blurayach masz
    podobnie - wbudowane w nie CPU/DSP robione są pod obróbkę sygnału wideo
    i w tym się sprawdzają OK, natomiast wydajność ogólną MIPS (potrzebną do
    obsługi ntfs-3g zwłaszcza przy zapisie) mają bardzo kiepską.
    Ładnie masz to zobrazowane np tu:
    https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=27750
    (to małe, ciemnożółte coś na końcu to "wydajność" drivera ntfs-3g przy
    zapisie) :>

    W takich urządzeniach jak routery, bluraye czy TV na linuksie na ma po
    prostu sensu dawać montowania r/w dla ntfs-3g - wydajność będzie po
    prostu dyskwalifikująca, a tylko FS może się posypać. A że Manta dała
    ciała i wywaliła w kosmos partycję NTFS to u tego producenta jakoś mnie
    nie dziwi. Wcześniej podpinałem taki 500GB dysk przenośny nie raz do
    TV, blueraya normalnych producentów (w większości samsung/lg) na
    linuksach wbudowanych itp. i nigdy nie było NTFSem problemu, poza
    wydajnością oczywiście. Koniec końców z uwagi na ograniczenie FAT32 do 4
    GB stanęło na przeformatowaniu dysku do ext3: obciążenie przy zapisie
    jest znikome, a szybkość osiągana przez taki router z funkcją prostego
    NAS (głównie dane multimedialne dla urządzeń AV) wynosi ~22 MB/s przy
    zapisie/odczycie. A to tylko do zapisu/odczytu gotowego materiału.
    Do nagrywania wideo zgodnie z sugestią producenta karty do obróbki AV
    potrzebna jest macierz - np: u mnie 3x Samsung F3: HD103SJ w RAID0
    i dopiero pracuje się normalnie.

    > Tak, że do nagrywania z TV, chyba najbezpieczniej używać dysku, który
    > tylko i wyłącznie do tego będzie służył. Z dyskami, na których mamy
    > jedyne kopie i ważne dane, może być różnie.

    A to rozumie się samo przez się.

    --
    /MB

  • 24. Data: 2012-01-24 19:31:48
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Michal" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > TV, blueraya normalnych producentów (w większości samsung/lg) na linuksach
    > wbudowanych itp. i nigdy nie było NTFSem problemu, poza wydajnością

    To czemu większość STB nie ma najmniejszych problemów z zapisem kanałów HD?

  • 25. Data: 2012-01-25 12:17:58
    Od: Maru <m...@n...pl>

    W dniu 2012-01-24 19:09, Michal pisze:
> [...]

    > https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=27750
    > (to małe, ciemnożółte coś na końcu to "wydajność" drivera ntfs-3g przy

    No to teraz jest dla mnie wszystko jasne.
    Muszę przyznać, że TV bardzo dobrze formatuje z NTFS na FAT32. TestDisk
    i jeszcze kilka innych (NTFS Undelete, Recuva) nic nie znalazło na
    partycji, czyściuteńka. Na szczęście użycie DMDE skutecznie pomogło
    odzyskać pliki.