-
21. Data: 2022-04-08 19:43:29
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: Marek <f...@f...com>
On Fri, 8 Apr 2022 12:17:33 +0200, "J.F"
<j...@p...onet.pl> wrote:
> I nie slyszysz tej mnogosci kierunkow, w tym z tyłu?
Oczywiście, że słyszę.
> Przy pomocy dwoch przypadkowo ustawionych mikrofonów przy nagraniu
> też IMO nie uzyskasz tego efektu.
Oczywiście, ale ja mówię o semantyce. Dla mnie to biourynocośtam to
po prostu dobrze zestawiona stereofonia. Nie widzę potrzeby nowego
słowotwórstwa.
--
Marek
-
22. Data: 2022-04-08 20:30:17
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: Mirek <m...@n...dev>
On 08.04.2022 04:39, sundayman wrote:
> Sztuczna głowa MUSI odwzorowywać budowę ucha możliwie dokładnie. Na tym
> polega całe zjawisko.
Ale miałem tu na myśli _konkretnego_ słuchacza - każdy ma przecież
trochę inną głowę i inny kształt uszu, a sztuczna głowa jest oczywiście
uśredniona i uproszczona.
--
Mirek.
-
23. Data: 2022-04-08 20:48:44
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: Mirek <m...@n...dev>
On 08.04.2022 19:43, Marek wrote:
> Oczywiście, ale ja mówię o semantyce. Dla mnie to biourynocośtam to po
> prostu dobrze zestawiona stereofonia. Nie widzę potrzeby nowego
> słowotwórstwa.
>
Nie no zastanów się trochę: binauralne znaczy nagrane za pomocą
sztucznej głowy i przeznaczone do odsłuchu na słuchawkach - z reguły źle
brzmią na zestawach głośnikowych.
To nie jest "dobrze zestawiona" stereofonia tylko jej konkretna odmiana.
Nie wszystko da się tak nagrać i nie wszystko ma sens tak nagrywać i
jednak zdecydowana większość nagrań jest realizowana pod kątem odsłuchu
na głośnikach.
--
Mirek.
-
24. Data: 2022-04-08 22:15:31
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>
Jest Fri, 08 Apr 2022 19:43:29 +0200, Marek pisze:
> On Fri, 8 Apr 2022 12:17:33 +0200, "J.F"
><j...@p...onet.pl> wrote:
>> I nie slyszysz tej mnogosci kierunkow, w tym z tyłu?
>> Przy pomocy dwoch przypadkowo ustawionych mikrofonów przy nagraniu
>> też IMO nie uzyskasz tego efektu.
> Oczywiście, ale ja mówię o semantyce. Dla mnie to biourynocośtam to
> po prostu dobrze zestawiona stereofonia. Nie widzę potrzeby nowego
> słowotwórstwa.
Właśnie nie. Nagrania binauralne == nagrania wykonane za pomocą
sztucznej głowy, z parą mikrofonów (+ często dodatkowe algorytmy
pogłębiające efekt). Ta technika nie jest uniwersalna i jej możliwości
są ograniczone. Służy do ,,symulacji przestrzeni". Klasyczne techniki
nagraniowe stereo są po to, żeby ,,brzmiało dobrze". Żeby użyć przykładu:
nie nagra się tak koncertu orkiestry symfonicznej. Tu potrzebny (na
ogół) cały zestaw mikrofonów i odpowiednia technika nagraniowa, żeby
dało się uzyskać właściwy miks. Sztuczna głowa i dwa mikrofony to za
mało (pomijając fakt, że do odsłuchu byłyby potrzebne słuchawki).
k.
--
Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE
Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: D3259224
Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg
-
25. Data: 2022-04-09 04:05:05
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: sundayman <s...@p...onet.pl>
>> Sztuczna głowa MUSI odwzorowywać budowę ucha możliwie dokładnie. Na
>> tym polega całe zjawisko.
>> https://supersound.pl/58419-neumann-ku-100-dummy-hea
d-neumann
>
> Za moich czasów właśnie na tym polegało prawidłowo zgrane stereo, więc
> ciągle nie rozumiem po co wprowadzać nowe pojęcia/odkrycia?
Nie wiem kiedy były te "twoje czasy", ale kiedy ja pracowałem jako
realizator studyjny ( czyli od 1990 roku wzwyż ) to nikt nie nagrywał
stereo za pomocą sztucznej głowy - ponieważ uszy wprowadzają właśnie
określone zniekształcenia, które poza nagraniami binauralnymi nie są
pożądane.
Ponadto do sztucznej głowy stosuje się specjalne mikrofony, które nie
nadają się do zwykłej pracy z powodu charakterystyk kierunkowych.
Dlatego cena profesjonalnej dummy head nie jest mała.
Wszelkie nagrania stereofoniczne robi się oczywiście dwoma mikrofonami,
ale w żadnym wypadku nie ten sposób. Przykładowo - kwartet muzyczny na
scenie nagrywaliśmy dwoma AKG C411 ustawionymi około 2m przed muzykami,
rozstawionymi mniej więcej na 1.5m. Przy czym mikrofony skierowane są
oczywiście do przodu a nie na boki.
Jednym słowem nagrania binauralne to osobna technika - i nie jest ona
stosowana do nagrań przeznaczonych na głośniki.
Są co prawda specjalne wtyczki programowe pozwalające na to, żeby jakąś
cześć tego efektu usłyszeć na głośnikach, ale w praktyce to daje
jakikolwiek efekt na porządnych monitorach w studio tylko.
-
26. Data: 2022-04-09 04:10:36
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: sundayman <s...@p...onet.pl>
> scenie nagrywaliśmy dwoma AKG C411 ustawionymi około 2m przed muzykami,
> rozstawionymi mniej więcej na 1.5m. Przy czym mikrofony skierowane są
> oczywiście do przodu a nie na boki.
C414 oczywiście :)
Tu na przykład parę sposobów nagrywania w studio - ale nawet w takich,
gdzie mikrofony są obok siebie nie stosuje się "uszu".
https://www.youtube.com/watch?v=_pRH5Q2fByQ
-
27. Data: 2022-04-09 09:57:48
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: "Irek.N." <i...@t...jest>
> Kurr... no oczywiście że przez słuchawki. Prawidłowo zrobione stereo z
> odczuciem kierunku i przestrzeni słychać tylko przez słuchawki.
>
Jak się ma chu...y sprzęt to tylko przez słuchawki. Winę (na czuja)
zrzucam głównie na niechlujnie zaprojektowane i wykonane kolumny, choć
zdarzają się wyjątki i to bardzo zaskakujące. Zadziwiająco dobrze
"znikają" głośniki z zestawu komputerowego, który używam od chyba 10
lat, dobrze też budowana jest scena w samochodzie którym się poruszam. W
zasadzie to jedyny taki znany mi przypadek, w którym w samochodzie scena
jest poukładana z przodu przed kierowcą dosyć precyzyjnie, głośników nie
wyczuwa się wcale, a i barwa nie razi. Zwykłe seryjne głośniki, jakimś
cudem tak się zgrały.
Przykładzik do testów na dobrze zestrojonym domowym sprzęcie?
Andreas Vollenweider, Book Of Roses, realizacja na tyle dobrze zrobiona,
że już na samym początku coś krukopodobnego oblatuje słuchającego z
lewej strony i znika za głową. Zwykłe stereo.
Miłego.
Irek.N.
-
28. Data: 2022-04-09 12:36:58
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: Marek <f...@f...com>
On 08 Apr 2022 20:15:31 GMT, Krzysztof Gajdemski
<s...@d...org.pl> wrote:
> nie nagra się tak koncertu orkiestry symfonicznej. Tu potrzebny (na
> ogół) cały zestaw mikrofonów i odpowiednia technika nagraniowa, żeby
> dało się uzyskać właściwy miks.
ale żeby wysłuchać tego koncertu na żywo to mi wystarczy moja
nie-sztuczna głowa i dwoje uszu- więc?
--
Marek
-
29. Data: 2022-04-09 13:32:06
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>
On 09/04/2022 11:36, Marek wrote:
> On 08 Apr 2022 20:15:31 GMT, Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>
> wrote:
>> nie nagra się tak koncertu orkiestry symfonicznej. Tu potrzebny (na
>> ogół) cały zestaw mikrofonów i odpowiednia technika nagraniowa, żeby
>> dało się uzyskać właściwy miks.
>
> ale żeby wysłuchać tego koncertu na żywo to mi wystarczy moja
> nie-sztuczna głowa i dwoje uszu- więc?
>
hint - dynamika (i jej zakres). Mikrofony (i ich wzmacniacze) są raczej
przystosowane do działania z bliskiej odległości od źródła dzwięku.
Nie da się nagrać za pomocą jednego mikrofonu w wysokiej dynamice
kontrabas który stoi na dole i plumkającego trójkąta na górze orkiestry.
To samo jest z obrazem. Dynamika oka jest na razie nie do osiągnięcia
dla żadnych sensorów.
c.
-
30. Data: 2022-04-09 13:57:45
Temat: Re: Nagrania binauralne
Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>
Jest Sat, 09 Apr 2022 12:36:58 +0200, Marek pisze:
> On 08 Apr 2022 20:15:31 GMT, Krzysztof Gajdemski
><s...@d...org.pl> wrote:
>> nie nagra się tak koncertu orkiestry symfonicznej. Tu potrzebny (na
>> ogół) cały zestaw mikrofonów i odpowiednia technika nagraniowa, żeby
>> dało się uzyskać właściwy miks.
> ale żeby wysłuchać tego koncertu na żywo to mi wystarczy moja
> nie-sztuczna głowa i dwoje uszu- więc?
Owszem (zakładamy, że słuchasz muzyków bezpośrednio, bez dodatkowego
nagłośnienia). Tylko w głowie masz komputer, który interpretuje wszystko
na swój sposób, usuwając zakłócenia, uwydatniając interesujące Cię
instrumenty etc. Słuchając nagrania w domu, wszystkie te ,,zakłócenia"
nie są już tak niwelowane przez ,,komputer", zaczynają przeszkadzać
szumy, trzaski, źle nagłośnione instrumenty (do jakiego stopnia, to
kwestie indywidualne). Tak, teoretycznie do takiego nagrania wystarczy
para mikrofonów, w praktyce do profesjonalnego nagrania wysokiej jakości
jest niezbędny bardziej wyrafinowany zestaw. Wtedy niedociągnięcia mogą
być poprawione na etapie miksu. Zerknij sobie na filmy np. z Konkursu
Chopinowskiego i policz, ile tam mikrofonów stoi/wisi. A w teorii to
powinno być relatywnie proste nagranie. To jest cała nauka, można sobie
poczytać do poduszki jedną z ,,biblii" w temacie:
https://www.amazon.pl/Classical-Recording-Practical-
Guide-Tradition/dp/0367312808
k.
--
Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE
Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: D3259224
Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg