  • Data: 2013-10-07 10:38:46
    Temat: Re: NTG? procesory intella?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Piotr,

    Monday, October 7, 2013, 9:25:11 AM, you wrote:

    > Na pewno masz rację. Najpierw używałem Commodore 64 i wiedziałem, że jak się
    > wytnie z drugiej strony to można dyskietkę podwójnie używać. Ile sektorów,
    > ścieżek to nie miałem pojęcia (jestem analogowcem od urodzenia :) ). Teraz
    > chodziło mi po głowie, że były dyskietki 720 - czyli 2 x 360 więc
    > pomyślałem, że pewnie po prostu dwustronnie. Teraz powoli dociera do mnie,
    > że 720 to już były te mniejsze (pewnie jednostronnie), którym wczoraj
    > przypisywałem tylko jedną pojemność 1,4M. Były też chyba 1,2M. Już mi się
    > wszystko pokiciało - te 1,2 to może takie jak te 360 ?

    Na PC miałeś po kolei - jednostronne 5.25" 180KB, bez możliwości wycięcia
    otworu i obracania - ale ten rodzaj napędu to tylko bardzo wczesne
    IBM. W Polsce nie miałem zaszczytu spotkać.
    W PC/XT standardem były napędy 5.25" DD 360KB - dwustronne, 40 ścieżek, 9
    sektorów na ścieżkę. Ale XT obsługiwał też napędy 3.5" z 80 ścieżkami,
    9 sektorów na ścieżkę - 720KB. Tylko formatowanie takich dyskietek pod
    DOSem 3.xx było kłopotliwe, bo trzeba było jawnie podać parametry.
    W PC/AT zastosowano nowszy kontroler, umożliwiający użycie dyskietek
    HD - 5.25", dwustronne, 80 ścieżek po 15 sektorów - 1.2MB. Oczywiście
    kontroler potrafił tez obsłużyć już napędy 3.5" HD - dwustronne, 80
    ścieżek, 18 sektorów - 1.44MB

    Z ciekawostek - napęd 1.2MB podłączony do XT potrafił zapisywać na
    zwykłych dyskietkach 5.25" DD 720KB - oczywiście po poprawnym
    sformatowaniu. Ogólnie - kombinacji było od diabła i ciut ciut
    jeszcze. A jak się pojawił programik o nazwie "800", to już było całkiem
    szalone - umożliwiał formatowanie 10 sektorów na ścieżkę na
    dyskietkach DD w napędach HD dzięki czemu z dyskietek DD wyciskano już
    całkiem przyzwoite 800KB :)

    Piotrze, ja też jestem analogowy - zaczynałem jeszcze na lampach ;)

    --
    Best regards,
    RoMan