  • 111. Data: 2020-04-18 09:58:22
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Trefniś wrote:

    > T-1 zadał ci kilka pytań które dowodzą, że łączność radiowa nie jest
    > jakoś szczególnie uprzywilejowana. Problemy są identyczne, jak te z GSM
    > - skoro nie ma zasięgu, to trudno będzie zapewnić łączność radiową z
    > dokładnie tych samych powodów.

    No, niezupełnie. Opowiadał mi kiedyś technik pracujący u jednego z
    operatorów, że nieopatrznie podpisano umowę określającą wyjątkowo
    optymistyczny stopień pokrycia sygnałem. Przy odbiorze instalacji
    okazało się, że w jakimś miejscu zasięgu nie ma z powodów
    topograficznych i trzeba było na kilka miesięcy postawić mobilny BTS z
    łączem satelitarnym do Telenora i płacić jakieś absurdalne pieniądze za
    miesiąc.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 112. Data: 2020-04-18 18:24:45
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .04.2020 o 09:58 Piotr Wyderski <p...@n...mil> pisze:

> [...]
    > topograficznych i trzeba było na kilka miesięcy postawić mobilny BTS z
    > łączem satelitarnym do Telenora i płacić jakieś absurdalne pieniądze za

    :O
    Piotr, ale co "niezupełnie"?
    Przeczytaj ze zrozumieniem (sic!), co napisałem.
    Następnie przeanalizuj to, co napisałeś ty i w czym to przeczy mojemu
    postowi?
    Konkretnie!

    Ktoś pokrycie stacji BTS określa korzystając z dostępnych metod. Jeśli nie
    potrafił tego dokonać i pokrycia nie ma - to nie zmienia zasad propagacji
    fal radiowych (identycznych dla emisji analogowych i cyfrowych)!
    Albo metody były błędne (wątpliwe, operator nie powinien sobie pozwalać na
    niepewne procedury), albo ktoś z nich skorzystał nieumiejętnie!
    Tertium non datur.

    --
    Trefniś

  • 113. Data: 2020-04-19 09:21:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Trefniś wrote:

    > :O
    > Piotr, ale co "niezupełnie"?

    Niezupełnie "problemy są identyczne". Oprócz fizyki jest jeszcze prawo i
    w sytuacji kryzysowej m.in. podmiot odpowiedzialny za zbudowanie
    infrastruktury lub sam operator może sięgnąć po skuteczne rozwiązania,
    które są niedostępne w łączności amatorskiej. A przynajmniej ja nie
    słyszałem o mobilnych satelitarnych stacjach przekaźnikowych dla CB,
    choć nie istnieje żaden powód techniczny uniemożliwiający ich zbudowanie.

    Trochę mnie nawet dziwi, że nikt w opisanej sytuacji nie sięgnął po coś
    takiego.

> [...]
    > nie potrafił tego dokonać i pokrycia nie ma - to nie zmienia zasad
    > propagacji fal radiowych (identycznych dla emisji analogowych i

    W problematycznym miejscu BTS może się pojawić w kilka godzin, bez
    formalnego związku z zasadami propagacji fal radiowych. To jest
    samochód, kierowca pojedzie, gdzie mu każą.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 114. Data: 2020-04-19 09:28:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.04.2020 09:21, Piotr Wyderski wrote:

    > W problematycznym miejscu BTS może się pojawić w kilka godzin, bez
    > formalnego związku z zasadami propagacji fal radiowych. To jest
    > samochód, kierowca pojedzie, gdzie mu każą.

    A potem tłum złożony ze stereotypowych Sebiksów, Januszów i Grażyn go
    podali, bo w Internecie widzieli filmik twierdzący, że 5G wywołuje raka,
    AIDS i COVID-19. ;)

  • 115. Data: 2020-04-19 20:16:21
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .04.2020 o 09:21 Piotr Wyderski <p...@n...mil> pisze:

> [...]
    > infrastruktury lub sam operator może sięgnąć po skuteczne rozwiązania,
    > które są niedostępne w łączności amatorskiej.

    Ależ męczydusza.
    Nikt nie namawiał do łamania prawa, rozmawialiśmy wyłącznie o zapewnieniu
    łączności między dwoma punktami. Albo amatorskiej, albo przez polepszenie
    współpracy z BTS.
    Wszystko głównie w oparciu o wiedzę nt. propagacji fal radiowych.

> [...]
    > choć nie istnieje żaden powód techniczny uniemożliwiający ich zbudowanie.
    >
    > Trochę mnie nawet dziwi, że nikt w opisanej sytuacji nie sięgnął po coś

    :O
    Khem, khem...
    Zatem proponujesz wątkotwórcy zbudowanie satelity, wyniesienie na orbitę i
    wykorzystanie go do łączności?
    Powodzenia.

    Łączność satelitarna CB nie była realizowana, za to krótkofalowcy
    umieścili na orbicie kilka satelitów. Łączności satelitarne prowadziłem
    już w połowie lat osiemdziesiątych ub. wieku w klubie SP6ZDA na pasmie
    2-metrowym. Ten rodzaj łączności był brany pod uwagę przez Solidarność
    Walczącą
    (film "Jak Oscar komunę obalał").

    > cyfrowych)!
    >
    > W problematycznym miejscu BTS może się pojawić w kilka godzin, bez
    > formalnego związku z zasadami propagacji fal radiowych. To jest
    > samochód, kierowca pojedzie, gdzie mu każą.

    Nie rozumiem przekazu, bo to dla mnie bełkot.

    --
    Trefniś

  • 116. Data: 2020-04-19 20:17:30
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .04.2020 o 09:28 Atlantis <m...@w...pl> pisze:

    > A potem tłum złożony ze stereotypowych Sebiksów, Januszów i Grażyn go
    > podali, bo w Internecie widzieli filmik twierdzący, że 5G wywołuje raka,
    > AIDS i COVID-19. ;)

    Dlatego Piotr proponuje wyniesienie satelity!

    --
    Trefniś

  • 117. Data: 2020-04-19 20:29:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Trefniś wrote:

    > Zatem proponujesz wątkotwórcy zbudowanie satelity, wyniesienie na orbitę
    > i wykorzystanie go do łączności?
    > Powodzenia.

    Zrobiono to już za mnie, proszę:

    https://satelitarny.eu/index.php

    Nie wydurniaj się już.

    Piotr

  • 118. Data: 2020-04-19 20:34:51
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .04.2020 o 20:29 Piotr Wyderski <p...@n...mil> pisze:

    > Zrobiono to już za mnie, proszę:
    >
    > https://satelitarny.eu/index.php

    Rozwijasz się - od propozycji satelity CB to skok milowy!

    > Nie wydurniaj się już.

    Wystarczy, że nie odpiszesz.

    --
    Trefniś

  • 119. Data: 2020-04-20 10:21:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.04.2020 20:16, Trefniś wrote:

> [...]
    > już w połowie lat osiemdziesiątych ub. wieku w klubie SP6ZDA na pasmie
    > 2-metrowym. Ten rodzaj łączności był brany pod uwagę przez Solidarność

    Z łącznością satelitarną jest kilka problemów:
    1) Relatywnie tanio można wynieść satelitę na niską orbitę, a ten będzie
    widoczny na niebie tylko przez krótką chwilę. Do tego trzeba budować
    obrotnicę antenową zsynchronizowaną z jakimś mechanizmem śledzącym, albo
    przynajmniej ręcznie celować anteną we właściwy kawałek nieba. A to jest
    dość uciążliwe.
    2) Żeby mieć w miarę sensowną łączność za pomocą satelitów na niskiej
    orbicie, trzeba mieć takich satelitów odpowiednią ilość. Jeden właśnie
    schował się za horyzontem? Nie ma sprawy - za pół godziny wzejdzie kolejny.
    3) Ewentualnie można wynieść satelitę na orbitę geostacjonarną, który
    będzie "wisiał" w tej samej części nieba, obejmując swoim zasięgiem
    sporą część globu. To jednak kosztuje...
    4) Przemiennik radiowy potrzebuje jednak trochę energii do pracy i
    trudno by to było załatwić "tanim" cubesatem ze specjalną wersją Arduino
    w środku. Tutaj są potrzebne już całkiem spore panele słoneczne.

    Krótkofalowcy radzili sobie obchodzeniem tych problemów w ten sposób, że
    od zawsze (szczególnie w złotej epoce tego hobby) wśród tej
    przedstawicieli znajdowała się niemała grupa "technicznej elity":
    astronautów, inżynierów NASA, naukowców. Byli więc oni w stanie
    skutecznie lobbować.

    "Ok, budujecie kolejnego satelitę meteorologicznego? A nie będziecie
    mieć nic przeciwko, jeśli dorzucimy tam mały przemiennik? Operacja
    wyniesienia tego ładunku będzie wymagała zrzucenia balastu na orbicie?
    To może w takim razie mały krótkofalarski satelita?"

    Użytkownicy CB-Radia nawet w złotych latach tego hobby nigdy nie mieli
    takiej siły przebicia. Do tego dochodziły też kwestie bezpieczeństwa. To
    jedno dopuścić do nieograniczonej łączności globalnej kogoś, kto ma
    obowiązek identyfikować się znakiem. Inna sprawa, gdy użytkownik jest z
    założenia właściwie całkiem anonimowy i posługuje się wymyśloną przez
    samego siebie ksywką.

  • 120. Data: 2020-04-20 12:24:39
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .04.2020 o 10:21 Atlantis <m...@w...pl> pisze:

> [...]
    > obowiązek identyfikować się znakiem. Inna sprawa, gdy użytkownik jest z
    > założenia właściwie całkiem anonimowy i posługuje się wymyśloną przez

    Oczywiście, wszystko prawda.
    Może poza dopuszczeniem do łączności tylko licencjonowanych krótkofalowców
    - wystarczą możliwości techniczne, nie da się sprawdzić nadawcy podczas
    transmisji.

    Ale, ponieważ odpowiadasz na mój post - nie ja proponowałem rozwiązanie
    satelitarne, a jedynie próbowałem je wyśmiać!

    --
    Trefniś