  • Data: 2009-09-10 11:09:23
    Temat: Re: Monitor: który lepszy?
    Od: "Latet" <l...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Kontrast - im więcej tym lepiej. Jasność to kwestia kompromisu. Zbyt
    > duża "wypala" oczy, zbyt mała utrudnia pracę powodując nadmierny spadek
    > kontrastu, zmniejszenie zakresu wyświetlanych kolorów (gamutu barwnego) itp.

    Wlasnie przegladam wrześniowego Chipa, jest ten monitorów 22". Jedno zdanie mnie
    rozwaliło:

    "Jasność to niezwykle ważny parametr w przypadku ekranów LCD. Im jest ona
    wyższa, tym lepiej. W przeciwnym wypadku w słoneczny dzień na ekranie monitora
    nic nie będzie widać".

    Ręce mi opadły.

    Ale oprócz bełkotu w artykule jest tam interesująca tabela z fizycznie
    zmierzonymi parametrami różnych modeli. O ile podane liczby są uczciwe, bez
    manipulacji, to warto poanalizować.

    Wartościowy wydaje się pomiar kontrastu w tescie wyświetlanej szachownicy.
    Jedyny w tym teście monitor nie-TN (Eizo S2231WH na S-PVA) osiągnął w tym teście
    163:1 (jasność bieli 225 cd/m2). Wydaje się, że świadczy to o całkiem niezłej
    czerni.

    Najlepiej w teście szachownicy wypadł im Asus PG221 (TN) - kontrast 173:1, przy
    jasności 256 cd/m2. No, ale ten monitor przekraśla słaby wynik kątu widzenia w
    pionie - 154 st. (wyżej wspomniany EIZO uzyskał 174 st.)

    Co dziwne - najlepsze kąty w tescie uzyskał monitor na TN - LG Flatron L227WTP -
    pion: 176, poziom 176. Aż się wierzyć nie chce, zwłaszcza że sam producent
    podaje 170 i 170 !

    Najgorsze w tescie szachownicy monitory uzyskiwały wg Chip-a wyniki w okolicach
    57:1 (Fujitsu XL3220T). I to przy jasności 271cd/m2. Aż się boje wyobrażać sobie
    jak tam ta "czerń" mogła wyglądać.

    W ogóle dziwny ten test CHIP-a. Porównanli 58 monitorów, w tym 57 na TN i tylko
    jeden na S-PVA (mocno droższy od całej reszty na TN). Oczywiście zwyciężył w
    teście jakości.

    Pozdrawiam,

    latet