  • 31. Data: 2009-05-14 08:07:25
    Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Thursday, May 14, 2009, 9:15:43 AM, you wrote:

    [...]

    > Przede wszystkim podaj przewidywaną cenę takiego kompletu "modułów"
    > złożoną w gotowy do użycia zasilacz z wtyczką ATX (czyli dostarczający

    Spokojnie - nie przewiduję sprzedaży gotowych zasilaczy. Chcę to
    zaprojektować, zrobić prototyp, przetestować i sprzedawać płytki :)

    [...]

    > Jeżeli natomiast z prostym ATX-podobnym samochodowym 100W zmieścisz się
    > w 100 PLN - sprzedaż murowana

    Myslę, że cena elementów 3-modułowego zasilacza w podstawowej
    konfiguracji powinna się zmieścić w tej kwocie.

    > (w końcu Tajwańczycy w tej cenie potrafią zrobić zwykły duży ATX
    > 500W - i to przy zasilaniu z 230V).

    Myślę, że to jednak kontynentalni Chińczycy robią tak tanie zasilacze.
    I wiemy, z czego ta cena wynika :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 32. Data: 2009-05-14 11:59:23
    Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>

    Nex@pl pisze:

    > O, to juz coś :)
    >
    > W sumie nie mam obycia tylko z jednym - ekran rezystancyjny - rozumiem,
    > że jakiś zewnętrzny, nie wbudowany w lcd? Gdzie można takie coś w ogóle
    > dostać?

    Nigdy nie widziałem LCDka z wbudowanym ekranem. Zawsze była to
    przyklejona "szybka". Cos takiego: http://milea.pl/shakey/_c_touch_b.jpg
    I sterownik... http://milea.pl/shakey/_c_touchdrv_b.jpg
    I taka "szybka" była dopiero przyklejana na LCD:
    http://milea.pl/shakey/_c_lcd_b.jpg
    A tu masz całość bez touchscreena:
    http://milea.pl/shakey/_c_zestaw.jpg

    Co do dostania czegoś takiego -- praktycznie tylko ebay. Sam advantech
    ma cholernie drogie te komputerki SBC; na ebayu chodzą za ułamek ceny.

    Pozdrawiam,
    Marcin

    --
    Milea Wireless Communications, http://milea.pl
    Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.

    ``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
    matter and those who matter don't mind.''

  • 33. Data: 2009-05-14 12:02:51
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    Marcin Łukasik pisze:

> [...]
    > I sterownik... http://milea.pl/shakey/_c_touchdrv_b.jpg
    > I taka "szybka" była dopiero przyklejana na LCD:

    O, fajnie wielkie dzięki.

    > Co do dostania czegoś takiego -- praktycznie tylko ebay. Sam advantech
    > ma cholernie drogie te komputerki SBC; na ebayu chodzą za ułamek ceny.

    No właśnie :)

    > Pozdrawiam,
    > Marcin

    Zastanawiam się, bo mam starą toshibkę libretto i może dałoby radę na
    niej nawet jakąś nawigację uruchomic :)

  • 34. Data: 2009-05-14 12:59:00
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Mylisz się - każda przetwornica źre sporo na własne potrzeby. +5VSB 2A
    > jest nie do uniknięcia i nieobciążona będzie brała znacznie mniej niż
    > przetwornica 12V/10A

    Pozwolę sobie jednak uprzeć się przy swoim zdaniu :) Jeśli kontroler
    przetwornicy będzie CMOS-owy a zastosowane tranzystory będą miały mały
    ładunek bramkowy, wtedy spodziewam się, że 100W przetwornica bez obciążenia
    będzie brała mniej niż 10mA a jeśli jednotranzystorowa - poniżej 6mA.
    Poza tym zauważ, że mówimy o tandemie 12/12V izolowana + 5V 2A nieizolowana.
    Ta druga (czyli step-down) może być bardzo efektywna w całym zakresie
    obciążeń i moim zdaniem łączna efektywność w porównaniu do samodzielnego
    flybacka 5V 2A będzie niewiele gorsza. Oczywiście pod warunkiem, że
    przetwornicę 12/12 zrealizujesz jako forward, ale to aż się prosi. Przy
    okazji w projekcie będzie tylko jeden transformator - reszta elementów to
    dławiki i mogą być katalogowe.
    Aha, jest jeszcze jedna możliwość, wbrew pozorom wcale nie taka od czapy. W
    stendbaju można podać do przetwornicy 12/12 sygnał dwustanowy zmniejszający
    częstotliwość pracy lub zastosować kontroler, który to robi sam z siebie
    przy niskich obciążeniach.

    > uC to przerost formy nad treścią, choć ułtwiłby implementację
    > samoczynnego, awaryjnego wyłączania - czyli puszczenie krótkiego
    > sygnału "stop" do płyty głównej, odczekanie na żądanie wyłączenia
    > zasilania a w razie jego braku - wyłączenie samoczynne po określonym
    > czasie.

    i dlatego bym go rozważył szczególnie, że czasem może wpaść pomysł dodania
    czegoś (choćby np. obniżania f), no i można łatwo zrobić sequencing, jeśli
    będzie potrzebny.

    e.

  • 35. Data: 2009-05-14 20:27:44
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Spokojnie - nie przewiduję sprzedaży gotowych zasilaczy. Chcę to
    > zaprojektować, zrobić prototyp, przetestować i sprzedawać płytki :)

    Ależ po zrobieniu prototypu sprzedawaj gotowe zasilacze. Będzie większy
    na to rynek niż na same płytki i to dodatkowo nie tylko w PL. Jedyna
    różnica to zrobienie badań CE i wystawienie samemu sobie papierka na to.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 36. Data: 2009-05-14 20:29:29
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Nie, i właśnie dlatego mówienie o "komputerze zużywającym 120W"
    > w kontekscie pojemności akumulatora samochodowego jest całkiem
    > bez sensu. Jak się chce wiedzieć, czy dla akumulatora to zdrowe
    > czy niezdrowe, to trzeba operować średnią mocą. W szczycie, to
    > on może sobie brać nawet 1200W, z rozrusznikiem i tak nie będzie
    > konkurował.

    Nie zgodzę się z Tobą. Nawet jeżeli 120W jest pobierane tylko przez
    krótki czas, to zasilacz musi być do tego przygotowany. Komputer zacznie
    pobierać, zasilacz się wyłączy i koniec pracy. Średnia moc może być
    użyta tylko do orientacyjnego wyliczenia możliwego czasu pracy.
    To tak jakbyś nie przewidział gwałtownego skoku poboru prądu przy
    włączaniu kolorowego TV z kineskopem. Jakimś dziwnym trafem na wejściu
    masz bezpiecznik chyba nawet 4A w dużych TV.
    Porównanie z rozrusznikiem samochodu nie jest zbyt dobre, bo jeżeli
    jakieś urządzenie pobiera prąd bezpośrednio z akumulatora, to nie musimy
    dyskutować o pomyśle Romana. Chodzi o coś, co potrzebuje stabilizowanych
    napięć.
    Maciek

  • 37. Data: 2009-05-14 20:52:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

    > Nie zgodzę się z Tobą. Nawet jeżeli 120W jest pobierane tylko przez
    > krótki czas, to zasilacz musi być do tego przygotowany.

    To jest to niezgodzenie się? Ja przecież w ogóle nie pisałem o żadnych
    zasilaczach. Tam było tylko o tym, czy dopuszczać pracę komputera bez
    uruchomionego silnika samochodu, czy nie. No i w kontekscie tego moja
    wątpliwość co do wyboru komputera, który pobiera średnio aż 120W.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2009-05-14 21:30:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Thursday, May 14, 2009, 10:27:44 PM, you wrote:

    [...]

    > Ależ po zrobieniu prototypu sprzedawaj gotowe zasilacze. Będzie większy
    > na to rynek niż na same płytki i to dodatkowo nie tylko w PL. Jedyna
    > różnica to zrobienie badań CE i wystawienie samemu sobie papierka na to.

    Właśnie o te badania chodzi. Na dokładkę sprzedaż gotowych wymagałaby
    skonstruowania obudowy - czyli kosztowne wykrojniki itd. Nie mam na to
    pieniędzy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 39. Data: 2009-05-14 23:35:23
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Thu, 14 May 2009 23:30:07 +0200,
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> screamed:

    > Właśnie o te badania chodzi. Na dokładkę sprzedaż gotowych wymagałaby
    > skonstruowania obudowy - czyli kosztowne wykrojniki itd. Nie mam na to
    > pieniędzy.

    Ja bym proponował coś pośredniego - płytka plus nawinięty na rdzeń
    kawał drutu... ;>

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:229B ]
    [ 01:33:10 user up 12073 days, 13:28, 1 user, load average: 0.24, 0.95, 0.09 ]

    Some people seem to think that "damn" is God's last name.

  • 40. Data: 2009-05-15 10:52:49
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > na to rynek niż na same płytki i to dodatkowo nie tylko w PL. Jedyna
    > różnica to zrobienie badań CE i wystawienie samemu sobie papierka na

    Nie "gotowe zasilacze" lecz "zmontowane i uruchomione zestawy do
    samodzielnego montażu" :)

    BTW, a jeśli tylko płytki to jednak dodawałbym też trafo, które jest
    newralgicznym podzespołem i amator się o to rozbije.

    e.