  • 11. Data: 2009-05-12 20:51:26
    Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    Pozwoliłem sobie przywrócić wycięty wcześniej cytat:

    <<<<< Przy 120W poboru bez pracującego silnika
    <<<<< wogóle to niezdrowo dla akumulatora.

    > Chwileczkę - a jakie to ma znaczenie?
    >
    > Ja nie zakładam, że komputer ma _stale_ pobierać 120W. Zakładam, że
    > ten moduł ma sobie z taką mocą poradzić. Choćby podczas startu
    > systemu, gdy rozkręcają się napędy.

    I to by miało być niezdrowe dla akumulatora?

    > Poza tym - po to w założeniu przyjąłem modułową konstrukcję z
    > możliwością zrównoleglania, żeby nawet maniak gier mógł z klocków
    > zbudować sobie zasilacz, który da radę jego wypasionej płycie z
    > jeszcze bardziej wypasioną grafiką, która wymaga tylko dla siebie 12V
    > 15A. Bo są takie.

    No i bardzo dobrze, jestm za. Jestem za tym, żeby ludzie robili rzeczy,
    które sami uważają za fajne. Może komuś jeszcze się spodoba i też
    będzie takie chciał. Jak ktoś przerabia akademik na wyświatlacz
    wielkoformatowy, to nie mam pytań, bo dla mnie wszystko jasne, wszystko
    rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
    (i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
    być chłodzony), jest dla mnie zagadką.

    Jak dobrych kilka lat temu szukałem płyty, która sprawdzi się jako
    mobilna, znalazłem taką, co pobiera 23W. Do tego zasilacz 12V we
    wtyczce ATX. Dzisiaj łatwiej mi wziąć komputer zasilany jednym
    napięciem, więc wogóle nie zaprzątam sobie głowy takimi problemami.
    Ale oczywiście miło mi będzie, jeśli taki modułowy zasilacz ATX
    również powstanie.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2009-05-12 21:24:54
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    Marcin Łukasik pisze:

> [...]
    > grajkiem mp3, na linuksie.
    > (http://milea.pl/shakey/_c_mp3_b.jpg)
    > Wkurzające było uruchamianie systemu, bo jednak z 30-60s trzeba było
    > poczekać (no dobra, startowały niepotrzebne usługi, ale i tak chwilę to
    > trwa).
    > Miałem zrobione tak, że po wyłączeniu silnika wyłączał się LCD, ale
    > komputer dalej chodził; LCDka można było włączyć przyciskiem. Wyłączał
    > (zamykał system) dopiero po 5 minutach.
    > To IMHO było dobre rozwiązanie, jak się szło do kiosku kupić gazetę czy
    > fajki; nie trzeba było czekać na ponowne uruchomienie.

    A mógłbyś opisać? :) Byłbym zainteresowany czymś takim :) W sensie
    skonstruowania sobie samemu.

  • 13. Data: 2009-05-12 22:31:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Tuesday, May 12, 2009, 10:51:26 PM, you wrote:

    > Pozwoliłem sobie przywrócić wycięty wcześniej cytat:
    > <<<<< Przy 120W poboru bez pracującego silnika
    > <<<<< wogóle to niezdrowo dla akumulatora.

    Ale to nie moje słowa...

    [...]

    > I to by miało być niezdrowe dla akumulatora?

    j.w.

    [...]

    > rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
    > (i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
    > być chłodzony), jest dla mnie zagadką.

    Ale to juz naprawdę nie nasz problem, jak sobie z chłodzeniem poradzi
    użytkownik. Chlodzą wzmacniacze o mocach liczonych w kW - poradzą
    sobie z komputerem :)

    > Jak dobrych kilka lat temu szukałem płyty, która sprawdzi się jako
    > mobilna, znalazłem taką, co pobiera 23W. Do tego zasilacz 12V we
    > wtyczce ATX.

    Jasne. Ten zasilacz to dwie proste przetworniczki step-down - o takich
    zasilaczach pisałem na samym początku...

    :)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2009-05-12 22:48:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Ale to nie moje słowa...

    To nieistotne czyje. Ważne, że określają tematykę, poza którą starałem
    się nie wychodzić.

    > Ale to juz naprawdę nie nasz problem, jak sobie z chłodzeniem poradzi
    > użytkownik. Chlodzą wzmacniacze o mocach liczonych w kW - poradzą
    > sobie z komputerem :)

    Skoro już rozszerzyliśmy temat, to pozwolę sobie zauważyć, że problem
    chłodzenia umcykatora może różnić się od problemu chłodzenia komputera.
    Ale racja, to nie nasz problem.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2009-05-13 05:12:19
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Jasne. A jak zgaśnie Ci na skrzyżowaniu? Nie każdy ma automatyczną
    > skrzynię biegów i nawet dobremu kierowcy czasem się zdarzy zgasić
    > zamiast ruszyć...

    Zatrzaskiwać, komputer nie musi się wyłączać. Po odpaleniu i zgaśnięciu
    akumulator da radę odpalić samochód. Praktykowałem: słaby akumulator ledwo
    udało się odpalić, ujechałem około 500-700m, gaszenie silnika, zakup
    papierosów, i opdpalenie bez problemów.

    > Jasne. I tak ma być. Ale niekoniecznie musi to oznaczać zakaz
    > włączenia przy wyłączonym silniku. I niekoniecznie uruchamianie
    > silnika musi się łączyć z restartem komputera.

    Same zasilacze (przetwornice) to generalnie rzemiosło, kwestia wykonania,
    aby pracowało to w ciężkich samochodowych warunkach, zabezpieczenia i
    kawałek logiki do załączania, wyłączania itp. Dzisiaj to pewnie jakiś prosty
    uC, chociaż elegancko dałoby się obejść bez niego.

    > Bez przesady. Po to ma być ostrzeganie o niskim napięciu akumulatora,
    > zeby użytkownik nie przegiął.

    Raczej automatyczny shutdown przy niskim napięciu.

    Ale czy to nie jest wizja laptopa w samochodzie?

    --
    Desoft

  • 16. Data: 2009-05-13 05:21:47
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Pan RoMan Mandziejewicz napisał:
    >
    > Pozwoliłem sobie przywrócić wycięty wcześniej cytat:
    >
    > <<<<< Przy 120W poboru bez pracującego silnika
    > <<<<< wogóle to niezdrowo dla akumulatora.

    To jest nieistotne po co. Takie założenia przyjął i teraz nie "po co" ,
    tylko "jak"
    Podobnie po co można zapytać o audio w samochodzie o mocy 4 x 500W.

    > I to by miało być niezdrowe dla akumulatora?

    Niezdrowe jest dla akumulatora obciążanie go bez ładowania.

    > Ale oczywiście miło mi będzie, jeśli taki modułowy zasilacz ATX
    > również powstanie.

    Pomysł jest ciekawy

    --
    Desoft

  • 17. Data: 2009-05-13 05:29:14
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Moje. Ale o co chodzi?
    Uważam, że używanie odbiorników o dużych poborach prądu bez pracującego
    silnika nie przedłuża żywota akumulatorowi i nie ułatwia rozruchu silnika.
    Ja w każdym bądź razie tak uważam i nie znam słowa "prostownik samochodowy"
    (ładowarka akumulatorów samochodowych).

    --
    Desoft

  • 18. Data: 2009-05-13 06:05:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > To jest nieistotne po co. Takie założenia przyjął i teraz nie "po co" ,
    > tylko "jak"

    Pytanie "jak" jest trywialne. Wiadomo: niezdrowo. Ciekawe jest dopiero
    pytanie "po co". Odpowiedź "bo takie przyjęto założenia" nie wszystkich
    satysfakcjonuje. A przede wszystkim skłania do pytania "a dlaczego takie?".

    > Podobnie po co można zapytać o audio w samochodzie o mocy 4 x 500W.

    Po co pytać "po co"? Przecież wiadomo -- do robienia umc-umc.

    > Niezdrowe jest dla akumulatora obciążanie go bez ładowania.

    Przecież mądrzy ludzie wymyślili akumulatory właśnie do tego!
    (Wcześniej wymyślili drut, który "niezdrowo" jest obciążać bez
    jednoczesnego ładowania go na drugim końcu.)

    > Pomysł jest ciekawy

    Też tak uważam.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2009-05-13 06:07:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Moje. Ale o co chodzi?

    Chodziło o określenie tematyki. Było to napisane.

    > Uważam, że używanie odbiorników o dużych poborach prądu bez pracującego
    > silnika nie przedłuża żywota akumulatorowi i nie ułatwia rozruchu silnika.

    Też tak uważam, szczególnie w tej drugiej kwestii (nad zaleceniem, by
    w trosce o żywotność akumulatora, używać rozrusznika tylko przy pracującym
    silniku, nigdy się nie zastanawiałem).

    > Ja w każdym bądź razie tak uważam i nie znam słowa "prostownik samochodowy"
    > (ładowarka akumulatorów samochodowych).

    A ja znam. Myślę, że taka wiedza raczej pomaga, nie przeszkadza, przy
    planowaniu różnych projektów.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2009-05-13 13:03:41
    Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>

    Nex@pl pisze:

    > A mógłbyś opisać? :) Byłbym zainteresowany czymś takim :) W sensie
    > skonstruowania sobie samemu.

    O czym dokładnie piszesz? ;-)

    m.

    --
    Milea Wireless Communications, http://milea.pl
    Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.

    ``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
    matter and those who matter don't mind.''