  • 21. Data: 2018-12-13 01:37:14
    Temat: Re: Mikroskop
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-12-12 o 20:21, s...@g...com pisze:

    > Ja kiedys bawilem sie i kamera vhs i telefonem i aparatem kompaktowym. Wszystkie w
    trybie makro.

    > Dziala to ok.
    > Ale lutowac pod tym to bym nie chcial bo ogniskowa krotka, optyka blisko i
    niewygodnie sie pracuje.

    > Mysle ze te mikroskopy dla elektronikow maja nieco inaczej optyke zrobona w
    rezultacie sa nieco dalej odsuniete od plytki i dlatego wlasciwie istnieja bo nic
    innego aktualnie dostepnego na to nie pozwala.

    Ale w lustrzance mając zestaw obiektywów i ewentualnie pierścieni (lub
    mieszek) możesz spokojnie ustawić odległość obrazową kilkadziesiąt
    centymetrów i powiększenie zależne od ogniskowej. A przy dobrym
    oświetleniu hiperfokalna jest na tyle duża, że głębią ostrości łapiesz
    chyba nawet całego Rubina 714 razem z obudową ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2018-12-13 13:41:57
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    webcam za 10zł. niestety odległość od montey 10groszy to jakieś 2cm

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/c639f4fdf739babb

    ToMasz

  • 23. Data: 2018-12-13 14:51:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tak to jakos wyglada.
    I niekoniecznie sa to "dla elektronikow", ale te stereoskopowe jakos
    tak wlasnie maja, ze obiektywy sa daleko.

    >Ale w lustrzance mając zestaw obiektywów i ewentualnie pierścieni
    >(lub mieszek) możesz spokojnie ustawić odległość obrazową
    >kilkadziesiąt centymetrów i powiększenie zależne od ogniskowej.

    No wlasnie - ustawic daleko i odpowiednie powiekszenie moze byc
    trudno.

    >A przy dobrym oświetleniu hiperfokalna jest na tyle duża, że głębią
    >ostrości łapiesz chyba nawet całego Rubina 714 razem z obudową ;)

    To chyba nie tak latwo - duzy obiektyw, to mala glebia ostrosci.

    A jak chcemy daleko od przedmiotu i duze powiekszenie, to wydaje mi
    sie, ze optyka skomplikowana.

    Umknela mi nazwa (telefoto?) i rysunek, ale byla kiedys taka
    konstrukcja:
    dwa obiektywy zestawione tyłami, a miedzy nimi przesłona z małą
    dziurką.
    Obiektywy w odleglosci ogniskowej od przeslony.

    Tylko promienie rownolegle do osi przechodzily przez pierwszy
    obiektyw, dziurke w przeslonie, i drugi zamienial je znow w rownolegle
    do osi.
    wychodzil przyrzad, w ktorym wielkosc obrazu nie zalezala od
    odleglosci przedmiotu.
    No i mial bardzo duza glebie ostrosci.
    Tylko niestety duze straty swiatla.

    J.

  • 24. Data: 2018-12-13 15:10:58
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 12 grudnia 2018 18:37:14 UTC-6 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    > oświetleniu hiperfokalna jest na tyle duża, że głębią ostrości łapiesz
    > chyba nawet całego Rubina 714 razem z obudową ;)

    Ale to juz musisz dokupowac sprzet. I cena sie robi a lustrzanke trzeba przezbrajac z
    trybu wakacyjnego na warsztatowy.
    Dlatego te mikroskopy jednak popularne sa i nawet hobbysci sie nie bawia w
    kombinacje. Tak mi sie wydaje.