  • 1. Data: 2009-09-17 07:54:53
    Temat: Miejscowe wygrzewanie płyty głównej
    Od: ikov <i...@t...pl>

    W związku z opisywanym już wcześniej przeze mnie na grupie problemem mam
    pytanie bardziej techniczne.
    Problem polegał na tym, że laptop Toshiba Sattelite (MX200 czy jakoś
    tak) działa zazwyczaj po włożeniu wtyczki zasilającej (nawet nie
    podłączonej, bo bateria sprawna) i odpowiednim jej dociśnięciu z góry
    lub z dołu. Działa - to dużo powiedziane - bo potrafi się wyłączyć przy
    lekkim poruszeniu lub nawet bez żadnej przyczyny zewnętrznej (np
    standardowo w czasie wskakiwania pulpitu KDE w linuksie bootowalnym z
    pena). Znajomy elektronik przelutował mi gniazdko, a potem jeszcze raz -
    nowe, ale jest to samo. Bez baterii i z samej sieci robi to samo. Wygląd
    na pęknięty jakiś zimny lut w niewidocznym miejscu w okolicach gniazda
    zasilającego. Skoro i tak nie ma nic do stracenia, może spróbować
    wygrzewania płyty stacją lutowniczą? Czy próbował ktoś takiego manewru i
    ma jakieś doświadczenie, bo pęknięcia nie widać, ale jeśli jest to
    gdzieś wewnątrz laminatu, to chyba nawet wygrzewanie nic nie da...

  • 2. Data: 2009-09-17 08:34:25
    Temat: Re: Miejscowe wygrzewanie płyty głównej
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Skoro i tak nie ma nic do stracenia, może spróbować
    > wygrzewania płyty stacją lutowniczą?

    Temperatura topnienia stopu SnPb to ok. 270 oC, bezolowiowego jeszcze
    wyzsza. Z kolei max temp. przechowywania elementow elektronicznych to
    150 oC. Grzanie wiec calosci bez umiaru prowadzi do uwalenia plyty.
    Grzac trzeba tylko nogi czesci i to krotko, ale aby sie cyna roztopila.
    Problem jest z BGA, tu trzeba zaryzykowac i dzialac z umiarem. Jesli
    jednak jest to pekniecie sciezki i to wewnatrz PCB, to plytka na Allegro
    jako uszkodzona, albo kosz. Wyginajac zlacze zasilania wyginasz
    prawdopodobnie cala plytke, wiec uszkodzenie moze byc wszedzie. Zimnych
    lutow szuka sie zamrazajac punktowo plytke (sa spraye do tego). Raczej
    unikaj wsadzania calosci do zamrazalnika, przy rozruchu zamrozonej
    plytki moga strzelic elektrolity. Powodzenia.
    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2009-09-17 09:32:08
    Od: ikov <i...@t...pl>

> [...]
    > unikaj wsadzania calosci do zamrazalnika, przy rozruchu zamrozonej
    > plytki moga strzelic elektrolity. Powodzenia.

    Dziękuję za odpowiedź, ale co daje zamrożenie płytki? Pytam, bo jestem
    laikiem w tych sprawach?

  • 4. Data: 2009-09-17 09:33:39
    Od: ikov <i...@t...pl>

  • 5. Data: 2009-09-17 09:36:16
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    ikov pisze:
> [...]
    > ma jakieś doświadczenie, bo pęknięcia nie widać, ale jeśli jest to
    > gdzieś wewnątrz laminatu, to chyba nawet wygrzewanie nic nie da...

    Jeżeli naciskasz i działa to elektronik może puścic dodatkowy kabelek
    zamiast ścieżki, nieprawdaż? :) Gniazdko to trochę mało, ja bym
    okoliczne lementy w miejscu naciskania przelutował. awet najmniejsze
    kondziorki.

  • 6. Data: 2009-09-17 13:24:57
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > ale co daje zamrożenie płytki?

    Najtrudniej jest zlokalizowac problem, jesli wystepuje on nie zawsze.
    Wbrew pozorom latwiejsze do naprawienia sa urzadzenia, ktore wogole sa
    martwe, niz takie, ktorym czasem "cos odbija" - tak statystycznie, nie
    jest to zelazna regula. Zamrazanie powoduje kurczenie sie elementow
    (mniej) i sciezek (bardziej), a dzieki temu daje szanse zlokalizowania
    problemu. Jesli zmrozisz jakies miejsce i po tym zobaczysz, ze wywolales
    problem, to masz juz bardzo przyblizona lokalizacje peknietej sciezki,
    zimnego lutu itp.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2009-09-18 09:31:23
    Od: ikov <i...@t...pl>

> [...]
    > problemu. Jesli zmrozisz jakies miejsce i po tym zobaczysz, ze wywolales
    > problem, to masz juz bardzo przyblizona lokalizacje peknietej sciezki,

    Rozebrałem znów wczoraj laptopa - metodą prób i błędów zlokalizowałem
    najbardziej prawdopodobne miejsce awarii. Nie znam się na elektronice,
    ale to mniej więcej taki element: http://img36.imageshack.us/i/chipsi.jpg/
    Wystarczy delikatne stuknięcie w niego lub nacisk w okolicy i komp
    umiera. Na zewnątrz żadnych pęknięć nie widać, więc przy tak
    skomplikowanym połączeniu (mnóstwo nóżek) chyba uratować się nie da...

  • 8. Data: 2009-09-18 10:00:20
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    ikov pisze:

> [...]
    > umiera. Na zewnątrz żadnych pęknięć nie widać, więc przy tak
    > skomplikowanym połączeniu (mnóstwo nóżek) chyba uratować się nie da...

    Po 1 - to nie jest skomplikowane połączenie, byle grotówka to polutujesz.

    2. Nieodkładne zdjęcie, na pewno jest to ukłąd REALTEK'a może to
    wbudowana karta sieciowa? Przelutowac to nie problem.

  • 9. Data: 2009-09-18 10:10:17
    Od: ikov <i...@t...pl>

    > Po 1 - to nie jest skomplikowane połączenie, byle grotówka to polutujesz.
    >
    > 2. Nieodkładne zdjęcie, na pewno jest to ukłąd REALTEK'a może to
    > wbudowana karta sieciowa? Przelutowac to nie problem.
    Nie mam zdjęcia 'swojej' części, dałem zdjęcie identycznie wyglądającego
    elementu by pokazać jak to wygląda (czarny kwadrat z nóżkami, nie
    realtek - napis mogę odczytać później), ale skoro twierdzicie że da się
    to przelutować, to muszę pogadać ze znajomym elektronikiem... albo dać
    sobie spokój.

  • 10. Data: 2009-09-18 10:18:47
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    ikov wrote:
> [...]
    > nóżkami, nie realtek - napis mogę odczytać później), ale skoro
    > twierdzicie że da się to przelutować, to muszę pogadać ze znajomym

    Najpierw to daj dokładne zdjecie tego elementu i okolicy.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj