  • 41. Data: 2021-03-15 18:33:28
    Temat: Re: Miejscowa konkurencja dla chińskich prototypów pcb
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Mar 2021 18:08:19 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Dla rządu wszystko jest problemem. A wystarczyłoby, żeby się przestał
    > wtrącać. Jakoś sobie ludzie bez ministra dadzą radę...

    Piotrze, ale po co wtedy VAT, skoro mozna go nie placic?

    Ludzie sobie poradza - albo zamkna krajowe sklepy z elektronika, albo
    bedzie wiecej celnikow :-)

    J.

  • 42. Data: 2021-03-15 19:02:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-15 o 18:33, J.F. pisze:

    > Piotrze, ale po co wtedy VAT, skoro mozna go nie placic?

    Ja z kolei uważam, że wszystko byłoby mnóstwo razy prostsze jakby były
    tylko:
    - VAT (większy niż obecnie) - usługi i towary,
    - Belka - zyski kapitałowe
    i żadnych innych podatków.

    PITo-logia zajmuje mi co roku bite 2 dni. Ile to jest zmarnowanych
    roboczogodzin w skali kraju...
    P.G.

  • 43. Data: 2021-03-15 19:13:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Mar 2021 19:02:20 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > tylko:
    > - VAT (większy niż obecnie) - usługi i towary,

    Ale VAT to podatek konsumpcyjny. Wydajesz malo, placisz malo.
    A potem wyjezdzasz za granice tam wydawac ... a kto utrzyma rzad ? :-)

    A jak trzeba potem pilnowac tych malych paczek z Chin ... szczegolnie,
    ze proponujesz podniesc stawki ..

    Zyski kapitalowe ... zainwestowac za granica :-)

    > PITo-logia zajmuje mi co roku bite 2 dni. Ile to jest zmarnowanych
    > roboczogodzin w skali kraju...

    Etatowcy maja latwiej. w 5 minut mozna pita zlozyc, ba - wcale nie
    trzeba juz skladac.
    Chyba ze ... pojawia sie operacje kapitalowe :-)

    Inna sprawa, ze przepisy coraz gorzej napisane, skomplikowane,
    poukrywane ... i czasem zupelnie nie wiadomo po co tak skomplikowane -
    chocby ta "skladka zdrowotna".

    Ale przeciez jest wiecej prostych podatkow - pogłówne, od
    nieruchomosci, obrotowy w sklepie ..

    J.

  • 44. Data: 2021-03-16 08:38:54
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    > Niech Ali weźmie przykład z Mousera i importuje przez Francję czy inny cywilizowany
    kraj. Już się
    > polskiemu celnikowi tlumaczyłem, co to jest opornik, co mnie wyleczyło z zakupów w
    DigiKey. A przez
    > Francję jest transport wewnątrzwspólnotowy i się nasze orły paczką nie interesują,
    > więc dochodzi w 3-5 dni i bez telefonów od jakichś dziwnych ludzi.

    Przecież dostawa z DigiKey też jest WDT.

  • 45. Data: 2021-03-16 11:16:53
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 25.02.2021 11:42, heby wrote:
    > Cześć.
    >
    > Muszę zrobić troche szybciej prototyp niż za 2 miesiące. To oznacza że
    > nie mogę korzystać z *pcb*.cn. Jest coś w PL obecnie, co robi
    > przeciętnej jakości płytki 2 warstwowe, bez fanaberii?

    Przez bardzo długi czas robiłem w Satland-zie. Mogę polecić. Nawet
    jeżeli się coś zdarzyło nie tak to szybko i bez głupich dyskusji
    poprawili i dosłali. Wszystko jak trzeba. Niestety kitajska konkurencja
    jest bezlitosna IMHO.

  • 46. Data: 2021-03-16 13:27:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-15 o 19:13, J.F. pisze:

    > Inna sprawa, ze przepisy coraz gorzej napisane, skomplikowane,
    > poukrywane ... i czasem zupelnie nie wiadomo po co tak skomplikowane -
    > chocby ta "skladka zdrowotna".

    Dziś kolega usiłował dojść czy opłata za używanie jakiegoś kompilatora
    jest wydatkiem badawczo-rozwojowym.
    Słyszałem początek rozmowy i wyszedłem - nie wiem na czym stanęło.
    Nie znam też treści przepisów - więc nie wiem czy on po prostu czegoś
    tam nie znalazł.

    Dla mnie jest oczywiste, że wydatki poniesione na tworzenie nowych
    wersji oprogramowania są wydatkami przeznaczonymi na rozwój.

    Ale on w przepisach znajdował tylko odpisy amortyzacyjne albo zakup
    materiałów i usług.
    Nie widział pod co podchodzą opłaty, które chyba są opłatami licencyjnymi.
    Zakładał, że musi wciągnąć program do środków trwałych i jednorazowo
    zamortyzować. Ja nawet nie wiem czy licencja jest/może być środkiem trwałym.

    > Ale przeciez jest wiecej prostych podatkow - pogłówne, od
    > nieruchomosci, obrotowy w sklepie ..

    Mi chodziło o proste, ale nie kosztem sensowności.
    Podatek obrotowy (jak go płaciliśmy) uważałem, za jeden z najgłupszych
    bo znacznie bardziej obciąża cenę wyrobów skomplikowanych o długim
    łańcuchu dostaw a bardzo mało wyroby proste. W ten sposób promuje
    gospodarkę ewidentnie nie innowacyjną i blokuje innowacyjną.
    A tu jak wprowadzali VAT to chcieli nas z niego wyeliminować (za małe
    obroty aby być VATowcem). Na szczęście zostawili furtkę - jak ktoś raz
    'pomyłkowo' wystawił fakturę VAT to już musiał zawsze. Jak tylko można
    było to od razu kazaliśmy koledze (temu z początku mojej wypowiedzi) się
    pomylić, mimo, że on się wtedy cieszył, że pozwolili nam być nie VATowcami.
    Ja po prostu uważam, że VAT to równomierne obciążenie podatkiem
    wszystkich dóbr (tylko, że powinna być jedna stawka) i to jest dobre dla
    rozwoju nowoczesnej, innowacyjnej gospodarki.
    Ale wiem, że mogę się mylić, bo patrzę tak tylko intuicyjnie i szkolony
    w tych tematach nie jestem.
    P.G.

  • 47. Data: 2021-03-16 15:22:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    >Słyszałem początek rozmowy i wyszedłem - nie wiem na czym stanęło.
    >Nie znam też treści przepisów - więc nie wiem czy on po prostu czegoś

    I tu jest wlasnie zarzut do p/oslow - moze i gdzies znajdziesz w
    ustawie "badawczo-rozwojowych", ale potem bedzie
    "dla wydatkow wymienionych w art 5. ust 2. pkt 3 litery a-f i m, n"

> [...]
    >skomplikowanych o długim łańcuchu dostaw a bardzo mało wyroby proste.
    >W ten sposób promuje gospodarkę ewidentnie nie innowacyjną i blokuje

    Hm, wyroby skomplikowane sa z natury drogie.
    Druga cecha jest, ze eliminuje dlugie lancuchy - czyli np malych
    hurtownikow ...

> [...]
    >można było to od razu kazaliśmy koledze (temu z początku mojej
    >wypowiedzi) się pomylić, mimo, że on się wtedy cieszył, że pozwolili

    Ja tam zrobilem fikcyjny obrot i sie zalapalem na limit.

    >Ja po prostu uważam, że VAT to równomierne obciążenie podatkiem
    >wszystkich dóbr (tylko, że powinna być jedna stawka) i to jest dobre
    >dla rozwoju nowoczesnej, innowacyjnej gospodarki.

    Nie wiem czy nie przesadzasz - w USA jakos sobie radza.
    Byc moze podatek jest tylko od sprzedazy koncowej.
    Tylko jak wtedy weryfikowac czy nabywca ma prawo kupic "bez podatku".

    Ogolnie przyznajac:
    -owszem, rownomierne ... tylko zobacz ile nam sie stawek namnozylo,
    -w wersji podstawowej wymaga troche wiecej roboty w ksiegowosci, ale
    tylko troche,
    -w wersji ponadpodstawowej ... no to masz problem, czy sprzedaz
    programu jest sprzedaza towaru, czy tylko prawa do korzystania
    (licencji), wiec co sie US nalezy, czy masz prawo do odliczen, a
    jeszcze wydzierzaw ten program za granice ...

    -no i stosunkowo latwo oszukac ... przed JPK. Dziwie sie, ze tego JPK
    nie wprowadzono razem z VAT ...

    -a teraz jeszcze te karuzele, ktore nie wiem jak dzialaja, ale podobno
    dzialaja ... biala ksiega, split payment ...

    J.

  • 48. Data: 2021-03-17 01:27:29
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 3/16/2021 o 1:27 PM, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Zakładał, że musi wciągnąć program do środków trwałych i jednorazowo
    > zamortyzować. Ja nawet nie wiem czy licencja jest/może być środkiem

    Na 100% licencja na oprogramowanie może być środkiem trwałym i być
    amortyzowana jeśli jej cena przekracza 3000zł ale nie
    wiem jak z tańszymi (używam softu >25kzł). Tak jest u mnie w firmie.

    --
    pzdr, j.r.

  • 49. Data: 2021-03-17 09:05:45
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 17-Mar-21 01:27, Rutkowski, Jacek wrote:
    > Na 100% licencja na oprogramowanie może być środkiem trwałym i być
    > amortyzowana jeśli jej cena przekracza 3000zł ale nie
    > wiem jak z tańszymi (używam softu >25kzł). Tak jest u mnie w firmie.

    Środkiem trwałym może być i ołówek za 10 groszy. Kryterium jest okres
    używania (dłuższy niż rok), a nie wartość.

    BTW, limit na jednorazową amortyzację podnieśli do 100kzł.

    Piotrek

  • 50. Data: 2021-05-01 15:46:49
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 26-Feb-21 11:29, Piotrek wrote:
    > Warto zauważyć, że w pcbway pojawił się rapid prototyping - można sobie
    > zamówić kawałek obrobionego metalu czy innego plastiku.
    >
    > Czy ktoś próbował coś u nich robić?
    >
    > Piotrek

    Jakby kogoś interesowało to zrobiłem na próbę wycenę dwóch detali z
    aluminium 6061 o wymiarach 120x80x5.

    Konkretnie takich metalowych "cusi" z tego projektu
    https://grabcad.com/library/z-axis-upgrade-for-cnc-3
    040z-dq-fits-65mm-spindel-motor-1

    Wyszło 58$ za sztukę + koszty transportu.

    Tak więc przy pojedynczych prostych detalach szału nie ma.

    P.