  • 11. Data: 2016-09-06 19:41:52
    Temat: Re: MaszynaWirtualna, rzeczywiście potrzebna?
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 06/09/2016 02:17, Michal Lukasik wrote:

    > Serio dla dwóch maszyn potrzebujesz płatnej ESXi? Do czego, że tak
    > nieśmiało spytam? ;D

    ESXi jest darmowe*, ESX jest platne.
    *Chociaz teraz poodobno cos tam trzeba doupic

    > Może najpierw sprawdź na darmowej i w razie "W" dokup licencję.
    > Co do sprzętu to wybór jest duży - tu np. art. co małego i cichego się
    > nada.
    > http://www.mattlestock.com/2015/05/so-you-want-to-bu
    ild-a-vmware-homelab/

    Wcale nie jest tak prosto dokupic sprzet ktory obsluzy w pelni vmware.
    Najwiekszy problem byl zawsze z plytami glownymi. Z tego co wiem, z
    domowych rozwiazan, tylko niekore modele asrock obslugiwaly passthrough.
    Zle zakupy i nie obsluzysz 64bitowych systemow guest. Ewentualnie mozesz
    sprawic sobie gotowy drogi serwer.
    Wszystko co napisalem powyzej, bylo aktualne jakies 2 lata temu ale nie
    podejrzewam zeby wiele sie zmienilo.

  • 12. Data: 2016-09-06 22:36:44
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 06/09/2016 18:41, 2late wrote:

    > ESXi jest darmowe*, ESX jest platne.
    > *Chociaz teraz poodobno cos tam trzeba doupic

    Szczerze to nigdy nie zwróciłem uwagi na to rozróżnienie bo wer. darmowa
    mi wystarczała. Tak czy siak nie widzę sensu kupowania licencji w
    przypadku chęci przetestowania rozwiązania, które może się nie
    sprawdzić. IMO trial powinien wystarczyć, a może nawet darmowa wersja
    zwłaszcza, że od v5.x zniesiono limity dot. RAM. Pozostałe limity w
    większości domowych zastosowań nie dotyczą.

> [...]
    > sprawic sobie gotowy drogi serwer.
    > Wszystko co napisalem powyzej, bylo aktualne jakies 2 lata temu ale nie

    Sam mam jako home-lab najtańszy (leciwy) N36L i na nim nie ma tego
    problemu. ZTCW wszystkie HP G7, G8 nie mają z tym problemów.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 13. Data: 2016-09-06 23:00:32
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

    >Osobiście ciułam na sprzęt, który równolegle
    >mi dwie wirtualki obsłuży (celuję w starszego Core i5 + 16GB ram + 250GB
    >SSD
    >dla wirtualki + licencję na ESX) po to, żeby jedną rzecz, która obecnie
    >działa na Windows przetestować na pingwinie i stopniowo się na to
    >przenosić.

    Moj esxi 5.5 na i3 530 + 16gb ram obecnie ciągnie 7 virtualek (2x winda + 2x
    bsd + 3x linux)
    i kilka labowych obecnie wyłączonych ale tez sie zmieszczą.
    obciążenie stale oscyluje w okolicy 50% CPU.

    Buniek
    PS: platforma będzie do opchnięcia :) plyta + Cpu

  • 14. Data: 2016-09-07 00:56:08
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sun, 4 Sep 2016 17:24:14 +0200 (CEST), Yerine Ictimai napisał(a):

    > Ale czyż przekompilowanie kernela to taki problem?
    > Max pół godziny kompilacja sama, a przekopiowanie
    > kilkudziesięciu/kilkuset GB to dopiero wyczyn! Trwa zdrowo dłużej
    > :)

    Tylko po cholerę przekompilowywać?

    Co do kopiowania:
    - źródło - Core i5-4690K, pojedynczy dysk WD Black, folder z maszyną
    wirtualną ma 122 GB
    - komp docelowy - Core 2 Duo E8400, pojedynczy Seagate ST2000DM001. Docelowy
    komp swoje inne zadania realizował, więc czasem procesora pewnie rzucał po
    innych procesach. Nie tłamsiłem tego, bo po co? Tak samo nie ubijałem VLC
    odtwarzającego w drugą stronę (z docelowego kompa na źródłowym) filmu w
    1920×1080, jak i nie uwalałem poboru z serwera FTP, który też z tego dysku
    jechał.
    Czas operaacji - 25 minut, średnio lecało 70-90 MB na sekundę.

    > Poza tym jeżeli kernel ma wiele różnych modułów to nawet bez
    > kompilacji obejdzie się, po prostu wykryje sprzęt i załaduje co
    > trzeba - jak np Knoppix, Pqmagic, SystemRescue i inne popularne
    > linuksy na LiveCD - i tak pomimo że ma moduły na każdą okazję to
    > zajmuje mniej miejsca niż w7, zeby nie wspomnieć o
    > w10

    Cudownie. Tylko jak by Ci to powiedzieć - pomijasz bardzo ważną zaletę
    korzystania z maszyn wirtualnych. Wiesz którą? Właśnie tą, że nie musisz
    kompa restartować, żeby się do innego systemu dostać.

    > Ale wiesz, wszędzie rządzi EKONOMIA :)

    Może dla Ciebie jest wygodnym reboot na jeden system, czy drugi system. Mnie
    by to doprowadziło do szału. Ekonomia mi dyktuje, że wolę mieć dostęp do
    różnych systemów bez konieczności uwalania wszystkiego, co mam pootwierane
    na właściwym systemie i przelogowywania się na drugi system - np. jak robię
    komuś znajomemu poradnik co i gdzie kliknąć.

    > Właśnie, właśnie, trzeba ciułać

    Wolę to i możliwość postawienia wirtualek - jedna ze środowiskiem
    produkcyjnym i działającym, druga testowa, do sprawdzania nowych rozwiązań.
    I obie działające równolegle. I ze swojej workstacji podłączam się do jednej
    czy drugiej, mam wszystko pod ręką. Już o snapshotach nie wspominając.

    > A jakbyś miał multiboot to nie mógłbyś tego przenosić?

    Mógłbym. Tylko dostałbym ciężkiego szału skacząc od systemu do systemu. Bo
    to, co produkcyjnie mam postawione, to ma działać. Cały czas. :)

    --
    [ Przemysław ,,Rico" Ryk ]
    [ Animal rights? Animals have the right to be tasty. ]

  • 15. Data: 2016-09-08 21:37:39
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-09-04 o 16:33, Yerine Ictimai pisze:

    Do niedawna dalo sie zyc bez maszyn wirtualnych to i teraz sie da. Tylko
    skoro juz jest to po co sie meczyc?

    > Rzekomo korzystanie z maszyn wirtualnych jest takie wygodne, że
    > względu na:
    >
    > A) niezależność od sprzętu i co za tym idzie łatwą przenośność z
    > jednego komputera na inny,

    Tak. Zwlaszcza w przypadku awarii gdy wirtualki dzialaja na clusterze.
    Przelaczenie maszyny wirtualnej trwa ulamek sekundy, tak ze zaden z
    uzytkownikow tego nie zauwaza. Oczywiscie wszystkie sesje ssh czy vnc
    dzialaja caly czas.

    > B) możliwość żeby chodziło kilka serwerów na jednym komputerze,
    >
    > i może dla Windows'ów jako Gość to prawda, ponieważ dla linuksa te
    > argumenty są słabe:
    >
    > A) przenieść linuksa z jednego komputera na drugi jest proste i
    > szybkie, wystarczy przekompilować kernel pod inny sprzęt, a jak
    > ma strukturę złożoną z samych modułów to nawet tego nie trzeba -
    > nie trzeba niczego rejestrować jak Windows itp

    A w przypadku wirtualek na clusterze trwa ulamek sekundy i nikt sie
    nawet nie orientuje ze wlasnie serwer na ktorym pracujemy zostal
    przeniesiony na nowy serwer fizyczny. Moze to byc spowodowane zarowno
    awaria jednego serwera fizycznego, rownowazeniem obciazenia jak i
    widzimisie administratora.

> [...]
    > a jeszcze Linuks ma mechanizmy dynamicznego przydzielania zasobów,
    > np dynamicznego zarządzania pamięcią masową: LVM

    Akurt korzystam (jako uzytkownik) z wirtualnych serwerow linuksowych
    postawionych na linuxowym clusterze. Dzieki temu jak zaistnieje potrzeba
    nowego serwera to wystarczy udac sie do administratora i po kilku
    kliknieciach mam "wlasny serwer" dla zespolu. Gdyby trzeba bylo kupic
    fizyczny to zaczna sie podchody jaki hardware kupic, kto za to zaplaci,
    kto sie tym zajmie jak zaczna sie klopoty z hardwarem po okresie
    wsparcia producenta itp. A tak to hardware jest pod opieka
    profesjonalistow, wirtualka sobie dziala a jak hardware sie starzeje to
    zostanie wymieniony a wirtualka przeniesiona. Teoretycznie w przypadku
    hardware powinno dac sie przeniesc ale przezylem juz to kilkukrotnie i
    zawsze cos sie okazywalo nie takie proste jak sie wydawalo.

    Do tego wirtualki sie przydaja na desktopie. Dzieki temu mozna miec
    kilka komputerow nawet w niewielkim laptopie. I sprawdzic jak cos nad
    czym pracujemy zachowa sie na innym systemie. A dzieki podlaczeniu kilku
    monitorow do jednego fizycznego komputera pracowac nad tym tak wygodnie
    jak na kilu rzeczywistych komputerach na jednym biurku.
    Mozesz tez sobie potestowac rozne dystrybucje Linuxa bez potrzeby
    instalacji, wystarczy pobrac obraz wirtualki:
    http://www.osboxes.org/

    Pozdrawiam,
    Marcin