    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki
    Date: Wed, 09 Sep 2009 21:30:25 +0200

    badworm pisze:

    > A przyjrzałeś się dokładnie jak oni to sprawdzali? ZTCP ustawili tę
    > swoją wielką cewkę pod linią WN w taki sposób, że z praw fizyki było
    > niemożliwe, żeby cokolwiek się w niej zaindukowało....

    ZTCP sprawdzali to na wiele różnych sposobów. Generalnie zasadą w tym
    programie jest to, że oni starają się osiągnąć efekt występujący w micie
    (szczególnie lubią to robić gdy idzie o wysadzenie czegoś :P) odchodząc
    jednak przy tym od oryginalnej wersji albo sięgając granic
    nieprawdopodobieństwa (tzn. robią coś, co jest możliwe w kontrolowanych
    warunkach "laboratoryjnych" ale skrajnie trudno uwierzyć w coś takiego w
    realiach opisywanych przez urban legend).

    Odcinek o gościu "kradnącym" prąd z drogą indukcji w ogrodzeniu
    widziałem dawno temu, ogólnie samego programu nie widziałem od dawna
    już. :) W każdym razie nie pamiętam szczegółów, wiem jednak, iż
    porządnie się wtedy namęczyli i przeprowadzili sporo prób, robiąc przy
    tym pomiary itp. W efekcie uznali mit za obalony. :)

    Ogólnie wiem, że taki program to nie jest żaden poważny autorytet, ale
    nie ma nic lepszego. Autorzy robią to, za co nie wziąłby się żaden
    poważny naukowiec - stosując naukową metodę próbują dowieść czy możliwe
    jest to, o czym inni tylko gdybają. ;) BTW ktoś mógłby im podrzucić mit
    o Konstantynowie. :P