    From: Rafal <r...@n...spamowac>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Mandat od strazy gminnej
    Date: Tue, 31 May 2011 21:16:10 +0200

    W dniu 2011-05-31 17:16, k...@o...pl pisze:

    > Od straznikow trudno dowiedziec sie czegokolwiek, kazde grabie grabia do
    > siebie. Zapytanie brzmi: czy straz gminna ma prawo uzywac obecnie fotoradarow?
    > Watpliwosci moje wynikaja z przeczytania artykulu:
    > http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/5 ... adaru.html
    > Notabene, gdyby jednak projekt przepisow wykonawczych juz zaczal dzialac
    > fotoradar powinien byc odpowiednio oznakowany, nie tylko znakiem D51 ale
    > rowniez powinien byc pomalowany na zolto.
    > http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_ak ... 085713.pdf
    > Czyzby wiec dzialania biznesowej strazy gminnej prowadzone sa nielegalnie?

    Z tego co wiem - jeszcze nie ma rozporządzenai więc działąnia strażąy są
    co najniej dyskusyjne

    W praktyce - w razie obfotocenia - dobrą praktyką jest odmowa przyjęcia
    mandatu. Ma to dwie konsekwencje:
    a) brak rozporządzenia = spore szanse na wygraną przed sądem
    b) sprawa po odmowie powinna trafić do sądu, ale - tu jest mały zonk:
    grzywna sądowa (w praktyce - tyle co mandat +80-zł kosztów) trafia już
    nie do budżetu gminy, tylko do budżetu państwa - co oznacza w praktyce
    że w większości przypadkw straszak gminny traci motywację do dalszej
    zabawy papierkowej (bo już nie ma motywatora ekonomicznego) - więc jeśli
    go ie wkurzyz - spore szanse na to że sprawa wogóle nie trafi do ądu
    (można więc zaryzykować te 80zł kosztów sądowych gdyby jednak straszak
    był gorliwy