  • 11. Data: 2017-05-29 00:01:16
    Temat: Re: Logika Atmega
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2017-05-28 o 22:03, slawek pisze:
    > SS138 otwiera się jakoś przy 3.3 wolta. Ale nie podoba mi się Rds około
    > 10 omów.
    Jeśli nie podoba się, to co nim sterujesz dalej? Są z mniejszym RDSon.
    Ale naprawdę małą rezystancję D-S będą miały tylko tranzystory mocy
    jakieś HEXfety itp.
    Ogólnie tranzystory nawet LL, trudno się steruje z pinu procka
    bezpośrednio, a już w logice 3V to problem i jeśli już to tylko w roli
    chyba przełącznika, bo do PWMa się taka konfiguracja nie nadaje, za mały
    prąd z PINu. Potrzebny byłby driver do sterowania MOSa. Choćby na
    bipolarnych tranzystorach.
    >Czyli lepszy byłby jakiś inny, a progiem otwarcia niespecjalnie
    > trzeba się przejmować?
    Właśnie trzeba i to bardzo.
    Jeśli to PWM, to procek nie da rady go otworzyć w pełni, nawet takiego LL.

  • 12. Data: 2017-05-29 11:05:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > bramkę
    > zacznie się
    >
    > Ok. Czyli przy sterowaniu mosfeta napięciem Vout na pinie Atmega jest po
    > prostu zero POMIMO że w innych okolicznościach przyrody mogłoby być
    > większe.

    Wyjście Atmega w stanie 0 to włączony MOSFET - zachowuje się mniej
    więcej jak rezystor. Jeśli przy wpływającym z zewnątrz prądzie 10mA
    będzie miał gwarantowane góra 1V to przy prądzie 1mA będzie miał 0,1V itd.

    > BSS138 otwiera się jakoś przy 3.3 wolta. Ale nie podoba mi się Rds około
    > 10 omów. Czyli lepszy byłby jakiś inny, a progiem otwarcia niespecjalnie
    > trzeba się przejmować?

    Ja bym raczej widział problem z włączeniem gdy mamy 3V3. W parametrach
    MOSFETów napięcie progu włączenia jest definiowane przy jakichś
    śmiesznych prądach. Trzeba spojrzeć na wykresy - pełne włączenie może
    wymagać o 1..2V więcej niż ten próg.

    Do sterowania z procka 3V3 OmniFETa LL stosuję bramkę HCT zasilaną z 5V.
    P.G.

  • 13. Data: 2017-05-29 15:57:57
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 29 May 2017 11:05:59 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Do sterowania z procka 3V3 OmniFETa LL stosuję bramkę HCT zasilaną
    z 5V.

    Jest to jakieś rozwiązanie, ale - w tym co robię - z założenia 5V nie
    będzie, bo ma mieć jedno ogniwo litowe.

    Prąd 50 mA przy napięciu 3.3 wolta, czyli nic strasznego. Ale Atmega
    sama tyle nie da.

    P-MOS SI2323 ma Rds=0.05 oma i otwiera się prz jakichś -0.2 wolta.
    Czyli przy lo z Atmega powinien być raczej otwarty, a przy hi
    zamknięty. To nie jest (chyba) logic-level mosfet.

    Dam jego gate przez opornik do pinu Atmegi i ew. drugi opornik
    pull-up, aby przy reset MCU wyłączało podukład.

  • 14. Data: 2017-05-29 16:53:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-29 o 15:57, slawek pisze:
> [...]
    > nie jest (chyba) logic-level mosfet.
    > Dam jego gate przez opornik do pinu Atmegi i ew. drugi opornik pull-up,

    Dla mnie to jest logic-level i powinno zadziałać jak planujesz.
    A jakbyś potrzebował więcej jak 3V3 przy znikomym prądzie to zawsze
    można wypuścić na którąś nogę prostokąt i zrobić podwajacz napięcia.
    P.G.

  • 15. Data: 2017-05-29 17:28:26
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > będzie, bo ma mieć jedno ogniwo litowe.
    >
    > Prąd 50 mA przy napięciu 3.3 wolta, czyli nic strasznego. Ale Atmega
    Jak to nie da,
    łączysz 5-8pinów najlepiej z jednego portu, dajesz 1 na wyjściu i masz
    :)Eleganckie to oczywiście nie jest ale skuteczne, jak się boisz to
    każdy pin możesz zakończyć diodą shotką.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 16. Data: 2017-05-29 18:03:33
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 29 May 2017 16:53:15 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > A jakbyś potrzebował więcej jak 3V3 przy znikomym prądzie to zawsze
    > można wypuścić na którąś nogę prostokąt i zrobić podwajacz napięcia.

    Gdzieś (EP?) widziałem ambitny schemat licznika Geigera-Mullera z
    miniaturowym generatorem Cockcroft-Waltona.

  • 17. Data: 2017-05-29 18:51:12
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 29 May 2017 17:28:26 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > łączysz 5-8pinów najlepiej z jednego portu, dajesz 1 na wyjściu i
    masz

    Najlepiej z różnych. Ale... Po pierwsze muszą być: pinów
    niewykorzystanych już nie ma. Po drugie: jeżeli program przez
    przypadek włączy tylko jeden pin, to tenże się usmaży. Tertio:
    równoległe połączenie zawsze będzie jakiś pin bardziej. Ten padnie
    jako pierwszy. A potem będzie kolejny itd.

  • 18. Data: 2017-05-29 18:58:06
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    slawek <f...@f...com> napisał(a):
> [...]
    > już nie ma. Po drugie: jeżeli program przez przypadek włączy tylko jeden

    Odpowiednie testowanie oraz przemyślenie sterowania pinami powinno
    zabezpieczyć przed taką sytuacją.

    > Tertio: równoległe połączenie zawsze będzie jakiś pin bardziej. Ten padnie
    > jako pierwszy. A potem będzie kolejny itd.

    Nie padnie, dlaczego miałby? Będą po prostu ściągać dany punkt do masy albo
    do plusa. To nie to samo co łączenie równolegle akumulatorów albo zasilaczy.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 19. Data: 2017-05-30 10:35:46
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 29 May 2017 18:58:06 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
    > Odpowiednie testowanie oraz przemyślenie sterowania pinami powinno
    > zabezpieczyć przed taką sytuacją.

    Pozwolisz że zdanie to wydrukuję i powieszę jako typowy slogan BHP?

    Rotfl

  • 20. Data: 2017-05-30 14:23:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    slawek <f...@f...com> napisał(a):
    > Pozwolisz że zdanie to wydrukuję i powieszę jako typowy slogan BHP?

    Drukuj co chcesz :) Wskazuję, że jeśli obawiasz się przypadkowego załączenia
    pinu, to najprawdopodobniej kod jest napisany chaotycznie i słabo
    przetestowany. Nie twierdzę, że da się wszystko przewidzieć i wyeliminować
    100% błędów. Ale jak Ci się piny przypadkowo przestawiają, to coś jest nie
    tak :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/