eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.motocykleLiniowe regulatory napięcia w motocyklachRe: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!news.e-wro.pl!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
    Date: Sat, 3 Nov 2012 12:34:51 +0100
    Organization: Miejskie Sieci Informatyczne e-wro
    Lines: 42
    Message-ID: <12cst0klu2qdx$.tgzabmolemux.dlg@40tude.net>
    References: <g...@n...chmurka.net>
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: atena.e-wro.net 1351942435 3946 82.143.187.50 (3 Nov 2012 11:33:55 GMT)
    X-Complaints-To: a...@e...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 3 Nov 2012 11:33:55 +0000 (UTC)
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:637434 pl.rec.motocykle:660010
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Sat, 3 Nov 2012 10:49:33 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
    > Pytanie z pogranicza elektroniki i motocykli.
    > Nie mam pojęcia jak to jest w samochodach,

    W samochodach z reguly alternator ma uzwojenie wzbudzenia, i stosowny
    regulator tak reguluje, aby w instalacji bylo ok 14.5V.

    > ale w motocyklach stosuje
    > się liniowe regulatory napięcia. Alternator ma 3 fazy, generujące np.
    > 20-60V AC, a regulator prostuje to i robi z tego napięcie ładowania
    > akumulatora, resztę wytracając na tyrystorach. Temperatura jest potem
    > odprowadzana przez duży radiator, przykręcony do ramy.
    > Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo?

    Ktos pewnie tak zrobil raz, sprawdzilo sie, to nasladuja

    > Takie regulatory są nawet w motocyklach naszpikowanych elektroniką dużo
    > bardziej skomplikowaną, niż przetwornica step-down. Komputer sterujący
    > wielopunktowym wtryskiem, cała masa czujników, a do tego zwykły liniowy
    > regulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co?

    mysle ze akurat sprawnoscia to sie tam nikt nie przejmuje.
    Nie zauwazysz spadku zuzycia paliwa, jak bedzie lepszy regulator.
    A ze sie przegrzewa ... producent wiecej zarobi :-)

    Byc moze chodzi tez o stalosc zuzycia pradu, alternatory z uwagi na spora
    indukcyjnosc maja dosc stala wydajnosc pradowa - jak zapalisz lampe to nie
    bedzie 60V, tylko np 15-20V w zaleznosci od obrotow.

    Poza tym pamietam jeden schemat - tam nie bylo liniowego stabilizatora,
    tylko uzwojenia alternatora byly zwierane tyrystorami. Sam jestem ciekaw
    ... czyzby w takim zwarciu straty byly stosunkowo male ?
    Calosc ponoc plywala w oleju, wiec w sumie straty malo istotne :-)

    > Przecież regulator liniowy to większe wymagania odnośnie chłodzenia,
    > grubsze uzwojenia alternatora, grubsze przewody od alternatora do

    Akurat nie - sa jakie sa ... a nie, przepraszam - moglby plynac prad
    mniejszy przed przetwornica. Ale przy spokojnej jezdzie i tak musialyby byc
    grube.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: