  • 11. Data: 2011-04-19 13:58:13
    Temat: Re: Lampa UV do paznokci i płytki PCB
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Z notatnika praktyka - ja używam właśnie takiej lampki ; 4 małe świetlówki w
    środku.
    Przy odległości 20/25 cm , naświetlanie "fabrycznie" pokrytej emulsją płytki
    z TME, przykrytej kliszą z naświetlarni a na to szklana
    szybka (zwykła) o grubości 3mm - czas naświetlania około 30 minut.
    Efekt bardzo dobry, powtarzalny (przy zachowaniu warunków tych samych rzecz
    jasna).

    Znaczy - proponuję zrobić najpierw test (naświetlić małą płyteczkę z różnymi
    czasami ; 5,10,15 minut itp).

  • 12. Data: 2011-04-19 14:00:22
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Przy odległości 20/25 cm , naświetlanie "fabrycznie" pokrytej emulsją
    > płytki

    Aha, dlaczego tak daleko - bo robię dość duże płytki (ok. 20-25 cm).
    Poza tym dalej odsunięte świetlówki powodują mniejsze "rozmycie" krawiędzi
    jak sądzę.

  • 13. Data: 2011-04-21 15:08:00
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > No wiesz, nie każdy robi płytki 20x30.
    Płytkę 5x10 też naświetli. Poniżej 100W nie spotkałem, ale na emulsję działa
    lepiej od halogenu i świetlówek.

  • 14. Data: 2011-04-25 19:27:25
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 19 Apr 2011 00:02:03 +0200 "wt" <s...@p...onet.pl> napisał:

    >Najlepsza jest rtęciówka bezdławikowa, może być setka. Lampki do paznokci,
    >czy dentystyczne są za małe.

    Tylko że daje krótki UV, szkodliwy dla oczu i powoujący powstawanie
    ozonu. Trzeba dodatkowych środków ostrożności przy pracy z taką
    rtęciówką, dodatkowo grzeje ona jak diabli.

    Ja z powodzeniem naświetlam świetlówką UV-A o mocy 8W. Czas
    naświetlania 15 min, odległość ok. 90mm. Układam laminat i kliszę na
    kawałku płaskiej gąbki i przyciskam wszystko grubą i ciężką szybą
    (która zapewne sporo tego UV pochłania) i taki czas naświetlania
    wystarcza. Praktycznie nic się nie nagrzewa (swietlówka i oprawa
    nieznacznie).

    Już kiedyś opowiadałeś tu jakieś idiotyzmy nt. smarowania papieru
    olejem silikonowym przed włożeniem do drukarki laserowej i używania
    emulsji sitodrukowej do robienia płytek. Może byłbyś łaskaw nie
    wprowadzać ludzi w błąd...