  • 21. Data: 2010-04-27 20:23:12
    Temat: Re: Ładowarka akumulatorków AA na 12V
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Prawda.
    > Jedynie co mi nie pasuje to moje doświadczenia z panelem słonecznym.
    > Po prostu w praktyce tak *niebiesko* to nie wygląda. Uzyskiwałem wyniki
    > dużo poniżej oczekiwanym.

    Co jest wynikiem poniżej oczekiwań? Moc (energia) uzyskiwana z ogniwa
    słonecznego? Pierwsze podejrzenie, to rzeczywista sprawność poniżej
    teoretycznej (deklarowanej).

    Kształt krzywej powinien się zgadzać. Dla poziomej powierzchni będzie
    to krzywa dzwonowa. Jej szerokość zmienia się w ciągu roku, podobnie
    maksimum, które w różnym stopniu odbiega od stałej słonecznej (chyba
    że w strefie międzyzwrotnikowej, a Słońce mamy w zenicie). Dla ogniwa
    zorientowanego na Słońce w południe krzywa będzie bliższa kosinusoidzie.
    Wtedy oczywiście przed 6.00 i po 18.00 promienie w ogóle nie padają
    bezpośrednio na powierzchnię. Warto jeszcze wiedzieć, że bezpośrednie
    promienie słoneczne (ze źródła punktowego), to tylko część energii.
    Reszta, to rozproszone światło nieba. Dla pewnych długości fal
    (krótszych -- UV, niebieskie) jest to niemal połowa całej energii.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2010-04-28 07:35:04
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Co jest wynikiem poniżej oczekiwań? Moc (energia) uzyskiwana z ogniwa
    > słonecznego? Pierwsze podejrzenie, to rzeczywista sprawność poniżej
    > teoretycznej (deklarowanej).

    Jak w przykładowym panelu 6W. Mamy taki panel i oczekujemy że zasili nam
    odbiornik 5-6W. Może w urządzeniu stacjonarnym średnia energia (nie moc)
    będzie zgodna z wyliczeniami. Tutaj wybieramy się w teren na okres 1-2
    tygodni i niestety nie da się wyliczyć czy nam ten panel doładuje
    akumulator. Z wielu przyczyn zła pogoda, ukształtowanie terenu (jakaś góra i
    słońce widoczne jest dopiero po 10-tej itp)
    Ja używając panela, jako urządzenie przenośne, do ładowania akumulatora
    zauważyłem że moc podaną przez producenta trzeba podzielić przez cztery aby
    przyjąć jakąś podstawę do obliczeń. Ważne też jest gdzie się jedzie im
    bliżej równika tym - im pewniejsza pogoda tym praktyka bardziej zbliża się
    do teorii.
    Taki drastyczny przykład:
    Wyjeżdżamy w trasę, a tu dzień w dzień pada. Panel da 0,1 tego co
    oczekiwaliśmy.

    --
    Desoft

  • 23. Data: 2010-04-28 11:56:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

> [...]
    > Ja używając panela, jako urządzenie przenośne, do ładowania akumulatora
    > zauważyłem że moc podaną przez producenta trzeba podzielić przez cztery

    Nie wiem co podają producenci (czy raczej sprzedawcy). Z ogniwa z krzemu
    monokrystalicznego można wycisnąć jakieś 14-15%, multikrystaliczne (to
    te takie kilkucentymetrowe łaty widoczne na powierzchni), to 10-11%.
    Cienkowarstwowe (napylane na szkle), to kilka (ok. 5) procent. To wszystko
    w bardzo dobrym wykonaniu, ba czasami pewnie jest gorzej. Z drugiej strony
    jeden gościu z uniwersytetu w Sydney chwali się sprawnością 24 czy 26
    procent. Ekonomicznie to w ogóle nieuzasadnione, bo koszty wytworzenia
    są astronomicznie (planowane zastosowania też).

    > Ważne też jest gdzie się jedzie im bliżej równika tym - im pewniejsza
    > pogoda tym praktyka bardziej zbliża się do teorii.

    No tak, blisko równika, to mamy pewność, że będzie lało. Z tymi panelami,
    to lepiej jednak jechać w okolice zwrotników.

    > Taki drastyczny przykład:
    > Wyjeżdżamy w trasę, a tu dzień w dzień pada. Panel da 0,1 tego co
    > oczekiwaliśmy.

    To nie jest dobra odpowiedź na pytanie o rozbieżności między praktyką
    a teorią czy oczekiwaniami. Teoria jest bowiem taka, że te wszystkie
    rzeczy należy brać pod uwagę. Z samej geometrii wynika, że w ciągu
    każdej godziny Słońce przesuwa się o kąt 15°. Jeśli panel w południe
    jest zorientowany na Słońce, to przed i po południu jego moc będzie
    zmieniać się wraz z kosinusem odpowiedniego kąta:

    0h - 1,00
    1h - 0,97
    2h - 0,87
    3h - 0,71
    4h - 0,50
    5h - 0,25
    6h - 0,00

    Instalując panel nieruchomo, nie należy liczyć, że względnie dobry
    pożytek będzie z niego dłużej niż 6-8 godzin na dobę.

    --
    Jarek