  • 1. Data: 2010-04-25 15:03:37
    Temat: Ładowarka akumulatorków AA na 12V
    Od: r...@p...onet.pl

    Witam.
    Poszukuję ładowarki do akumulatorków NiMH (paluszki) na 12V.
    Moc pobierana przez ładowarkę nie może przekraczać 6W
    Wystarczy ze będzie w niej miejsce na dwa takie akumulatorki.
    (tyle ma panel słoneczny z którym będzie współpracowała)
    Co możecie polecić (z wyłączeniem chińskiej tandety)?

  • 2. Data: 2010-04-25 20:54:23
    Temat: Re: Ładowarka akumulatorków AA na 12V
    Od: Konop <k...@g...pl>

    r...@p...onet.pl pisze:
> [...]
    > (tyle ma panel słoneczny z którym będzie współpracowała)
    > Co możecie polecić (z wyłączeniem chińskiej tandety)?

    Obawiam się, że ciężko będzie coś dobrać :(... Skoro chcesz to zasilać z
    ogniwa słonecznego, to sądzę, że ładowarki powolne nie wchodzą w grę
    (trzebaby włączać rano i wyłączać wieczorem ;)). Poza tym - bez
    akumulatora buforowego, to właściwie dowolny zanik światła spowoduje
    niedobór mocy i wyłączenie ładowarki...
    Pamiętaj, podane parametry (12V i 6W), to pewne maksimum! W 90%
    przypadków będzie mniej. Co więcej, jak przyjdzie chmura i na parę
    sekund zrobi się ciut ciemniej, to dostaniesz zdecydowanie mniej energii...
    Gdyby budować samodzielnie tego typu ładowarkę, można by nad czymś
    pomyśleć... 6W dla dwóch akumulatorków to sporo, możnaby je szybko
    ładować... No ale obawiam się, że żadna fabryczna ładowarka nie radzi
    sobie z tego typu zasilaniem...
    Jedyne wyjście, jakie mi przychodzi do głowy, to ładowanie tego ile się
    da małym prądem... Zawsze się trochę doładują. W słoneczny dzień, przez
    ponad 10h to do pełna, w innym wypadku do połowy, różnie... no ale
    przynajmniej będzie to działać ;)...
    Inne wyjście to ładowanie akumulatora buforowego, a z tego akumulatora
    - innych, ale to trochę bezsensowne ;)...
    Napisz lepiej PO CO Ci to ;)... co innego, kiedy chcesz to przyczepić
    do plecaka i z tym chodzić, a co innego, gdy chcesz to mieć w namiocie
    czy coś ;)...

    Konop

  • 3. Data: 2010-04-26 07:30:47
    Od: r...@m...com

> [...]
    przyczepić
    > do plecaka i z tym chodzić, a co innego, gdy chcesz to mieć w namiocie

    Właśnie w traperską podróż do plecaka, do ładowania akumulatorków do aparatu w
    terenie gdzie nie ma dostępu do pradu.
    Wszystko musi być możliwie najlżejsze, więc targanie dodatkowego akumulatora z
    miejsca odpada.
    Panel daje realne 6W, mierzyłem (wg parametrów fabrycznych jest 6,75)

    Widzę tu ładowarkę która współpracuje z 6,5W panelem, może ktos rozpozna model
    ładowarki na tym zdjęciu:
    http://fotografwpodrozy.pl/wp-content/uploads/sunlin
    q_011.jpg

    a tu artykuł:
    http://fotografwpodrozy.pl/sprzet-dla-fotografa/bate
    rie-ogniwa-sloneczne-jak-
    zarzadzac-energia/

    pozdrawiam,
    Robert

  • 4. Data: 2010-04-26 08:12:10
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Molestuję taki temat już dłuższy czas (~4lata) i cieżko będzie coś kupić.
    Można natomiast pokusić się o zrobienie takiej ładowarki.

    Skoro chcesz to zasilać z

    Można mierzyć prąd wpływający do akumulatora, przekształcać to na
    częstotliwość i liczyć impulsy. W którymś czasopiśmie (chyba PE) był nawet
    opis.
    W sumie urządzenie proste: jeden wzm operacyjny (dwa jeżeli chcemy mierzyć
    rozładowanie) przetwornik U/f i licznik. Wyjścia z licznika podpinamy pod
    trzy LEDki i mamy rozładowany, średnio naładowany i naładowany. Ewentualnie
    uC i zaawansowane wskazania oraz wybór akumulatora.

    > się

    ładowanie małym prądem jest nieekonomiczne. Nie zawsze panel będzie się
    znajdował na słońcu. Kiedy się jednak znajdzie, powiniem maksimum prądu
    "pchnąć" w akumulator.

    > akumulatora

    ładowanie akumulatora buforowego stwarza takie same problemy jak ładowanei
    właściwego. Jakiej ładowarki użyć do akumulatora buforowego?

> [...]
    > akumulatora z > miejsca odpada.
    > Panel daje realne 6W, mierzyłem (wg parametrów fabrycznych jest 6,75)

    Raczej podziel te realne przez 4 i otrzymasz max. Wożę już kilka lat panel
    na rowerze i słabo się to sprawdza. Wyjazd na południe (Włochy, Słowacja)
    jeszcze jest sensowny, północ (nawet Polska) niestety - waży więcej niż daje
    prądu.
    Oczywiście cały czas mówię o warunkach realnych: rano ruszam w trasę, panel
    nie ma możliwości ustawienia się na słońce, często cień, chmury itp.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-04-26 08:25:40
    Od: r...@m...com

> [...]
    > Oczywiście cały czas mówię o warunkach realnych: rano ruszam w trasę, panel
    > nie ma możliwości ustawienia się na słońce, często cień, chmury itp.

    Panel będzie ładował na postojach (rano podczas składania namiotu, jedzenia
    śniadania itp) więc o ile będzie bezchmurne niebo, to da te 6W.

    Jeśli chodzi o wyprawy rowerowe to lepszym rozwiązaniem jest dynamo w piaście
    i do tego coś takiego http://charbike.webpark.pl/
    (można samemu zrobić,siedzi tam mostek, jakiś elektrolit, i pewnie LM317 albo
    7805)

  • 6. Data: 2010-04-26 08:52:39
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Panel będzie ładował na postojach (rano podczas składania namiotu,
    > jedzenia
    > śniadania itp) więc o ile będzie bezchmurne niebo, to da te 6W.

    Hmmm, producent podaje 6,75W max, a Ty zamierzasz uzyskać je rano...
    Noo, chyba że rano to dziesiąta.

    > Jeśli chodzi o wyprawy rowerowe to lepszym rozwiązaniem jest dynamo w
    > piaście

    Rowerem też nie jeździłeś :-)

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2010-04-26 09:10:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Monday, April 26, 2010, 10:52:39 AM, you wrote:

    > Hmmm, producent podaje 6,75W max, a Ty zamierzasz uzyskać je rano...
    > Noo, chyba że rano to dziesiąta.

    > Rowerem też nie jeździłeś :-)

    Lepsze dynamo w piaście niż klasyczne...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2010-04-26 09:29:13
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Lepsze dynamo w piaście niż klasyczne...

    Prawda, zdecydowanie lepsze.
    Ale lepsza jazda na okrągłych kołach niż kwadratowych. Jeszcze lepsza na
    dobrze napompowanych.
    Przy dystansach ~150km dziennie w cywilizacji najlepiej wychodzi kupowanie
    baterii.
    Dynamo tradycyjne ma za duże oporu, w piaście ma małe opory ale ma je
    zawsze.
    Ludzie kupują Deore XT a potem psują wszystko dynamem w piaście.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2010-04-26 10:56:59
    Od: r...@m...com

    > Hmmm, producent podaje 6,75W max, a Ty zamierzasz uzyskać je rano...
    > Noo, chyba że rano to dziesiąta.

    Od 8 rano jest już OK
    (między 8:00 a 9:20 wczoraj ładowałem telefon, pobór mocy 5W i wszystko
    wyrabiało, mimo że nie skorygowałem nawet zbyt dokładnie ustawienia panelu
    prostopadle do słońca)

  • 10. Data: 2010-04-26 11:10:10
    Od: r...@m...com

    > Jeżeli działa, to jak rozumiem problem rozwiązany.

    Problem z panelem i mocą tak, ale nadal szukam ładowarki do paluszków pod
    niego.