-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.pi.v.chmurka.n
et!not-for-mail
From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka
możliwosć?
Date: Fri, 10 Nov 2017 11:09:49 +0000 (UTC)
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <ou41dt$uka$1$gof@news.chmurka.net>
References: <f...@g...com>
<ou1j8v$s0$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<ou23go$6pk$1$opajak@news.chmurka.net>
<ou25s6$7m9$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<9...@g...com>
NNTP-Posting-Host: pi.v.chmurka.net
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Fri, 10 Nov 2017 11:09:49 +0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="gof";
posting-host="pi.v.chmurka.net:172.24.44.20"; logging-data="31370";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: tin/2.4.1-20161224 ("Daill") (UNIX) (Linux/4.4.50-v7+ (armv7l))
Cancel-Lock: sha1:9G0JFZWEZQslY/1cc1O7Buznmqc=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:725875
[ ukryj nagłówki ]a...@g...com wrote:
> Schematy dostępne w necie nie są skomplikowane i wyglądają raptem tak:
> http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor25
0/thor200-250wiringdiagram.pdf
> - dokupiłem regulator ale nie mam akumulatora, rozrusznika - rozrusznika nie mam w
planach.
To klasyczny układ, z silnika wychodzi jedna faza. Podobny stosuje się w
niektórych skuterach. Na wyjściu z magneto w silniku masz napięcie
przemienne, na wyjściu z regulatora najprawdopodobniej wyprostowane
jednopołówkowo (bo masa magneto łączy się z masą akumulatora przez
rozrusznik - to nieważne, że go nie ma, ale prostownik w regulatorze i tak
musi być wtedy jednopołówkowy, bo dwupołówkowy powodowałby zwarcie), więc
pulsujące, i obcięte przy 14.5V. Wygląda to pewnie mniej więcej tak jak na
tym górnym wykresie (prawy górny róg, nie chodzi o schemat tylko o
wykres, i raczej nie spada poniżej zera tak jak tu):
http://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode42.gi
f
Potrzebne jest coś, co z tego pulsującego napięcia zrobi napięcie stałe,
którego potrzebuje ładowarka. Normalnie robi to akumulator, zamiast niego
można wykorzystać kondensator, ale przy poborze aż 7.2A po stronie 5V (co
daje 3A przy 14.5V i sprawności ładowarki 80%) ten kondensator będzie
bardzo duży (to zależy też od częstotliwości napięcia wyjściowego, która z
kolei zależy od obrotów, ale nie wiem z jakim mnożnikiem, czyli ile jest
impulsów na pelny obrót wału, bo to zależy od sposobu nawinięcia magneto).
Dlatego prościej będzie użyć jakiegoś małego akumulatora, ale szedłbym
jednak w kwasowo-ołowiowe, nie w litowo-jonowe (ale jeśli jednak uprzesz
się na litowo-jonowy, to tylko z układem ładowania - ten który wkleiłeś
byłby pod tym względem OK).
Problem jest taki, że akumulatory litowo-jonowe są wprawdzie lżejsze, ale
potrafią eksplodować po uderzeniu i się zapalić. Wpisując na Youtube
"li-ion explosion" znajdziesz dużo takich filmów. Nie chcesz mieć tego na
plecach, jeśli (czego oczywiście Ci nie życzę) zdarzy Ci się upaść i w coś
uderzyć.
Nie potrzebujesz dużego akumulatora. Kup najmniejszy, jaki znajdziesz,
byle był na 12V. 1Ah spokojnie wystarczy (w pełni naładowany zasili w
pełni obciążoną ładowarkę, którą wkleiłeś, przez 20 minut; inna sprawa że
pobieranie prądu 3x przekraczającego pojemność to taki sobie pomysł, jeśli
chodzi o żywotność akumulatora, i pewnie ten czas będzie trochę krótszy).
> Do latania potrzebuję nawigacji - przeważnie jest to telefon i niektóre
> aplikację potrafią tak obciążać tel. że bateria pada po niecałej
> godzinie, do tego urządzenie do monitorowania temperatury głowicy,
> obrotów silnika, kamerka i zaczyna brakować wyjść w powerbanku.
Jeśli masz już urządzenia na USB to racja, że nie ma sensu przerabiać tego
teraz na 12V :)
> Teraz idzie zima więc wszystko tym bardziej będzie krócej trzymało nie
> wspominając o sytuacji co może się zdarzyć jak mi nawigacja padnie lecąc
> nad mgłami.
Paść zawsze może, choćby się telefon zawiesił albo zresetował... ale to
już inny temat.
> Co do obecnych zakupów kupiłem poniższą ładowarkę:(gdyby link był nieaktualny
> ŁADOWARKA SAMOCHODOWA 4 X USB
> Napięcie zasilania 12 V
> Napięcie wyjściowe 5 V DC max 7.2A (4xUSB)
> Długość kabla ok. 170 cm)
Nie wiem czy nie byłoby lepiej kupić np. dwie ładowarki - żeby mieć
rezerwę w razie gdyby sama ładowarka z jakiegoś powodu spaliła się podczas
lotu. Ale z drugiej strony jak będziesz miał przy sobie na wszelki wypadek
powerbanka, to będzie OK.
> Z tym oświetleniem i tak myślę zrobić tak żeby choć jedną puścić przez
> powerbank w sytuacji gdyby silnik zgasł po zmroku choć w takich
> warunkach staram się nie latać a powerbank na stałe podłączyć pod usb :)
Tak, to zdecydowanie - silnik zawsze może zgasnąć - ale jeśli będziesz
miał wspomniany akumulator, to trochę poświeci, zanim się rozładuje
(zależnie od faktycznego obciążenia - te 20 minut przy 1Ah podałem dla
pełnego obciążenia, dla nowego akumulatora i nie uwzględniając zjawiska,
którego nazwa wyleciała mi z głowy, ale które polega na tym, że akumulator
obciążony prądem 20-minutowym na pewno nie da tyle energii, ile obciążony
np. 10-krotnie mniejszym prądem).
Sam akumulator staraj się mieć cały czas naładowany. Akumulatory
kwasowo-ołowiowe bardzo nie lubią długo być rozładowane (zasiarczają się
wtedy i tracą pojemność).
> Zastanawiałem się czy jest jakieś inne rozsądne rozwiązanie żeby mieć
> prąd jak z USB ale bez ładowarek samochodowych.
Jest sporo rozwiązań, żeby z 14.5V zrobić 5V, ale ładowarka samochodowa to
najtańsze i najłatwiejsze z nich :)
> Co do pomiarów prądu, w weekend będę miał w końcu czas żeby podłączyć i
> zrobić pomiary na poszczególnych obrotach.
Ważniejsze żeby zobaczyć kształt przebiegu na oscyloskopie. Miernik
ustawiony na DC przy tętniącym napięciu pokaże Ci wartości niewiele mające
wspólnego z rzeczywistością (na AC najczęściej też, bo przebieg nie jest
sinusoidalny)...
Tyle że bardzo bym się zdziwił, gdyby z regulatora wychodziło coś innego,
niż wyprostowane jednopołówkowo, tętniące i obcięte napięcie.
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web: http://www.chmurka.net/ ]
Następne wpisy z tego wątku
- 10.11.17 12:33 Piotr Gałka
- 10.11.17 16:39 Adam Wysocki
- 10.11.17 19:17 Piotr Gałka
- 10.11.17 21:49 a...@g...com
- 11.11.17 18:40 a...@g...com
- 11.11.17 22:11 Adam Wysocki
- 11.11.17 22:25 Adam Wysocki
- 11.11.17 22:34 Adam Wysocki
- 13.11.17 13:07 Piotr Gałka
- 13.11.17 15:20 Adam Wysocki
- 13.11.17 15:51 Piotr Gałka
- 15.11.17 11:21 Adam Wysocki
- 15.11.17 19:39 a...@g...com
- 23.11.17 12:53 Adam Wysocki
- 23.11.17 13:33 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- ciekawy układ magnetofonu
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
- SEP 1 kV E
- Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- starość nie radość
- Ataki hakerskie
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- DS1813-10 się psuje
Najnowsze wątki
- 2024-12-23 Riga => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-23 Łódź => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-12-23 Kraków => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-23 Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- 2024-12-23 Poznań => Key Account Manager <=
- 2024-12-23 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=
- 2024-12-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-23 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-12-23 Białystok => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Po
- 2024-12-23 Warszawa => Site Reliability Engineer (SRE) <=
- 2024-12-23 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2024-12-23 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-12-23 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-23 Katowice => Administrator IT - Wirtualizacja i Konteneryzacja <=
- 2024-12-23 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=