  • 11. Data: 2020-03-03 09:52:13
    Temat: Re: LED razi
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    > Kupiłem takie oprawy LED 3W, 200 lm.
    > Widać tam 16 diod. 2835.
    >
    > http://3a-meble.com.pl/zdjecia
    >
    > Ale trochę za jasno. Rezystor coś pomoże w szereg, równolegle? Może
    > dioda, dwie, trzy...
    > Zamalować co drugą diodę? :-)
    > Może wywalić ten zasilacz i kupić regulowany? Ale tak patrze na Allegro
    > i... jakoś nie widzę takiego, który najlepiej gdyby miał obudowę i jakiś
    > PeErek do regulacji.
    >
    > Robert
    w jej ramce plastikowej jest zamontowana jakaś szybka, matówka czy cuś ?
    Jeżeli to jeden egzemplarz to może rozwiązać problem nieelektrycznie
    przez przyciemnienie jej czymś, np siatką metalową

  • 12. Data: 2020-03-03 09:58:34
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-03-03 o 09:52, Roman Rogóż pisze:

    > w jej ramce plastikowej jest zamontowana jakaś szybka, matówka czy cuś ?
    > Jeżeli to jeden egzemplarz to może rozwiązać problem nieelektrycznie
    > przez przyciemnienie jej czymś, np siatką metalową

    Te LEDy świecą w krawędź jakiejś matówki/rozpraszacza. Nawet są tam dwie
    różne szybki, jedna na drugiej.
    Twoje rozwiązanie lepsze od zamalowywania co drugiej diody.
    Tylko teraz tak patrzę i te szybki na ciasno wchodzą pomiędzy diody.
    Trzeba by je oszlifować (szybki).

    Są tylko 4 oprawy. Ale póki co jadę po ten regulator i zasilacz.

    Robert

  • 13. Data: 2020-03-03 10:39:51
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    > Są tylko 4 oprawy. Ale póki co jadę po ten regulator i zasilacz.

    Widzę że u Roberta jest głęboka awersja do grzebania w elektronice, a
    jak koledzy piszą zasilacz ze stałym napięciem może być problematyczny.
    Moja propozycja to skoro mamy zasilacz ze stałym prądem i chcemy tego
    prądu połowę na oprawkę to może podłączyć 2 oprawki do jednego zasilacza
    prądowego.
    Kabelki ujemne skręcić razem i do zasilacza, do kabelka plusowego
    doczepić jakiś opornik (strzelam że jakiś 1 om) po to żeby jedna lampka
    nie przejęła większości prądu, potem wolne końce oporników złączyć razem
    i do plusa zasilacza.
    Jeżeli opornik dobrze zadziała i zniweluje różnice w napięciach
    przewodzenia diod to prąd podzieli się na pół i każda lampka będzie
    świecić prawie tak samo.

    Piotrek

  • 14. Data: 2020-03-03 13:32:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Dmochowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >doczepić jakiś opornik (strzelam że jakiś 1 om) po to żeby jedna
    >lampka nie przejęła większości prądu, potem wolne końce oporników

    Ogolnie dobra rada, ale ja bym jednak pogrzebal w tym zasilaczu, zeby
    zrobic z niego 200mA.

    Pewnie gdziesz tam jeden opornik wystarczy wymienic.

    J.

  • 15. Data: 2020-03-03 13:47:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >w sensowny sposób nie zadziała. prąd płynący przez diody będzie dalej
    >taki sam.

    Rownolegly. Jesli to zasilacz pradowy, to sie podzieli na diody i
    opornik, i bedzie ciemniej.
    Ale moze wiatraczek zamiast rezystora - bedzie dodatkowo diody
    chlodzil :-)

    >ten "driver" w praktyce jest najgorszym sposobem zasilania diodek.
    >Same diody sa baaardzo tanie, a driver jest zbudowany bardzo
    >oszczędnie, podatny na awarie. teroretycznie driver+ dioda to
    >obowiązkowy duet jeśli.... chcesz osiągnąć maksymalną ilość światła z
    >_dużej_ diody. W przedmiotowym przypadku nic takiego nie zachodzi.
    >Jeśli diody będą pracowały na 70-90% swoich możliwości, ich trwałość
    >jako źródła światła będzie dłuższa niż nasze życie. jaki driver
    >będzie trwały?

    Nie zwalaj wszystkiego na "driver". Jest jaki jest, nie jego wina, ze
    ktos dobral taki 300mA.
    A moze dobrze dobral, bo diody wytrzymuja 500.

    Alternatywą dla zasilacza prądowego bylby zasilacz napieciowy i
    oporniki - a to oznacza straty w opornikach.

    >Trudno stwierdzić. czy możesz kupić przewymiarowany? nie bardzo, bo
    >będzie na większy prąd, (czyli się nie nadaje) a nie solidniejszy.
    >natomiast zasilacz, taki zwykły który daje 5, 7 czy 12V możesz kupić
    >nieco większy i będzeisz miał trwałe urządzenie, z możliwością
    >regulacji "ilości" światła.

    Tyle, ze diody wrednie reaguja na male zmiany napiecia.
    Chyba, ze dolozysz troche opornikow do kompletu.

    a i tak, jesli ta lampa ma 5 LED polaczonych szeregowo, to pewnie
    bedzie tak, ze przy 14V jeszcze nie swieci, a przy 18V LEDy sie pala.
    I znow oporniki by sie przydaly.

    J.

  • 16. Data: 2020-03-05 16:14:41
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Ale trochę za jasno. Rezystor coś pomoże w szereg, równolegle? Może
    > dioda, dwie, trzy...
    > Zamalować co drugą diodę? :-)

    Tak jak już napisali inni -- gdzieś w tym regulatorze powinieneś mieć
    niewielki rezystor SMD, który mierzy prąd. Na zdjęciu widać tylko 474
    (470k), 752 (7k5) i jeden przewlekany, który pełni rolę inrush i fusible
    (ograniczenie prądu przy ładowaniu kondensatora + bezpiecznik). To nie
    są te. Jest coś po drugiej stronie cewki lub po drugiej stronie PCB?

    Jeśli znajdziesz rezystor rzędu pojedynczych omów (lub mniej), to zwiększ
    jego wartość. Prąd diod powinien proporcjonalnie spaść.

    Mam podobny regulator w plafonach LED (bardzo podobny wygląd płytki, może
    to to samo?), one dają dosyć duże napięcie (niecałe 100V pod obciążeniem,
    nawet ponad 200V bez obciążenia) i reguluje prąd, do tego nie jest
    izolowany (to jakiś buck) i reguluje "na minusie" (plus mostka jest
    podłączony na stałe z plafonem). Nie przyglądałem im się na tyle, żeby
    wiedzieć, gdzie jest regulacja prądu... ale gdzieś powinna być.

  • 17. Data: 2020-03-08 18:34:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-03-05 o 16:14, Queequeg pisze:

> [...]
    > (ograniczenie prądu przy ładowaniu kondensatora + bezpiecznik). To nie
    > są te. Jest coś po drugiej stronie cewki lub po drugiej stronie PCB?

    Po drugiej stronie nie ma elementów. Pod trafo/cewką też nic nie ma.

    > Jeśli znajdziesz rezystor rzędu pojedynczych omów (lub mniej), to zwiększ
    > jego wartość. Prąd diod powinien proporcjonalnie spaść.

    Za dużo kombinowania jak dla mnie, aby szukać.

    Robert

  • 18. Data: 2020-03-08 19:01:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-03-03 o 10:39, Piotr Dmochowski pisze:

    > Widzę że u Roberta jest głęboka awersja do grzebania w elektronice, a
    > jak koledzy piszą zasilacz ze stałym napięciem może być problematyczny.

    Ja stolarzem jestem. :-)
    A że klient wybredny i oryginalna oprawa razi jego oczy, to próbuję
    jakoś mu dogodzić.

> [...]
    > Jeżeli opornik dobrze zadziała i zniweluje różnice w napięciach
    > przewodzenia diod to prąd podzieli się na pół i każda lampka będzie

    I tak bym zrobił, ale obawiałem się, że klient powie czy może trochę
    jaśniej... :-)

    I zrobiłem tak...
    Zasilacz

    https://www.speckable.pl/produkt/17767/Zasilacz-LED-
    instalacyjny-do-puszki-12V-6W-0,5A-MW-Power.html?ref
    =qq1

    i regulator

    https://www.speckable.pl/produkt/13596/Sciemniacz-do
    -tasm-LED-12V-6A-72W-manualny-3prz..html?gclid=CjwKC
    AiA-vLyBRBWEiwAzOkGVHXy56dmTmJcg1qmdYREZQKuWnxXPbyRt
    wbMuZzqVs5LrWjRJzZjVBoCSJIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

    Przed każdym zestawem diod po jednym 24 om 5 W.

    Regulator ma 8 poziomów jasności. Klient zadowolony. Ja też.

    A tak to wygląda. Na samym dole.
    http://3a-meble.com.pl/zdjecia

    Robert

  • 19. Data: 2020-03-09 10:49:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Przed każdym zestawem diod po jednym 24 om 5 W.

    >Regulator ma 8 poziomów jasności. Klient zadowolony. Ja też.

    I dziala ?
    Bo z wczesniejszych informacji wynikalo, ze one na 12V to
    niekoniecznie zadzialaja.

    J.

  • 20. Data: 2020-03-09 10:50:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Po drugiej stronie nie ma elementów. Pod trafo/cewką też nic nie ma.

    Jesli nie ma, to ciekawe ... sterownik ma czujnik pradu, czy nasycenie
    rdzenia wykrywa ...

    J.