    From: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kupiłem akumulator!
    Date: Thu, 28 Jun 2012 14:23:29 +0200
    <5046265150$20120625140723@squadack.com> <jsaglr$rfe$1@mx1.internetia.pl>
    <jsbsoe$hru$3@inews.gazeta.pl> <jsc7bc$9uh$1@inews.gazeta.pl>
    <jscb6q$l4t$1@inews.gazeta.pl> <jsco99$ace$1@inews.gazeta.pl>
    <jsdcc0$d21$1@inews.gazeta.pl>
    <134n16nycn59d.cha13q9bztw1$.dlg@40tude.net>
    <jsei0m$g0l$2@inews.gazeta.pl>
    <h2ln86z709xq$.win7oc7e02q$.dlg@40tude.net>
    <jsg3f2$lgq$1@inews.gazeta.pl>
    <12o0rxbpkd04l.x3tdj3cub0ys$.dlg@40tude.net>
    <jsh3lm$but$1@inews.gazeta.pl> <jsha3c$6gu$1@inews.gazeta.pl>

    On 2012-06-28 12:02, J.F wrote:

    > Ale to chyba nie Futura, bo wtedy ich jeszcze nie robiono.

    Ten orginalny to akurat bmw.

    > Poldka to jeszcze niedawno miales ?

    +/- 10 lat temu - używany kilka lat ? napewno była w nim futura.

    > Bo zmierzch tych samochodow nastapil tez chyba przed Futura,

    Tzn który rok ?

    > choc niektore
    > jeszcze jezdza (i wtedy mnie nawetnachodzi - kupic i zajezdzic, ale sobie
    > przypominam ze nie maja klimy :-)

    Kiedyś. To był samochód przejściowy :-)

    > Ja kiedys Centre przynioslem ze smietnika i przejechalem ladnych pare lat.
    > Pod koniec miala ~4Ah, i zapalala ciagle bez problemu, ale nie mialem
    > automatycznego wylacznika swiatel ani piszczyka, wiec musialem kupic
    > nowy :-)

    I to jest jedna z przyczyn padów akumulatorów :-)

    > Najlepsze wiadomo - zwijkowe, Optima i Exide takie robia. Ale czy warto
    > .. za ich cene mozesz kupic wiekszy, o podobny pradzie rozruchowym, a
    > jeszcze tyle zostanie ze na kilka nastepnych starczy :-)

    Dlatego olałem sprawę :-) Zwykły ołowiowy, dobrze wykonany byłby
    wystarczający. Ale skąd wiadomo który to jest ?

    > Ostatnio wielu producentow te kontrole uniemozliwia.
    > Nie wiem - licza na szybszy koniec, czy tak naprawde nie potrzeba - bo
    > to chyba zalezy od napiecia w instalacji, a regulatory elektroniczne sa
    > dosc precyzyjne.

    Bo teraz większość to Pb/Ca lub Ca/Ca - znacznie wolniej wodę traca.

    > W kazdym badz razie odechcialo mi sie nawet kontrolowac poziom ... bo i
    > po co, skoro po dwoch latach dobry.

    No i po to zaczęli produkować Ca :-)

    > Hm, normalnie to rzeklbym ze to nie ma znaczenia. Powinny pare miesiecy
    > wytrzymac, auto czesciej jezdzi, a na postoju prad tez bierze.

    U mnie problem rozładowywania był istotny. Zwłaszcza im było zimniej...
    i to w każdym z samochodów.

    > 1.8 bezyne bez problemu, ale mowiac szczerze to do diesla i ja pakuje
    > wiecej.
    > Nie wiem czy slusznie, bo mi sie wydaje ze taki 1.8D z 45Ah zima tez
    > ruszy :-)

    Pewnie tak. Ale dla mnie pewność ważniejsza.

    > Moze kiedys nadarzy sie okazja sprawdzic, bo na razie to wole przeplacic
    > niz sobie pluc w brode ze chcialo mi sie zaoszczedzic 50 zl a stracilem
    > 150, bo kupilem aku ktory nie daje rady :-)

    Oleje w niskiej temperaturze stają się bardzo lepkie.. więc wtedy
    wychodzą wszystkie niuanse. Zwłaszcza, że pojemność też spada o ponad
    połowe. Prąd rozruchowy również.

    > No to tym bardziej 20mA i mamy pol Ah/dobe. 15Ah miesiecznie.

    Teoria tak mówi. Ale ewidentnie po 2 tygodniach napięcie jest już równe 12.0
    Muszę zmierzyć pomiar.

    Alarm + czujniki ultradźwiękowe też swój prąd biorą niestety - to w drugim.

    > Tylko wiesz - flota sie wymienia co 3-4 lata, aku powinien wiecej
    > wytrzymac, a i tak bedzie "fabryczny", wiec nie do kupienia :-)
    > Poza tym jak 4 lata mina, to juz beda inne modele w sprzedazy :-)

    No i księgowi przekalkulują, czy nie da się jeszcze przyoszczędzić :-)

    > Kiedys tu na grupie pokazywali Centre i Bannera w identycznych pudlach
    > ... aczkolwiek moze tylko pudla identyczne.

    Pudła są identyczne bo częściowo znormalizowane.

    > No i teraz wysyp jakis Arctica, Carbon, "made by Bosch" ... cholera wie.

    Ja bym tam zwrócił uwagę czy nie ma małym druczkiem... made in/produced
    in...

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik