  • Data: 2020-05-31 18:26:51
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Paweł Pawłowicz" 5ed36913$0$537$6...@n...neostrada.pl

    > Wymyśliłem doświadczenie

    Ja także. Miało to miejsce około roku 1980 podczas harcerskiego obozu.
    Doświadczeniem była gra polegająca na odgadywaniu kolorów.

    Plastykowe pudełko i kolorowe wstawki. Grały dwie osoby -- jedna (nazwijmy
    ją AA) ustawiała 4 wstawki wg swego widzimisia tak, że przeciwna osoba
    (nazwijmy ją BB) tych wstawek nie widziała, lecz miała odgadnąć kolory i układ
    wstawek na drodze logicznego myślenia, podpierając się podpowiedziami dawanymi
    przez AA. BB ustawiała coś, na co AA dawała odpowiedź chyba białymi i czarnymi
    wstawkami, informując o zgodności. Chyba były dwie wskazówki:
    - ile kolorów odgadła BB
    - ile kolorów i położeń odgadła BB
    (mogła odgadnąć wszystkie 4 kolory,
    lecz nie odgadła poprawnej kolejności)

    Moje doświadczenie ukazywało widzenie moimi palcami. Macałem wstawki widoczne
    dla AA, lecz ukryte przed moimi oczami i na tej podstawie z bardzo dużym
    prawdopodobieństwem odgadywałem poprawne rozwiązanie, czyli układałem
    w poprawnej kolejności wstawki poprawnego koloru...

    Doświadczenie pokazało, jak dalece odbiega podświadome szacowanie prawdopodobieństwa
    trafienia od rzeczywistego prawdopodobieństwa trafienia... Nikt z obserwujących nie
    przypuszczał, że naprawdę widzę palcami, choć wyglądało to ciekawie... Obserwatorzy
    (różni, w tym tacy, którzy znali mnie słabo) byli karmieni informacjami typu:
    -- słaby ma wzrok, więc posiłkuje się macaniem, jak ślepy...

    -=-

    W tym wszystkim jest jeden ,,problem'' -- nikt z obserwatorów nie dał nabrać się na
    widzenie kolorów za pomocą palców, choć trafność była zdumiewająco duża a ewentualne
    błędy były ,,logicznie'' tłumaczone. ;)

    -=-

    Rozumiem, że nie przemówiła do Ciebie uniwersytecka publikacja papierowa z 2011 r.
    Wolisz (jak to określiłeś) śmieci.

    -=-

    Czy wiesz, jak przekazywany jest sygnał z oka do świadomości?
    Kanał po kanale? -- RGB lub RRGGB?... Otóż nie. (opisy chyba
    znajdziesz w śmietniku, więc nie będę ich tutaj przytaczał)
    Gdyby kobiety miały użyteczne 4 receptory, musiałby też
    zmodyfikować całe kodowanie barw...

    Droga od allelu do funkcji wzroku jest raczej daleka.

    -=-

    Wiesz, czym różni się 'gen' od 'allelu'? Raczej tak, skoro nie używasz znanej
    wszem i wobec nazwy ogólniejszej 'gen', lecz 'allel'. Wiesz, że 'gen' i 'allel'
    to nie to samo. Dlaczego maszyneria budowlana, mając do dyspozycji różne allele
    tego samego genu nie wykorzysta kilku alleli naraz?

    Wiesz, że są geny dziedziczone i nieujawnione zarazem? Wiesz -- to każdy wie.
    Nie tylko ,,wygląd'' rodziców możemy znaleźć, ale także ,,wygląd'' dziadków.
    Choroba genetyczna może ujawnić się nie tylko u dzieci, lecz dopiero u wnuków...
    (dopiero, czyli u wnuków może ujawnić się, choć u dzieci nie ujawniła się;
    wnuki chore, choć dzieci zdrowe)

    Tedy muszą być jakieś informacje zawarte w kodzie, które nie ujawniają się.
    Można być nosicielem genu/allelu, który nie ujawnia się... Są geny dominujące
    i inne, w tym kodominujące i recesywne... Nie każdy (delikatnie ujmując) allel
    zostanie wykorzystany przy budowie białka... (białka czy funkcji? -- nie tylko
    białka są kodowane w genach? na razie piszemy o białkach -- o czopkach RG; do
    funkcji kodowanej genami w tym tempie nie zdołamy dopełznąć... ostaniemy przy
    budowie białka i funkcjonowaniu gotowego organizmu...)

    --