  • 1. Data: 2012-05-18 10:59:05
    Temat: Kratownice. Sposób Bowa-Cremony
    Od: "W.Kr." <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Czy ktoś z Państwa mógłby mi podać link do sposobu Bowa -Cremony ?

    Nie potrafiłem znalażć takiego, gdzie metoda ta jest wyłożona.
    W.Kr.

  • 2. Data: 2012-05-18 15:07:57
    Temat: Re: Kratownice. Sposób Bowa-Cremony
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "W.Kr." <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    > Czy ktoś z Państwa mógłby mi podać link do sposobu Bowa -Cremony ?
    >
    > Nie potrafiłem znalażć takiego, gdzie metoda ta jest wyłożona.
> [...]
    To jest w starych podrecznikach. Pewnie w necie nie znajdziesz bo to jest
    metoda wykreslna.

  • 3. Data: 2012-05-18 18:02:46
    Od: "W.Kr." <s...@W...gazeta.pl>

    Przemek <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "W.Kr." <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > To jest w starych podrecznikach. Pewnie w necie nie znajdziesz bo to jest
    > metoda wykreslna.
    Tak, jest to metoda wykreślna. Jest wyłożona w Machanice ogólnej, tom 1 rozdz.10.4
    prof.
    Franciszka Janika. ( tylko rocznik jest 1970 :-) a ja już nie mam dostępu do
    bibliotek
    akademickich.
    Gdyby ktoś miał taki dostęp i zrobił dla mnie xero/skan, i podesłał mi byłbym bardzo

    wdzięczny.
    Metoda zasadza się na "figurach wzajemnych", pewnie idzie tu o tw.Maxwela o takich
    figurach.
    W.Kr.

  • 4. Data: 2012-05-18 19:39:27
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    W.Kr. <s...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > a ja już nie mam dostępu do bibliotek akademickich.

    Kazdy internauta ma dostep do kilku akademickich biblotek cyfrowych.

    Przyklad:
    Statyka wykreślna według wykładów prof. I. Radziszewskiego
    w Politechnice Warszawskiej w roku akademickim 1917-1918

    Rozdzial VII Kratownice
    http://tiny.pl/hp81w

    Mnie sie udalo sciagnac tylko calosc ok. 140Mb

    Pozdrawiam WM

  • 5. Data: 2012-05-18 20:29:27
    Od: "Wiesław " <s...@W...gazeta.pl>

    WM <c...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Rozdzial VII Kratownice
    > http://tiny.pl/hp81w
    >
    > Mnie sie udalo sciagnac tylko calosc ok. 140Mb

    Źle się wyraziłem pisząc o braku dostępu do bibliotek. Miałem na myśli klasyczny,
    osobisty, wchodząc do biblioteki i szperając w katalogu.
    Internetem można, ale trzeba coś więcej wiedzieć/umieć by odszukać pozycję .
    Wielkie dzieki za informację.
    Pozdrawiam serdecznie!

    W.Kr.

  • 6. Data: 2012-05-19 14:56:02
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "W.Kr." <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > byłbym bardzo
    > wdzięczny.
    > Metoda zasadza się na "figurach wzajemnych", pewnie idzie tu o

    Jak nie znajdziesz nigdzie to sproboj z jakimis podrecznikami do technikum
    budowlanego. Ja to mialem w technikum, na studiach juz mnie tego nie uczyli.
    Ale wiem ze jak bedziesz w jakiejs bibliotece politechniki to powinies moc
    sobie zeskanowac/.skserowac na miejscu to co chcesz.

  • 7. Data: 2012-05-19 15:01:06
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "W.Kr." <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    na szybko znalazlem cos takiego
    http://i14odt.iil.pwr.wroc.pl/podworna/statyka_pliki
    /Cremona.pdf

  • 8. Data: 2012-05-19 15:05:27
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    =?ISO-8859-2?Q?Wies=B3aw_?= <s...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > Źle się wyraziłem pisząc o braku dostępu do bibliotek. Miałem na myśli
    > klasyczny, osobisty, wchodząc do biblioteki i szperając w katalogu.
    > Internetem można, ale trzeba coś więcej wiedzieć/umieć by odszukać pozycję

    Przedrostek 'Bowa' jest chyba przez pomylke tlumacza :) ,
    bo tam zapewne chodzilo o zapis lukowy (Bow's notation)
    http://tiny.pl/hp8lg

    Zeby bylo jeszcze smieszniej niektorzy nazywaja wykres inaczej:
    ''Maxwell-Cremona diagram''
    http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Maxwell-C
    remona+Diagram
    http://gluedideas.com/content-collection/encyclopedi
    a-americana-13/Iii.html

    Gadzet:
    http://demonstrations.wolfram.com/CremonaDiagramForT
    russAnalysis/
    Mozna myszka przesuwac punkty kratownicy i obserwowac zmiany wykresu Cremony.

    Pozdrawiam WM

  • 9. Data: 2012-05-20 23:42:24
    Od: "W.Kr." <s...@W...gazeta.pl>

    Przemek <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl> napisał(a):

> [...]
    W spisie treści Mechaniki ogólnej Fr. Janika jest :
    10. Kratownice płaskie.
    10.3. Metoda wieloboków i plan Cremony.
    10.4. Figury wzajemne i reguła Bowa.
    10.5. Metoda Culmanna i Rittera.
    Zatem jest _reguła Bowa_ . Jakaś reguła.
    Ja mam obcykane te metody Cremony, Rittera i Culmanna.
    Czytałem trzywierszową notkę o tw. Maxwela o figurach wzajemnych w Historii
    wytrzymalości Timoszenki, nawet z probą objaśnienia, ale to za mało by ją poznać. A
    co
    dodał Bowa to juz nie wiem zupełnie.
    Z pozdrowieniami,
    W.Kr.

  • 10. Data: 2012-05-21 00:40:45
    Od: "W.Kr." <s...@W...gazeta.pl>

    WM <c...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > Przedrostek 'Bowa' jest chyba przez pomylke tlumacza :) ,
    > bo tam zapewne chodzilo o zapis lukowy (Bow's notation)
    > http://tiny.pl/hp8lg

    Bowa nie jest przedrostkiem. Piszę o tym w liście. Jest reguła Bowa.

    > Zeby bylo jeszcze smieszniej niektorzy nazywaja wykres inaczej:
    > ''Maxwell-Cremona diagram''

    I mają rację. Bowiem wczesniej było twierdzenie Maxwela o figurach wzajemnych.
    Maxwel tak je sucho wyłożył, że przez pewien czas nie było kojarzone z kratownicami
    bo
    zostało sformułowane w dwu suchych zdaniach:
    "Dwie płaskie figur sa wzajemne, gdy składaja się z jednakowej liczby odcinków, tak
    że
    odpowiednie odcinki w obu figurach są równoległe, a odpowiednie odcinki schodzące sie
    punkcie jednej figury tworza zamknięty wielobok w drugiej. Jeżeli siły, których
    wielkość jest
    jest przedstawiona dwoma odcinkami figury, działaja między krańcowymi odpowiednimi
    odcinkami figury wzajemnej, to wszystkie punkty figury wzajemnej będą w stanie
    równowagi
    pod działaniem tych sił "
    I dalej: Takie abstrakcyjne sformułowanie ważnych własności figur wzajemnych
    przyniesie
    małą korzyść inżynierowi praktykowi i musimy się zgodzić z profesorem Jenkinem, który

    po zacytowaniu obu powyższych zdań zuważył: " Niewielu inżynierów podejrzewałoby, że
    te
    dwa cytowane zdania dają im do dyspozycji nadzwyczaj prostą i dokładną metodę
    obliczania naprężeń w kratownicach. Po tej uwadze Jankin podaje szereg przykładów
    konstrukcji wykresów wzajemnych zodnie z regułami opracowanymi przez kreślarza,
    praktyka W.P. Taylora, który pracował w biurze przedsiębiorcy budowkanego."
    Za: S.P. Timoszenko, Historia wytrzymałości materiałów. str.218. Wyd. Arkady Warszawa

    1966 r.
    Zatem używanie nazwy metoda Maxwla-Cremony-Taylora ( bo i taką spotkałem) jest
    uzasadniona.

    Z pozdrowieniami,
    W.Kr.