  • Data: 2014-02-16 21:59:21
    Temat: Re: Komunikator z filmu "Jack Strong" - prawda czy fikcja?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Atlantis wrote:
    > Wróciłem właśnie z seansu najnowszego filmu Pasikowskiego.
    > Bez wdawania się w dyskusję o samym filmie, twórczości reżysera czy (a
    > raczej przede wszystkim) ocenia działalności pułkownika chciałbym
    > zapytać o pewną kwestię elektroniczną. ;)
    >
    > W filmie pojawia się urządzenie nazywane przez agentów CIA mianem
    > "spark" (iskra). Kukliński w pewnym momencie otrzymuje je od swojego
    > oficera prowadzącego i używa go do przesyłania krótkich komunikatów
    > tekstowych. Sprzęt przypomina dość sporych rozmiarów (jak na
    > dzisiejsze standardy) pudełko z czarnego plastiku. Jest lekko
> [...]

    systemy kompresowanej tajnej komunikacji były stosowane od dawna w
    szpiegowstwie. Pozwalały wysłać zakodowaną informację w bardzo krótkim
    czasie uniemożliwiąjącym namierzenie nadajnika za pomocą systemów
    radiopelengacyjnych. Dość często stosowano to w telegrafii gdzie sygnał
    nadawny alfabetem morse'a był nagrywany na taśmę magentofonowa lub specjalną
    fotoczułą i puszczany z bardzo dużą prękością.

    transmitowany sygnał był kodowany lub szyfrowany albo jedno i drugie przez
    agenta. Kodowanie było lepsze bo pozwalało już na tym etapie częściowo
    skompresować wiadomość szczególnei gdy była nadawana któymś z rozwlekłych
    jezyków słowiańskich.