-
1. Data: 2014-07-16 11:57:15
Temat: Kochertalbrucke
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Taki sobie most,czy bardziej wiadukt
http://de.wikipedia.org/wiki/Kochertalbr%C3%BCcke
Czy mi sie wydaje, czy to zaprzeczenie wszystkich mostow ?
Zadnych lukow, lin, czy modnych ostatnio want ... tam jednak przeslo
ma ponad 100m, czy mi sie wydaje, czy to nieoptymalna konstrukcja ?
Swoja droga - jaki jest stosunek masy wlasnej mostu do maksymalnego
obciazenia (sumarycznego) ? Bo w Millau tez najpierw nasuneli przeslo
na podpory, a potem ustawili maszty i podlaczyli wanty ...
J.
-
2. Data: 2014-07-19 18:20:43
Temat: Re: Kochertalbrucke
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu środa, 16 lipca 2014 11:57:15 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> Taki sobie most,czy bardziej wiadukt
>
> http://de.wikipedia.org/wiki/Kochertalbr%C3%BCcke
>
>
>
> Czy mi sie wydaje, czy to zaprzeczenie wszystkich mostow ?
>
> Zadnych lukow, lin, czy modnych ostatnio want ... tam jednak przeslo
>
> ma ponad 100m, czy mi sie wydaje, czy to nieoptymalna konstrukcja ?
>
>
>
> Swoja droga - jaki jest stosunek masy wlasnej mostu do maksymalnego
>
> obciazenia (sumarycznego) ? Bo w Millau tez najpierw nasuneli przeslo
>
> na podpory, a potem ustawili maszty i podlaczyli wanty ...
Tego typu mosty wzorowane sa na akweduktach.
Na poczatku XIX wieku zbudowano slynny Pontcysyllte Aqueduct.
http://youtu.be/jKR-n2civjQ
Tu jest wizualizacja jego budowy:
http://youtu.be/pZcMGUBP1c8
WM
-
3. Data: 2014-07-19 23:07:59
Temat: Re: Kochertalbrucke
Od: cef <c...@i...pl>
W dniu 2014-07-16 11:57, J.F. pisze:
>
> Taki sobie most,czy bardziej wiadukt
> http://de.wikipedia.org/wiki/Kochertalbr%C3%BCcke
>
> Czy mi sie wydaje, czy to zaprzeczenie wszystkich mostow ?
> Zadnych lukow, lin, czy modnych ostatnio want ... tam jednak przeslo
> ma ponad 100m, czy mi sie wydaje, czy to nieoptymalna konstrukcja ?
Projektowali i budowali go prawie czterdzieści lat temu.
Inna technika, inne trendy inna jak sam zauważasz moda.
Ale chyba najbardziej postęp techniczny - możliwość stosowania
lin, amortyzatorów, siodełek o parametrach niemożliwych do uzyskania
w latach 70 ubiegłego wieku. Do tego dochodzą techniki obliczeniowe i
kontrolne
parametrów eksploatacji. Dlatego teraz pełno podwieszanych.
-
4. Data: 2014-07-20 17:43:53
Temat: Re: Kochertalbrucke
Od: Marek <f...@f...com>
On Sat, 19 Jul 2014 23:07:59 +0200, cef <c...@i...pl> wrote:
> parametrów eksploatacji. Dlatego teraz pełno podwieszanych.
Ale to lepiej czy gorzej (technologicznie) czy taniej, że teraz są
takie? Bo chyba JF o to pytał...
--
Marek
-
5. Data: 2014-07-20 19:29:26
Temat: Re: Kochertalbrucke
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 20 Jul 2014 17:43:53 +0200, Marek napisał(a):
> On Sat, 19 Jul 2014 23:07:59 +0200, cef <c...@i...pl> wrote:
>> parametrów eksploatacji. Dlatego teraz pełno podwieszanych.
> Ale to lepiej czy gorzej (technologicznie) czy taniej, że teraz są
> takie? Bo chyba JF o to pytał...
Ja pytalem dlaczego w tym jednym nie ma lukow.
Luki jak widac mozna zastapic wantami, ale want tez tam nie ma, tylko
prosta belka.
A luki sie stosuje od 2000 lat, wiec nie mozna zwalac na rozwoj
technologii :-)
J.
-
6. Data: 2014-07-20 21:10:17
Temat: Re: Kochertalbrucke
Od: cef <c...@i...pl>
W dniu 2014-07-20 17:43, Marek pisze:
> On Sat, 19 Jul 2014 23:07:59 +0200, cef <c...@i...pl> wrote:
>> parametrĂłw eksploatacji. Dlatego teraz peĹno podwieszanych.
>
> Ale to lepiej czy gorzej (technologicznie) czy taniej, Ĺźe teraz sÄ
> takie? Bo chyba JF o to pytaĹ...
Chyba taniej skoro ich tyle stawiają, ale jak znam życie, to decyzja
o typie konstrukcji zawsze wymaga kompromisów i zależy od wielu rzeczy.
JF pytał obok dlaczego nie ma łuków.
Bo to niemiecki projekt? :-)
-
7. Data: 2014-07-20 22:15:25
Temat: Re: Kochertalbrucke
Od: cef <c...@i...pl>
W dniu 2014-07-20 19:29, J.F. pisze:
> Ja pytalem dlaczego w tym jednym nie ma lukow.
> Luki jak widac mozna zastapic wantami, ale want tez tam nie ma, tylko
> prosta belka.
>
> A luki sie stosuje od 2000 lat, wiec nie mozna zwalac na rozwoj
> technologii :-)
Jeżdżę dużo po niemieckich drogach (niekoniecznie autostradami)
i wiele takich bezłukowych mostów widać.
Chciałem znaleźć długi most, który jest gdzieś na 1 pomiędzy Osnabrueck
a Muenster, ale za to natknąłem się na taki link.
http://www.karl-gotsch.de/Album/D_AB.htm
Większość jednak bez łuków.
-
8. Data: 2014-07-20 23:19:03
Temat: Re: Kochertalbrucke
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 20 Jul 2014 22:15:25 +0200, cef napisał(a):
> Jeżdżę dużo po niemieckich drogach (niekoniecznie autostradami)
> i wiele takich bezłukowych mostów widać.
> Chciałem znaleźć długi most, który jest gdzieś na 1 pomiędzy Osnabrueck
> a Muenster, ale za to natknąłem się na taki link.
> http://www.karl-gotsch.de/Album/D_AB.htm
> Większość jednak bez łuków.
No, liczyc mi sie nie chce, z grubsza polowa jednak luki czy wanty ma.
Czyzby jednak moda ? Niemiecka szkola architektury ?
Czy sie jednak myle, i taki most nie jest wiele gorszy od innych ?
A moze byl czas, gdy sie z kosztami nie liczyli ?
J.
-
9. Data: 2014-07-22 21:11:08
Temat: Re: Kochertalbrucke
Od: cef <c...@i...pl>
W dniu 2014-07-20 23:19, J.F. pisze:
>> http://www.karl-gotsch.de/Album/D_AB.htm
>> Większość jednak bez łuków.
>
> No, liczyc mi sie nie chce, z grubsza polowa jednak luki czy wanty ma.
A ja policzyłem i to nie jest połowa.
Mosty z łukami (wliczając pierwsze trzy, które są delikatnie tylko
łukowe)- 12szt
Mosty z wantami - szt 3 (w tym w jednym liny nietypowo od dołu)
Wszystkich mostów w tym linku 56 szt.
Czuwaj.