    From: Artur Maśląg <f...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kierunkowskazy na rondzie
    Date: Fri, 04 May 2012 15:17:43 +0200
    <jnpjrd$8s0$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1205021636120.4420@quad>
    <jnrj05$gmr$1@mx1.internetia.pl> <jnrl3c$8oh$1@inews.gazeta.pl>
    <jnrmbf$tam$1@mx1.internetia.pl> <jnrri3$l71$1@inews.gazeta.pl>
    <jnrueu$ud0$1@mx1.internetia.pl> <Pine.WNT.4.64.1205030010160.5128@quad>
    <jnu005$q7n$1@mx1.internetia.pl> <Pine.WNT.4.64.1205040052360.2736@quad>

    > W zupełnosci się zgadzam, że to jest niesprawiedliwosc, że
    > kierowca na skrzyżowaniu ma na decyzję sekundy (w skrajnych
    > przypadkach ułamki), policjant na ocenę mandatowa minuty,
    > zas sad całe miesiace.
    > Ale tak własnie jest, i to owe "wnioski teoretyczne" skutkuja
    > własnie wyrokami w razie kolizji.
    > Nie ma innej metody, niż uprzednio zapoznać się z możliwymi
    > skutkami różnych konstrukcji prawnych i terenowych :(

    Idąc tym tropem nie należy w ogóle wyjeżdżać na drogi, ponieważ
    należałoby się najpierw zapoznać z dokładną topologią każdej
    trasy oraz możliwymi interpretacjami prawnymi zastosowanych
    rozwiązań. Jeżeli ktokolwiek w ten sposób uzasadnia uwarunkowania
    prawne rozwiązań technicznych to znaczy, że w ogóle nie powinien
    prawa stanowić, a dodatkowo interpretować. Prawo ma być maksymalnie
    proste, jednoznaczne, a drogi moją być poprawnie oznakowane,
    by kierowca mógł sprawnie w bez specjalnych wątpliwości podejmować
    decyzji. I w większości krajów tak jest, tylko oczywiście
    w Polsce musi być dopisywanie jakichś dziwnych dodatków, zmian
    szczegółowych, których prowadzą do tego, że nagle się okazuje, że
    winny nie jest ten, który faktycznie zawinił, bądź sprawy toczą
    latami.

    > Koniecznoscia zaznajomienia się z większa liczba konstrukcji
    > które ma miec "wykute na blachę".

    Co jest oczywistą bzdurą, ponieważ kierowca ma bezpiecznie
    jeździć, a nie znać kodeks, rozporządzenia i załączniki na
    pamięć.

    > Ocenę pierwszeństwa może załatać ustępowaniem "z ostrożnosci",
    > oceny prawidłowej sygnalizacji nie może załatać niczym.

    Aaaa - znów pijesz do używania lewego kierunkowskazu przed/na
    rondzie. Przykro mi, pozostanie to tylko Twoją opinią, a ja
    pozostanę przy tym, że sygnalizacja przed rondem i na rondzie
    jest jak najbardziej zgodne z prawem oraz z konwencją wiedeńską
    i uzależnione jest od topologii konkretnego skrzyżowania.

    > Dura lex sed lex, to nie jest moja złosliwosc :|

    Idąc tropem Twojego podejścia - skoro zakazu nie ma, to
    jest zachowanie nie niezgodne z prawem.

    > Ktos już pytał - czym to się objawia, czekasz aż ten z prawej
    > pojedzie, czy bazujesz na A-7 widzianym "od tyłu"?
    > (co leży i kwiczy jesli z boku stoi duża ciężarówka, zasłaniajac
    > wjazd).

    Skoro brak jest innego oznakowania to korzystam z zasad ogólnych.

    > Z tego co widzę, w obserwowanych przypadkach kierujacy
    > bazuja na fakcie że "tamten czeka" :) (lub, co bywało powodem
    > kolizjogennych skrzyżowań, "ja mam szersza drogę" :P)

    Nie wiem co Ty obserwowałeś, ale zachowanie zależy od konkretnej
    sytuacji i konkretnego oznakowania.

    > Konkretnie w przepisach rozporzadzenia, wprost definiujacych
    > znaczenie znaku A-7 oraz A-7 razem z C-12.

    Jednak nie - podajesz jedynie swoją interpretacje "pierwszeństwa",
    tymczasem opisane jest znaczenie C12+A7 oraz A7. Problem się
    pojawił po zaistnieniu A7 na skrzyżowaniu i Twoim założeniu,
    że kierujący ma nadal pierwszeństwo po przejechaniu jednej
    jezdni.

    > Żeby była jasnosc: dopóki kierowcy się stosuja do owych A-7
    > to problemu nie ma.

    A jednak oznakowanie.

    > Problem powstaje w momencie kiedy ktos się nie zastosuje,
    > a clou leży w tym że tym kims może być "ten drugi".

    Jak ktoś nie zastosuje to sprawa jest prosta.

    > Wina/odpowiedzialnosc za wypadek może zależeć od tego czy jego
    > "ustapienie" już sie skończyło czy nie.

    Czyli wraca kwestia wątpliwego "pierwszeństwa", a nie długości
    działania A7.