  • 41. Data: 2015-01-27 21:44:48
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości
    news:54c7b342$0$2146$65785112@news.neostrada.pl...

    > To znaczy, że masz kłopot z myśleniem abstrakcyjnym.

    Na tylnej półce samochodu leży książka. Samochód trafia w drzewo.
    Przypuszczam, że uważasz, że wtedy ujawnia się Twoja siła bezwładności.
    Przypuszczam, że namalujesz ją jako przyłożoną do książki i zgodną z
    kierunkiem ruchu przed uderzeniem w drzewo.
    Gdyby do książki była przyłożona taka siła to poruszała by się ona ruchem
    jednostajnie przyspieszonym z prędkością początkową taką jak miała przed
    uderzeniem w drzewo. Czyli nabierała by większej prędkości niż miała przed
    uderzeniem.
    Przypuszczam, że gdyby tak było to mogło by to być podstawą do budowy
    Perpetuum Mobile.

    > No wiec powiedz mi dlaczego zadajesz pytanie zamiast przyznać, że jednak
    > po prostu nie mierzy przyspieszenia?

    Dlaczego mam przyznawać nieprawdę. Jego wskazania są proporcjonalne do
    przyspieszenia a nie do siły.
    A gdzie jest 0 na skali to jest wtórny problem.

    > Ciało leci po geodezyjnej, więc siły bezwładności nie ma.
    Nie ma czegoś takiego jak siła bezwładności. To jest tylko pozorny efekt,
    niesłusznie zwany siłą, a nie rzeczywista siła.
    Nie ma czegoś takiego jak siła odśrodkowa. To jest tylko pozorny efekt,
    niesłusznie zwany siłą, a nie rzeczywista siła.

    Jest za to siła grawitacji i ona nadaje ciału przyspieszenie i akcelerometr
    jej nie pokazuje.

    Jestem pewien, że znajdzie się znacznie więcej źródeł gdzie jest napisane,
    ze akcelerometr mierzy przyspieszenie niż źródeł (jeśli w ogóle jakieś się
    znajdzie) gdzie jest napisane, że akcelerometr mierzy siłę.
    P.G.

  • 42. Data: 2015-01-27 21:56:30
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-01-27 o 21:39, J.F. pisze:

    > Hm ... plik pdf z opisem ma date utworzenia 20.04.2005 :-)

    Ok, ale dalej NA4-70 mam w nowych konstrukcjach.
    No to inaczej. Jak mają się parametry tego "dziadka" NA4-70 w stosunku
    do takiego akcelerometra?
    Liniowość, rozdzielczość, czułość?

    --
    Irokez

  • 43. Data: 2015-01-27 22:03:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

    >Dlaczego mam przyznawać nieprawdę. Jego wskazania są proporcjonalne
    >do przyspieszenia a nie do siły.

    No ... do sily tez. Tylko jakiej sily ? Proprcjonalnej do wewnetrznej
    masy czujnika, i zazwyczaj nieznanej.

    Wyskalowany powinien byc w N/kg :-)

> [...]

    >Nie ma czegoś takiego jak siła odśrodkowa. To jest tylko pozorny
    >efekt, niesłusznie zwany siłą, a nie rzeczywista siła.

    Pozorny ... ale jedzie pociag po luku toru o promieniu R - policz
    dopuszczalna predkosc maksymalna bez uzywania sil pozornych :-)

> [...]
    >napisane, ze akcelerometr mierzy przyspieszenie niż źródeł (jeśli w
    >ogóle jakieś się znajdzie) gdzie jest napisane, że akcelerometr

    Akcelerometr z definicji mierzy przyspieszenie :-)
    Nawet jesli w srodku mierzy sile.
    W nielicznych przypadkach mierzy przyspieszenie z pomiarow
    przemieszczenia czy predkosci.

    Ba - bywa ze natezenie pola grawitacyjnego, wiec de facto sile, mierzy
    sie bez pomiaru sily, tylko przyspieszenia
    http://www.ngs.noaa.gov/GRD/GRAVITY/ABSG.html

    Choc w sumie ... chcieli zmierzyc przyspieszenie grawitacyjne, to
    zmierzyli przyspieszenie :-)

    J.

  • 44. Data: 2015-01-27 22:06:25
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    >Na tylnej półce samochodu leży książka. Samochód trafia w drzewo.
    >Przypuszczam, że uważasz, że wtedy ujawnia się Twoja siła bezwładności.

    Tak, nie moja, ona jest w nauce oficjalna.

> [...]
    >uderzeniem.
    >Przypuszczam, że gdyby tak było to mogło by to być podstawą do budowy

    Rzeco?

    >Dlaczego mam przyznawać nieprawdę. Jego wskazania są proporcjonalne do
    >przyspieszenia a nie do siły.
    >A gdzie jest 0 na skali to jest wtórny problem.

    Rozumiem, że to zero jest u ciebie magicznie przesunięte ale przy pomiarze w
    kierunku środka Ziemi.
    Biedny kot i jego ogon.

> [...]
    >niesłusznie zwany siłą, a nie rzeczywista siła.

    >Jest za to siła grawitacji i ona nadaje ciału przyspieszenie i akcelerometr

    Na to czekałem :-)
    Nie ma czegoś takiego jak siła grawitacji, albo inaczej - siła grawitacji
    jest dokładnie tak samo pozorna jak bezwładność :-) Na pewnym poziomie, to
    dokładnie ta sama siła.

    >Jestem pewien, że znajdzie się znacznie więcej źródeł gdzie jest napisane,
    >ze akcelerometr mierzy przyspieszenie niż źródeł (jeśli w ogóle jakieś się
    >znajdzie) gdzie jest napisane, że akcelerometr mierzy siłę.

    Ależ oczywiście, z tym, że posługując się przyrządem warto wiedzieć jak
    odbywa się pomiar, by mieć świadomość co i jak de facto jest mierzone.

    Natomiast ciało pozostające w spoczynku nie przyspiesza.

  • 45. Data: 2015-01-27 22:14:18
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    a.pl...

    >Akcelerometr z definicji mierzy przyspieszenie :-)
    >Nawet jesli w srodku mierzy sile.

    Klasyczne J.F.owe za a nawet przeciw.

  • 46. Data: 2015-01-27 22:33:33
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Irokez"
    > Ok, ale dalej NA4-70 mam w nowych konstrukcjach.
    Tak z ciekawości... ile to kosztuje? Setki czy tysiące zł?

    Robert

  • 47. Data: 2015-01-27 23:43:51
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-27 o 09:52, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
    >

    > Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    > Formalnie to jest wzór na wielkość siły wywołującej określone
    > przyspieszenie, gdy ciało spoczywa, przyspieszenie jest zerowe.

    Formalnie może to być też wzór na siłę F działającą na obiekt o masie m
    w polu sił (grawitacyjnych i inercyjnych) o natężeniu g. Natężenie takie
    można by oznaczyć jako np E albo ?. Tylko nikomu się nie chciało
    wprowadzać skoro jest identyczna co do wartości wielkość g.

    > No bardzo dobrze zrozumiałeś, gdy spoczywa nie przyspiesza -
    > rencemnieopadajom.

    > Tak, siła będzie dokładnie ta sama

    > Na takiej, że mierzy siłę, kłopot w tym, że masz problem z jej
    > identyfikacją.

    > Akcelerometr mierzy siłę.
    >
    > Podsumowując: Sprawdź definicję przyspieszenia.

    A ty spróbuj odpowiedzieć co się porusza ruchem jednostajnie
    przyspieszonym w równaniu F=?*g*V gdzie F to siła wyporu, ? to gęstość
    cieczy, a V to objętość wypartej cieczy. No, a g to samo wiesz -
    przyspieszenie. Tylko czego? Cieczy czy ciała zanurzonego w tej cieczy?

  • 48. Data: 2015-01-27 23:45:23
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-27 o 14:52, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    > Tak.
    >
    > . >I jak to możliwe, że używa się
    >
    > Prędkość światła jest zawsze prędkością fotonu.

    Oraz używa się go jako stałą uniwersalną. Np w E=mc^2 c^2 jest po prostu
    współczynnikiem proporcjonalności i jest użyte w tym równaniu mimo, że
    nie ma tu pędzących fotonów. Tak samo stała fizyczna g jest użyta jako
    współczynnik proporcjonalności w równaniu F=m*g i nie ma tu ruchu
    przyspieszonego. Przyspieszenie ziemskie g jest po prostu zastępnikiem
    wielkości, którą można by nazwać natężeniem pola ziemskiego (przez
    nawiązanie do przyspieszenia ziemskiego), które jest dość zbliżone do
    natężenia pola grawitacyjnego Ziemi, ale nie jest z nim tożsame.

    > Oczywiście.

    > O wyznaczaniu tak, o pomiarze nie. Mały kombinatorku

    Pomiar w fizyce to rzadko jest bezpośredni odczyt jakiejś wielkości
    fizycznej. Najczęściej wielkość ta jest wyznaczana na podstawie jakiegoś
    uznanego za obowiązujące prawa poprzez pomiar innych wartości we wzorze
    opisujący te prawo. Ciśnienie możesz zmierzyć linijką (w manometrze
    rtęciowym), albo przez pomiar rezystancji ( a pośrednio temperatury)
    włókna w próżniomierzu oporowym czy przez pomiar prądu jonowego w
    próżniomierzu jonizacyjnym. To są pomiary czy wyznaczanie?

    Mario

  • 49. Data: 2015-01-27 23:46:44
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-27 o 16:48, Ghost pisze:

> [...]
    >
    > To znaczy, że masz kłopot z myśleniem abstrakcyjnym.

    > No wiec powiedz mi dlaczego zadajesz pytanie zamiast przyznać, że jednak

    Mierzy natężenie pola zwane przyspieszeniem ziemskim.
    Porównaj do przypadku pomiaru natężenia pola elektrycznego.
    Załóżmy, że skorzystasz z równania F=E*q. Mierzysz siłę z jaką pole o
    natężeniu E działa na obiekt i ściśle określonym ładunku elektrycznym.
    Nie ma sensu żebyś tak zrobiony przyrząd wycechował w niutonach bo to
    nic nie powie komuś kto nie wie jaki ładunek jest w przyrządzie. Trzeba
    go wycechować w V/m zbyt można go było używać. Tak samo jest z
    akcelerometrami. Czujnik mierzy siłę, ale wynik wystawia w jednostkach
    przyspieszenia (lub natężenia pola) m/s^2. ATSD ten pomiar siły jest nie
    jest bezpośredni tylko przez pomiar odchylenia zmierzonego np zmianą
    pojemności.

    Mario

  • 50. Data: 2015-01-28 01:58:31
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Tue, 27 Jan 2015 22:03:47 +0100, J.F. napisał(a):

    > Akcelerometr z definicji mierzy przyspieszenie :-)
    > Nawet jesli w srodku mierzy sile.
    > W nielicznych przypadkach mierzy przyspieszenie z pomiarow
    > przemieszczenia czy predkosci.

    Cała ta dyskusja jest OKDR, jeśli przez "mierzy" każdy rozumie 2 różne
    pojęcia:
    1) - "pokazuje wynik"
    2) - "oddziałuje z wielkością fizyczną X" (i jej wartość przelicza na
    jednostki wielkości Y)

    Drugie pojęcie zależy od budowy akcelerometru, wielkością X może (ale nie
    musi!) być siła, a między X i Y może być cała masa innych wielkości (np.
    napięcie elektryczne, wychylenie). Bez podania konkretnego modelu nie ma
    sensu mówić, czy X jest siłą, czy przyspieszeniem.

    Sensowne jest mówić jaki wynik pokazuje akcelerometr. Pokazuje wielkość Y,
    która w układzie SI jest wyskalowana w m/s^2. Czym jest Y?
    Y to wektorowa różnica A - G. Gdzie A to przyspieszenie akcelerometru, a G
    jest sumą natężenia pola grawitacyjnego F i przyspieszenia odśrodkowego A'
    (a może różnicą nie sprawdzałem znaków). Ponieważ na Ziemi |A'| << |F|,
    więc |G| = |F| (w przybliżeniu).
    Czyli co pokazuje akcelerometr? Różnicę między przyspieszeniem, a wartością
    G, która (pomijając A') określa pole grawitacyjne w danym miejscu. Wartość
    G wynosi na pow. Ziemi prawie 10 m/s^2, oznaczamy ją jako "g" i nazywamy
    "przyspieszeniem ziemskim", ale ona określa TYLKO (pomijając A') pole
    grawitacyjne, a NIE aktualne przyspieszenie jakiegoś ciała. W danym miejscu
    ciało może leżeć nieruchomo na ziemi, może go nawet w ogóle nie być, a
    "przyspieszenie ziemskie" i tak będzie w tym miejscu określone.

    Akcelerometr pokazuje RÓŻNICĘ DWÓCH RÓŻNYCH WIELKOŚCI: przyspieszenia
    akcelerometru oraz natężenia pola grawitacyjnego w danym miejscu (dla
    uproszczenia ciągle zakładam że |G| = |F|, co byłoby prawdą, gdyby Ziemia
    się nie obracała).
    Dlatego właśnie jeśli akc. spada swobodnie, to A = G, więc Y = A - G = 0.
    Akc. nie odróżnia jaka część wyniku pochodzi z pola grawitacyjnego, a jaka
    z przyspieszenia. Po prostu odejmuje (lub dodaje, zależnie od konwencji
    znaków) te dwie wielkości i wyświetla wynik w jednostkach przyspieszenia
    m/s^2.
    Akc. "nie wiedziałby" czy stoi na Księżycu, czy spada "nieswobodnie" na
    Ziemię.

    --
    GLaF