  • 1. Data: 2022-04-19 19:29:58
    Temat: Kabel słuchawkowy jako antena FM
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zabrałem się ostatnio za przerabianie jednego z moich dotychczasowych
    projektów - odtwarzacza muzyki na STM32 i kodeku WM8731. Ponieważ udało
    mi się wygospodarować trochę miejsca na płytce, postanowiłem jeszcze
    wrzucić tam moduł radyjka FM RDA5807, który będzie podłączony do
    (dotychczas nieużywanego) wejścia liniowego kodeka.

    Zastanawia mnie jednak kwestia anteny. Kawałek przewodu zwisający z
    obudowy odpada - brzydki i niewygodny. Antena teleskopowa wygląda już
    lepiej, ale też niepotrzebnie zajmuje miejsce w obudowie i po rozłożeniu
    utrudnia użytkowanie. Chyba najwygodniejsze w tym przypadku byłoby
    rozwiązanie powszechnie stosowane w telefonach i odtwarzaczach MP3 -
    wykorzystanie kabla słuchawkowego w roli anteny.

    Zastanawiam się tylko czy takie rozwiązanie sprawdzi się w tej roli.
    Wystarczy zastosować poniższe kroki?
    1) Połączyć masę gniazdka słuchawkowego z masą układu przez dławik.
    2) Połączyć masę gniazdka słuchawkowego z wejściem antenowym przez mały
    kondensator.
    3) Umieścić koraliki ferrytowe na liniach prawej i lewej słuchawki.

    A może jednak potrzeba więcej kombinacji i obwody wejściowe odbiornika
    i/lub obwody wyjściowe audio muszą być odpowiednio przygotowane pod
    takie rozwiązanie.

    I tak przy okazji: niezależnie od użytej anteny, powinienem umieścić
    jakiś mały transil w pobliżu wejścia antenowego RDA5807? Takie układy
    mogą być wrażliwe na ESD?

  • 2. Data: 2022-04-19 19:39:21
    Temat: Re: Kabel słuchawkowy jako antena FM
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-04-19 o 19:29, Atlantis pisze:
    > 1) Połączyć masę gniazdka słuchawkowego z masą układu przez dławik.
    Wystarczy wszystkie trzy połączenia przez dławiki z ferytami, koraliki
    to za mało i z masy słuchawek kondesator na wejście radia.
    Transil zbędny tym bardziej że jego pojemność zepsuje ci odbiór, poza
    tym dławik skutecznie ci statykę zniweluje.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2022-04-19 19:39:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Apr 2022 19:29:58 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    > rozwiązanie powszechnie stosowane w telefonach i odtwarzaczach MP3 -
    > wykorzystanie kabla słuchawkowego w roli anteny.

    A kawalek przewodu schowany w obudowie?
    Bo tak wszystkie telefony wymagaja sluchawek, a nieliczne nie ...

> [...]
    >
    > I tak przy okazji: niezależnie od użytej anteny, powinienem umieścić
    > jakiś mały transil w pobliżu wejścia antenowego RDA5807? Takie układy

    Tam moze byc cewka do masy, i to taka o kilku zwojach.

    J.

  • 4. Data: 2022-04-19 22:15:09
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Janusz wrote:

    > Transil zbędny tym bardziej że jego pojemność zepsuje ci odbiór

    Żeby ESD było groźne, to musi się najpierw jakoś na końcówkach układu
    pojawić. A pojawić się może tylko przez gniazdo słuchawkowe, więc można
    zabezpieczenie dać bezpośrednio po stronie przewodów słuchawkowych.
    Po drugie, są też transile o znikomo małej pojemności -- da się
    zabezpieczyć USB 3.0 idące na grubych gigahercach, da się i radyjko FM
    działające na prądzie stałym do 108MHz. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr