  • 11. Data: 2013-11-11 12:54:38
    Temat: Re: Jeszcze o kwarcach - skÄ?d ta różnica ?
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com>

    > Moglbys cos z tymi krzaczkami zrobic?...

    Domyślne kodowanie to Utf-8

  • 12. Data: 2013-11-11 13:13:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello John,

    > Domyślne kodowanie to Utf-8

    Chyba w Google.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2013-11-12 12:35:31
    Temat: Re: Jeszcze o kwarcach - skąd ta różnica ?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Cholera jasna - no to co jest grane ?
    > Wie ktoś coś o tych małych kwarcach - do jakiej temp. będzie mi toto
    > działać ?? Bo potrzebuję, żeby jednak do tych -30 chodziło jako tak
    > (stabilność wielka nie jest potrzebna - rzecz w tej komunikacji RS,
    > wałkowanej w poprzednim wątku)

    Im mniejsze gabaryty kwarca tym zazwyczaj większy ESR.
    Nie każdy generator (w temperaturze -30) popędzi kwarca z dużym ESR.
    Ale generatory w procesorach są pewnie tak robione, aby działały zawsze.
    P.G.

  • 14. Data: 2013-11-12 21:09:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Nie każdy generator (w temperaturze -30) popędzi kwarca z dużym ESR.
    > Ale generatory w procesorach są pewnie tak robione, aby działały zawsze.

    Wszystkie generatory kwarcowe w cyfrówce jakie rozbierałem (a troche
    układów scalonych na czynniki pierwsze, do ostatniego tranzystora,
    rozebrałem) - to były orydynarne multiwibratory na dwóch inwerterach
    (no, jak trzeba było uzaleznić pracę od sygnałów zewnętrznych - na
    bramkach NAND albo NOR). Sprzężenie nielimitowane - nawet najtępszy
    kwarc wzbudzi (tyle że widmo paskudne a i stabilnośc taka sobie).

    W klasycznej analogowej technice RF tak się nie robi.

    --
    Darek

  • 15. Data: 2013-11-13 12:46:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:52828ae9$0$2150$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > (tyle że widmo paskudne a i stabilnośc taka sobie).
    >
    > W klasycznej analogowej technice RF tak się nie robi.

    RTC też zaliczam do cyfrówki, ale podejrzewam, że tam generatory mogą być
    bardzo delikatne bo całość ma brać jakieś nA.
    Generator 32768 w ATXmega256A3BU (ważne to B) też może być delikatny.

    Wydaje mi się, że co najmniej w niektórych procesorach generatory kwarcowe
    MHz mają flagę silny/słaby.

    Co do generatorów kwarcowych w procesorach to mam jedną wątpliwość:
    Czy jest dolna granica (że górna jest to wiem) pojemności kondensatorów
    dołączonych do kwarca aby generator się wzbudził. Czy może być 0pF.
    Pytanie dotyczy generatora, a nie kwarca (ten sam kwarc może być opisany
    inną częstotliwością i inną nominalną pojemnością - na przykład równą
    pojemności wnoszonej przez scalak i wtedy wychodzą kondensatory po 0pF).
    P.G.

  • 16. Data: 2013-11-13 17:18:26
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Wydaje mi się, że co najmniej w niektórych procesorach generatory
    > kwarcowe MHz mają flagę silny/słaby.

    W Atmedze 128 opcja CKOPT włącza tryb pracy generatora kwarcowego
    Rail-to-rail, oczywiście ze wskazaniem na "very noisy environment".

  • 17. Data: 2013-11-13 17:29:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W Atmedze 128 opcja CKOPT włącza tryb pracy generatora kwarcowego
    > Rail-to-rail, oczywiście ze wskazaniem na "very noisy environment".

    I "very noisy device".
    P.G.

  • 18. Data: 2013-11-13 18:18:42
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > I "very noisy device".
    > P.G.

    ano tak :)
    Ale, w ogólnym szumie myślę, że ten generator to najmniej robi.
    Jak patrzę co się dzieje w okolicy przetwornicy DC/DC za pomocą sondy
    EM, to rozpacz ogarnia. Dlatego zasilacze oraz część wzmacniaczy słabych
    sygnałów osłoniłem ekranami z blachy ocynkowanej. I faktycznie jest
    różnica spora.

  • 19. Data: 2013-11-13 19:01:58
    Od: l...@g...com

> [...]

    > Czy jest dolna granica (że górna jest to wiem) pojemności kondensatorów
    >
    > dołączonych do kwarca aby generator się wzbudził. Czy może być 0pF.

    Z mojego skromnego doswiadczenia:) Sa problemy ze startem pic-ow przy pojemnosci
    obciazajacej <10-12pF wlasciwie to 2x 10-12pF przy rezonatorze 20MHz, gorna granica
    ostatnio testowana to 2x75-80pF. Nistety nie pamietam jak zmianiala sie czestotliwosc
    generatora.

    > W Atmedze 128 opcja CKOPT włącza tryb pracy generatora kwarcowego
    > Rail-to-rail, oczywiście ze wskazaniem na "very noisy environment".

    A nie jest to opcja sprzetowego zalaczenia pojemnosci? Nigdy nie uzywalem ale ksiazki
    mowia co innego niz twierdzisz.

    By programming the CKOPT Fuse, the user can enable internal capacitors on XTAL1 and
    XTAL2, thereby removing the need for external capacitors.The internal capacitors have
    a nominal value of 36pF.

  • 20. Data: 2013-11-13 19:38:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik <l...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    > 20MHz, gorna granica ostatnio testowana to 2x75-80pF. Nistety nie pamietam
    > jak zmianiala sie czestotliwosc generatora.

    Zależność częstotliwości od pojemności wynika z parametrów kwarca.
    Jak zwiększałem stopniowo pojemność (kwarc 32768) to mi w pewnym momencie
    pośrednio wychodziło jakby generator działał niestabilnie - szybkość zegarka
    była zupełnie od rzeczy. Zobaczyć oscyloskopem się nie dało bo od razu
    gasło.
    P.G.