  • 11. Data: 2009-04-07 21:24:18
    Temat: Re: Jeszcze jedno pytanie z CB ;) Czemu palą się stopnie końcowe mocy w radiach?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik GregZorbaEmmanuelYork napisał:

    > a widziałeś kiedyś zrzut z oscyloskopu oscylacji rezonansowej przy
    > odpięciu obciążenia ? tranzystor jest przebijany napięciem

    Dwukrotnie większym niż w warunkach dopasowania? Bo przecież ten obwód
    rezonansowy ciągle jest obciążony impedancją wyjściową tranzystora...

    Jeśli podwojenie napięcia na obwodzie wyjściowym uszkadza element
    aktywny końcówki mocy to taka końcówka została źle zaprojektowana pod
    kątem użycia mobilnego, ot co.

    --
    Darek

  • 12. Data: 2009-04-08 11:25:28
    Od: "Greg\(G.Kasprowicz\)" <g...@g...com>

    > Energia zamiast zostać wypromieniowana, odbija się na złączu i wraca z
    > powrotem do tranzystora, uszkadzając go. Chyba jest to przebicie wsteczne,
    > które powoduje nagrzanie się jakiegoś złącza i trwałe uszkodzenie go.
    > Dobrze myślę? Ciekawe, czy nie dałoby się zrobić jakiegoś niedrogiego
    > zabezpieczenia przed taką sytuacją. Ale w sumie producentom takie
    > uszkodzenia to na rękę :-)

    przy 27MHz obserwujesz efekty falowe na dlugosci rzedu kilkudziesieciu mm?