-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin2!goblin.
stu.neva.ru!ecngs!testfeeder.ecngs.de!81.171.118.64.MISMATCH!peer04.fr7!news.hi
ghwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-
02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Jest źle
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <n1qla9$no8$1@node1.news.atman.pl> <n1qmn7$o32$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
<n1qnkr$q27$2@portraits.wsisiz.edu.pl>
<143lq9ly791qn$.2y5p6rvmbng$.dlg@40tude.net>
From: "T." <k...@i...pl>
Date: Tue, 10 Nov 2015 09:40:06 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:38.0) Gecko/20100101
Thunderbird/38.3.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <143lq9ly791qn$.2y5p6rvmbng$.dlg@40tude.net>
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 145
Message-ID: <5641ad67$0$690$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.6.21.12
X-Trace: 1447144807 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 690 83.6.21.12:23496
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 10269
X-Received-Body-CRC: 827561219
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2572076
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2015-11-10 o 01:08, Tomasz Pyra pisze:
> Dnia Mon, 9 Nov 2015 19:11:34 +0100, sirapacz napisał(a):
>
>>>> Ministrem środowiska został znowu Szyszko :/
>>> a co z nim nie tak (serio pytam bo nie znam czlowieka)
>> dobra juz se sprawdzilem.....
>
> to weź się podziel, bo ja na szybko znalazłem tylko dolinę Rospudy i nadal
> nie wiem o co chodzi
>
Faktycznie kontrowersyjny facet.
Ale co do Rospudy - poczytajcie:
Rospuda - ekologia w służbie polityki Ekolodzy utrzymują, że
poprowadzona ponad Rospudą droga obniży poziom wód gruntowych i zniszczy
torfowisko. Jednak żaden autorytet z dziedziny budowy dróg i mostów,
hydrografii, ekologii nie stwierdził w sposób poparty rzetelnymi
badaniami, że musi nastąpić kataklizm - pisze socjolog, doradca ministra
środowiska Od co najmniej roku trwa multimedialna prezentacja problemu
pt. "Zagłada doliny Rospudy" połączona z wezwaniem do ratowania tej
doliny przed zagładą. Chodzi o budowę obwodnicy Augustowa, która
wyprowadzi z miasta tranzytowy ruch tirów. Jednak obraz przedstawiany
opinii publicznej jest dalece uproszczony, a przez to fałszywy. Żeby
zrozumieć istotę konfliktu wokół Rospudy, niezbędny jest wstęp
pokazujący krótką, ale bardzo burzliwą historię przedsięwzięcia. 100
tysięcy tirów Problem zaczął się wraz z upadkiem Związku Radzieckiego i
otwarciem przejścia granicznego w Budzisku, które połączyło Litwę,
Łotwę, Estonię, a nawet Finlandię z Europą Zachodnią. Z czasem ruch się
zwiększał i obecnie przez Augustów - perłę polskich uzdrowisk -
przejeżdża 100 tys. tirów miesięcznie. W mieście w wypadkach ginie 20
osób rocznie. Zrozumiałe jest, że w końcu cierpliwość mieszkańców się
wyczerpała. O budowie obwodnicy słyszą od lat piętnastu, wiec na
przełomie roku 2005 i 2006 rozpoczęli comiesięczne protesty blokujące
ruch samochodów. Niezbędne prace projektowe i procedury prawne
rozpoczęły się w roku 1992. Osiem lat później wybrany (i zweryfikowany
przez procedurę oceny oddziaływania inwestycji na środowisko) wariant
przebiegu obwodnicy znalazł się w miejscowych planach zagospodarowania
przestrzennego trzech gmin (Augustów miasto i gmina oraz Nowinka).
Iwtedy budowa drogi powinna się rozpocząć, lecz konieczne były
czasochłonne uzgodnienia i decyzje cząstkowe, od których można się było
odwoływać, z czego część zainteresowanych skwapliwie korzystała. Protest
wszystkich istot W roku 2004 weszliśmy do Unii Europejskiej. Od tego
czasu Polska zobowiązana jest do ustanowienia na swoim terenie sieci
obszarów chronionych Natura 2000. Sieć ta w części pokrywa się z
terenami wcześniej obecnymi w polskim systemie ochrony przyrody, a w
części stanowi jego uzupełnienie. Istotne znaczenie ma fakt, że
funkcjonowanie sieci regulowane jest przez szczególne przepisy wspólne
dla całej Unii, które zostały wprowadzone również do polskiej ustawy o
ochronie przyrody. Gdy w roku 2005 miała się rozpocząć budowa obwodnicy
według przyjętego wcześniej wariantu, zdecydowanie zaprotestowało
przeciw prowadzeniu inwestycji kilka organizacji ekologicznych.
Szczególnie aktywne okazały się: Greenpeace, WWF, CMOK (Stowarzyszenie
Chrońmy Mokradła), OTOP (Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków) i
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot. 150 tysięcy podpisów Ekolodzy
stwierdzili, że obwodnica przetnie niezwykle cenną przyrodniczo dolinę
rzeki Rospudy, zniszczy unikalne torfowiska i zagrozi bytowi kilku
równie unikalnych gatunków fauny i flory. Kto wie, czy nie istotniejszy
dla protestujących jest argument prawny. Otóż dolina Rospudy stała się
elementem Natury 2000 i jako taka wymaga powtórzenia procedur wyboru
najkorzystniejszego wariantu. Dzięki wsparciu medialnemu, przede
wszystkim "Gazety Wyborczej", Radia TOK FM i innych mediów, cała Polska
się dowiedziała, że jest cudo przyrody, czyli Rospuda, którą władze
państwowe chcą zniszczyć w bezmyślnym antyprzyrodniczym i
antyeuropejskim szale. W krótkim czasie zebrano podobno 150 tys.
podpisów pod protestem i jest to dowód zarówno na ekologiczną wrażliwość
naszego społeczeństwa, jak i na łatwość sterowania jego emocjami.
Równolegle przesłano do Komisji Europejskiej doniesienie o łamaniu prawa
przez polskie władze. W efekcie UE zażądała od Ministerstwa Środowiska
stosownych wyjaśnień. Do pełnego obrazu należy dodać, że ekolodzy
zakasali rękawy i wzięli się również do projektowania, kreśląc swój
lepszy wariant, który wędruje, ale niestety również przecina Rospudę.
Czy nastąpi kataklizm? Ogłoszona przez protestujących strategia ma
charakter alternatywny. W pierwszym wariancie Unia Europejska karze
Polskę za łamanie prawa i nawet już wybudowanej obwodnicy nie dopuszcza
do ruchu, a nadto nakłada kolosalne kary finansowe. Wariant drugi
przewiduje, że protestujący zablokują budowę, przypinając się do drzew
(Adam Wajrak - "Gazeta Wyborcza") lub zastosują inne techniki sprzeciwu
czynnego (Maciej Muskat - Greenpeace). Co się stanie, jeśli dziś przed
żądaniami ekologów ustąpimy i rozpoczniemy procedurę wyłaniania innego
projektu obwodnicy? Po pierwsze - budowa zostanie wstrzymana na trzy
lata, a niewykluczone, że w efekcie i tak zwycięży obecny wariant. Po
drugie - czekają nas protesty mieszkańców Augustowa, w tym także
blokowanie trasy na skalę znacznie większą niż dotychczas. Po trzecie -
nieuniknione są duże straty finansowe. Mamy wiec do czynienia z
konfliktem o wielu aspektach: przyrodniczym, prawnym, społecznym,
ekonomicznym i politycznym. Jest też wymiar techniczny przedsięwzięcia.
Ekolodzy jako pewnik uznają, że przejście drogi nad rzeką na ponad
półkilometrowej estakadzie musi obniżyć poziom wód gruntowych i
zniszczyć torfowisko. Inwestor przedstawił szereg ekspertyz, autorstwa
poważnych specjalistów, mówiących, że tak nie będzie, nie spotkałem
natomiast żadnej wypowiedzi autorytetu z dziedziny budowy dróg i mostów,
hydrografii, ekologii, który by stwierdził w sposób poparty rzetelnymi
badaniami, że musi nastąpić kataklizm. Lista zdziwień W pewnym momencie
na krótko zaistniał pomysł poprowadzenia drogi przez Rospudę nie na
estakadzie, lecz tunelem. Projekt upadł z oczywistych przyczyn
ekonomicznych, lecz wcześniej zyskał akceptację ekologów. I to już
naprawdę trudno zrozumieć. Zważywszy oczywisty fakt, że tego rodzaju
inwestycja w obszarze podmokłym musi doprowadzić do poważnych zaburzeń
warunków hydrograficznych. Listę zdziwień można kontynuować. Od ponad
trzydziestu lat istnieje konwencja z Ramsar o ochronie obszarów
wodno-błotnych. W czasie sesji zorganizowanej 4 stycznia 2007 r. w
Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego jedna z organizatorek spotkania
reprezentująca wspomniany już CMOK oświadczyła, że dolina Rospudy ma
szansę stać się drugim w Polsce (po Biebrzańskim Parku Narodowym)
obszarem objętym konwencją z Ramsar. Jest to przykład skrajnej
ignorancji, gdyż w Polsce jest aż 13 obszarów objętych tą konwencją o
łącznej powierzchni 125 tys. ha. Należy sądzić, że dla polskich ekologów
'07 ochrona przyrody w naszym kraju rozpoczęła się wraz z wejściem do UE
i powołaniem sieci Natura 2000. Podobnie myśli i mówi redaktor Wajrak,
który uważa, że 23 parki narodowe, 120 parków krajobrazowych i inne
obszary chronione (ponad 30 proc. powierzchni kraju), z których część
zaliczana jest do międzynarodowych systemów obszarów chronionych, takich
jak Międzynarodowe Rezerwaty Biosfery, obszary Światowego Dziedzictwa
Przyrodniczego to... fikcja. Swoją drogą zastanawia fakt, że bardzo
aktywni i skuteczni przecież przyrodnicy polscy nie spowodowali
wcześniej objęcia Rospudy jakąś formą ochrony. Rzeka tyle lat czekała na
swojego Kolumba - Adama Wajraka. Ewolucja Wajraka Do tej samej kategorii
zdziwień należy fakt, że w całej akcji obrony Rospudy nie uczestniczą
polskie autorytety naukowe. Owszem różne gremia podnoszą protesty, ale
bez przedstawienia jakiejkolwiek analizy naukowej tego konkretnego
przypadku. Chyba w desperacji sprowadzono ostatnio dwóch naukowców z
Niemiec i Holandii, by świadczyli o walorach Rospudy. Na koniec warto
zwrócić uwagę na ewolucję Adama Wajraka. Gdy w 1998 r. ekolodzy
przypinali się do drzew, żeby zaprotestować przeciw budowie autostrady
przez Górę Świętej Anny, redaktor "Gazety Wyborczej" niemiłosiernie
wyszydzał ich akcję. Kombatant tamtych bojów Olaf Swolkień z goryczą
stwierdza, że ówczesną postawę Wajraka tłumaczy fakt, iż wtedy Unia
Wolności współtworzyła rząd i miała wiceministra od środowiska. Śledząc
wrzawę wokół Rospudy, mam bardzo wyraźne uczucie déjá vu. W 2001 r.
przez Polskę przetoczyła się podobna fala protestów w obronie
zagrożonego Tatrzańskiego Parku Narodowego. Powodem zagrożenia była
zmiana na stanowisku dyrektora parku, głównym oskarżonym był również
minister środowiska, a na czele protestu stał redaktor Wajrak. Ale po
kilku miesiącach już nikt się tą zbrodnią nie zajmował, gdyż w
międzyczasie odbyły się wybory i do władzy doszedł SLD. Jest jeszcze
jedno wyjście, by Augustów był syty i Rospuda cała. Należy natychmiast
zamknąć przejście graniczne w Budzisku. Tylko, co na to powie Unia?
~rzeczpospolita, 2007-02-25
T.
Ps. Podobno Wajrak akurat dziwnym trafem mieszka koło Rospudy...
Następne wpisy z tego wątku
- 10.11.15 09:43 T.
- 10.11.15 09:44 J.F.
- 10.11.15 09:52 RoMan Mandziejewicz
- 10.11.15 10:09 J.F.
- 10.11.15 10:22 RoMan Mandziejewicz
- 10.11.15 10:27 Myjk
- 10.11.15 10:56 elmer radi radisson
- 10.11.15 11:04 abn140
- 10.11.15 11:20 Czesław Wiśniak
- 10.11.15 11:28 J.F.
- 10.11.15 11:35 Big Jack
- 10.11.15 11:48 Czesław Wiśniak
- 10.11.15 12:12 elmer radi radisson
- 10.11.15 12:37 Czesław Wiśniak
- 10.11.15 13:36 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
Najnowsze wątki
- 2025-02-06 PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- 2025-02-05 ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-07 Smar do video
- 2025-02-06 Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- 2025-02-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-07 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-02-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-07 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-07 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo