  • Data: 2017-07-11 19:26:44
    Temat: Re: Jaki program do wykresu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > O tym nie pomyślałem, ale jak miałbym zapoznawać się z formatem
    > SVG to już wolę zapoznać się z jakimś programem, który może wypluć
    > moje wypociny w kilku formatach :).

    Mam radykalnie inne zdanie na ten temat. Każdy, kto programuje
    i potrzebuje robić obrazki, a jest przy tym leniwy, powinien choć
    trochę poznać format SVG. W ten sposób najszybciej coś osiągnąć.
    SVG to teraz taka łacina, czyta to i pokazuje każda przeglądarka,
    da się skonwertować na każdy inny format. Kiedyś w tej roli
    występował postscript. Ale nauczenie się postscripta to nie to
    samo, co poznanie podstaw SVG. Wiem, bo pisałem w postscripcie
    i pisałem programy piszące w postscripcie.

    > Na ekarnie - zero problemu.
    > Do bitmapy - zero problemu (to by załatwiło mój problem, ale nie
    > elegancko). Ale nie umiałbym zapisać tego do wektorowego pliku
    > graficznego tak, aby wczytał to edytor tekstu.

    A jaka to różnica, gdy chodzi o rysowanie kresek lub innych elemetów
    graficznych? Przy korzystaniu z jakiejś biblioteki do bitmap rysowanie
    kreski to zwykle wywołanie funkcji w rodzaju "line(x1, y1, x2, y2)".
    Ona ma jakąś złożona implementację majstrującą w macierzy punktów,
    które potem zostaną pokazane na ekranie lub wpakowane w plik PNG czy
    inny. Tu implemantacja wyglądać może jakoś tak:

    printf "<line x1=\"%i\" y1=\"%i\" x2=\"%i\" y2=\"%i\" />\n", x1, y1, x2, y2;

    Ten "wektorowy plik graficzny" to po prostu plik tekstowy z poleceniami
    napisanymi po ludzku. Podałem przykład siatki z Wikipedii -- przeglądarka
    pokazuje obrazek, ale można sobie ten plik zapisać na dysku i edytować
    edytorem.

    > Nigdy też nic z mojego programu nie wysyłałem na drukarkę.
    > Bitmapa jak się ją zrobi w odpowiednim rozmiarze i wczyta do edytora
    > tekstowego w skali 1:1 (przy założeniu wydruku 300dpi) wyjdzie w
    > dokumencie fajnie, ale chcę poznać coś nowego, co może się jeszcze
    > kiedyś przyda.

    No to właśnie SVG zdaje się być właśnie tym, bo na postscript jest
    już za późno i nie warto. Bitmapy to ja robiłem Turbo Pascalem pod
    DOS-em. Do kitu taka robota, w porównaniu z tym, co da się zrobić
    pisząc wprost do tekstowego pliku graficznego (ps, eps, svg).
    Zresztą dopuszczalne jest mieszanie w jednym pliku poleceń HTML
    i SVG -- jak ktoś chce wygenerować jednoplikowy raport w postaci
    tekstu ze skalowalnymi obrazkami.

    Akurat SVG ma tak dobraną listę poleceń, że da się zmalować tym
    wszystko, podstawy są do opanowania w jeden wieczór, a ściągawkę
    można zmieścić na trzech kartkach. I nic nie trzeba instalować --
    to co potrzeba, jest już w każdym komputerze.

    --
    Jarek