  • 1. Data: 2010-09-03 14:18:19
    Temat: Jaki prad dobrac do wyswietlacza LED multipleksowanego
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Czesc.
    Doradzcie, jaki bezpieczny prąd dobrac do wyswietlacza LED który
    bedzie pracował multipleksowo. Sa 4 sztuki, po prostu wyswietlacz LED
    do zegara. Podane mam tylko ze prąd ciagły to 20mA, a nie chcałbym mu
    skracać zywotnosci zbyt duzym pradem.

  • 2. Data: 2010-09-03 15:04:51
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    slawek7 wrote:

> [...]
    > bedzie pracował multipleksowo. Sa 4 sztuki, po prostu wyswietlacz LED
    > do zegara. Podane mam tylko ze prąd ciagły to 20mA, a nie chcałbym mu

    Większość ma max prąd 5-10 razy większy niż ciągły. Oczywiście średni prąd
    nie może przekraczać ciągłego. Jak masz multipleksowanie 4x z wypełnieniem
    25% to nie możesz przekroczyć 80mA. Lepiej poniżej.

    Waldek

  • 3. Data: 2010-09-03 15:35:12
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    A można gdzieś znaleźć dokładniejsze informacje o prądach wyświetlacza
    przy sterowaniu multipleksowym? czy to na tzw. czuja?

  • 4. Data: 2010-09-03 15:47:20
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    slawek7 wrote:

    > A można gdzieś znaleźć dokładniejsze informacje o prądach wyświetlacza
    > przy sterowaniu multipleksowym? czy to na tzw. czuja?

    Wyświetlacze są LEDami, a LEDy można właśnie tak sterować, by całka prądu
    nie przekraczała Imax. Najlepiej dać trochę marginesu bezpieczeństwa.
    Maksymalny prąd zależy od wyświetlacza. Sprawdzałem dla siemensowskich, tam
    jest 150mA dla Icont = 20mA.

    Waldek

  • 5. Data: 2010-09-05 17:17:46
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    A wisz gdzie mozna o tym poczytać?
    Dośc długo szukałem (aż w końcu przestałem) informacji o tym jaka jest
    zasada sterowania zwykłymi diodami LED. Zawsze mówi sie o tym że dioda
    wymaga prądu a nie napięcia, lecz jest zero informacji dlaczego?
    Możesz mi podać lub opisać dlaczego tak się steruje diodą, co wpływa
    na to że tak LEDem trzeba sterować i jakie są konsekwencje tego?

  • 6. Data: 2010-09-05 21:39:27
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-09-05 19:17 slawek7 napisał(a):

> [...]
    > Możesz mi podać lub opisać dlaczego tak się steruje diodą, co wpływa
    > na to że tak LEDem trzeba sterować i jakie są konsekwencje tego?

    Pokrótce opisuje zjawiska fizyczne zachodzące w diodach świecących
    chociażby Wikipedia:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode

    Natomiast dogłębnie tajniki rekombinacji promienistej poznasz czytając
    np. książkę "Light-emitting diodes" E. Fred Schuberta:
    http://search.barnesandnoble.com/Light-Emitting-Diod
    es/E-Fred-Schubert/e/9780521865388/?itm=2

    Duże kawałki tej książki zeskanował oczywiście Google i można poczytać w
    sieci.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2010-09-06 10:27:27
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
> [...]
    zasada sterowania zwykłymi diodami LED. Zawsze mówi sie o tym że dioda
    wymaga prądu a nie napięcia, lecz jest zero informacji dlaczego?

    To wynika z nieliniowej charakterystyki prądowo-napięciowej.
    W dwu pierwszych kartach katalogowych LEDów które znalazłem nie było wykresu
    na którym byłoby widać rozrzuty charakterystyk dlatego rzuć okiem na kartę
    zwykłej najprostszej diody (charakterystyki są wystarczająco podobne, aby
    pokazać problem):
    http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/1N4001-D.P
    DF
    Na rysunku 1 są charakterystyki prądowo/napięciowe dla różnych temperatur.
    Załóżmy, że taką diodę zasilimy napięciem 0.8V - zależnie od temperatury
    popłynie przez nią prąd 0.1A przy 25 st.C, albo 1A przy 150 st.C. Nie ma
    wykresu dla mniejszych temperatur, ale można się domyślić gdzie on będzie.
    Rozrzuty charakterystyk między poszczególnymi elementami mają też podobny
    charakter jak rozrzuty spowodowane temperaturą.
    Sterowanie napięciowe daje bardzo duży rozrzut prądu, a jasność (dla LEDów)
    jest mniej więcej proporcjonalna do prądu.
    Gdyby przyjąć, że temperatura jest stała i wszystkie diody mają dokładnie
    taką samą charakterystykę to nadal jest pewien problem. Jeśli dokładność
    ustalenia prądu naszego źródła prądowego będzie 5% to zmiana jasności też
    będzie 5%, ale przy sterowaniu napięciowym odchyłka napięcia o 5% spowoduje
    zmianę prądu (0.8V +5% = 0.84V) od około 0.1A do około 0.3A - a więc wzrost
    o 200%.
    Podsumowując: jeśli komuś nie przeszkadzają różnice jasności LEDów liczone w
    setkach % i ewentualne awarie spowodowane przekroczeniem dopuszczalnego
    prądu to nic nie stoi na przeszkodzie, aby sterować je napięciowo.
    P.G.

  • 8. Data: 2010-09-07 10:16:39
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Dziękuję za wyjasnienie.
    Powiedz mi jeszcze co tak na prawde niszczy diodę?
    Wzrost temperatury pod wpływem prądu, czy sama wartość prądu.
    Przykład tak jak w wyświwetlaczu sterowanym multipleksowo.
    Przepuszczamy przez segment prąd powiedzmy 20mA - ciągły oraz drugi
    przypadek, prąd impulsowy, którego wartośc średnia jest też 20mA ale
    róznica taka że w impulsie ma on 100mA oraz wypełnienie 20%.
    Co jest dla diody gorsze? I dlaczego? Czy jest też jakaś
    częstotliwość, czy może byc dowolna i nie wpływa to na jej życie?

  • 10. Data: 2010-09-07 11:39:18
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    > Dziękuję za wyjasnienie.
    Powiedz mi jeszcze co tak na prawde niszczy diodę?
    Wzrost temperatury pod wpływem prądu, czy sama wartość prądu.

    Przypuszczam, że w odpowiednich warunkach albo jedno albo drugie.

> [...]
    przypadek, prąd impulsowy, którego wartośc średnia jest też 20mA ale
    róznica taka że w impulsie ma on 100mA oraz wypełnienie 20%.

    Wiadomo, że DC mieści się w parametrach więc OK, a przy impulsowym będą
    pewne wahania temperatury więc jest gorzej.
    Jeśli impulsy odpowiednio często (nie widać mrugania) to wahania minimalne -
    praktycznie nie mające wpływu na diodę.

    > Czy jest też jakaś
    częstotliwość, czy może być dowolna i nie wpływa to na jej życie?

    Tu wystarczy chwilę pomyśleć, aby sobie samemu odpowiedzieć - 1 dzień 100mA
    i 4 dni 0mA - średnio 20mA.

    W niektórych kartach katalogowych (elementów większej mocy) są tego typu
    dane. Na przykład:
    http://www.vishay.com/docs/88711/s1.pdf
    Rysunek 6 - wymaga pomyślenia, aby zrozumieć co z tego wynika.
    Czasem są wykresy podające całą rodzinę ch-k w zależności od długości
    impulsu i wypełnienia.

    Dla LEDów czasem podają wykres jasności w funkcji prądu. Czasem jasność
    rośnie tylko do pewnego prądu, potem jest stała.
    Jeśli rośnie na przykład do 100mA to sterowanie 100mA z wypełnieniem 1/5 da
    mniej więcej taki efekt jak DC 20mA, ale sterowanie 200mA i 1/10 da taki
    efekt jasności jak 10mA. Jak w takim przypadku trzeba 1/10 to lepiej dać
    100mA - efekt taki sam, a zużycie diody mniejsze.
    Wydaje mi się, że widziałem kiedyś taki wykres rosnący tylko do 15mA.
    Sterowanie takiej diody impulsami ponad 15mA mija się z celem.
    P.G.