eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.motocykleJaki kask dla żony? - (Po kosztach)Re: Jaki kask dla żony? - (Po kosztach)
  • Data: 2009-04-18 13:48:36
    Temat: Re: Jaki kask dla żony? - (Po kosztach)
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sat, 18 Apr 2009 14:18:25 +0200, Marek Borowski <m...@l...pl>
    wrote:

    [...]
    >>> Matematyka i zarzadzanie ryzykiem sie klania. Statystycznie ryzyko
    >>> wystapienie wypadku jest proporcjonalne do ilosc h sprzedzonych w
    >>> miejscu wystepowania ryzyka (czyt. droga).

    >> Jesteś pewien? :-) IMO osoby jeżdżace rzadziej mają większe
    >> prawdopodobieństwo wypadku na godzinę spędzoną na drodze.

    > Oczywiscie ze tak, ale nie sadze ze jest to bardzo duza roznica. (Mowa
    > oczywiscie o juz w miare doswiadczonych kierownikach). Poza tym to
    > przeciez jest mowa o pasazerce - mozna zalozyc iz umiejetnosci kierowcy
    > sa stale :-).

    Tak, ta różnica nie jest bardzo duża. A teraz pomyślmy o innym przypadku.
    Mamy trzy osoby: taką, która nie jeździ motocyklem w ogóle, taką, która
    jeździ motocyklem 1000 km rocznie i taką, która jeździ motocyklem 5000 km
    rocznie.

    Czy większy wzrost prawdopodobieństwa śmiertelnego wypadku jest przy
    przejściu
    z 0 km na motocyklu rocznie na 1000 km czy z 1000 km na 5000 km?

    Policzmy. Weźmy trzy sytuacje:
    a) 10 000 km samochodem
    b) 9000 km samochodem, 1000 km motocyklem
    c) 5000 km samochodem, 5000 km motocyklem

    Skorzystajmy ze statystyki dla UK dla 2004 bo jest akurat na wikipedii.
    Motocykle mają 121 śmierci na milion km (0,121 zgonu na 1000 km),
    samochody natomiast - 2,6 śmierci na milion km (0,0026 zgonu na 1000 km).
    To oznacza następujące przeciętne zgony dla trzech sytuacji:
    a) pierwsza osoba ginie średnio 0,026 raza
    b) druga osoba ginie 0,0234 raza w samochodzie i 0,121 raza na motocyklu =
    0,1444
    c) trzecia osoba ginie 0,013 raza w samochodzie i 0,605 raza na motocyklu
    = 0,618

    Trzecia osoba ginie 4,2 raza częściej od drugiej osoby, natomiast druga
    osoba
    ginie 5,5 raza częściej od pierwszej osoby.

    Czyli rozpoczęcie jazdy na motocyklu w niewielkiej ilości niesie za sobą
    większy
    wzrost ryzyka niż zaczęcie jazdy na motocyklu 5 razy więcej. :-) Nie można
    myśleć
    o tym tylko w kategoriach "jazda mało na motocyklu vs jazda dużo na
    motocyklu",
    warto zastanowić się, jak wysoko rośnie zagrożenie od samego rozpoczęcia
    jeżdżenia.
    Biorąc pod uwagę, żę przesiadasz się na środek transportu, który jest
    jakieś 50
    razy bardziej niebezpieczny dla zdrowia i życia samo rozpoczęcie jest dużo
    groźniejsze
    niż zwiększenie ilości jazdy później.

    [...]
    >>> Meteoryt tez Cie moze trafic a jakos w kasku nie chodzisz na ulicyna
    >>> co dzien.

    >> Uważasz liczbę zgonów w Polsce w wyniku upadków meteorytów za
    >> porównywalną do liczby zgonów w wyniku wypadków motocyklowych? Śmiała
    >> teza.

    > Nie. Podaje jako skrajny przyklad iz % wystapienia zdarzenia implikuje
    > zabezpieczenia.

    To się nazywa reductio ad absurdum i jest trikiem erystycznym a nie
    wartościowym
    argumentem w dyskusji. :-)

    > Marek
    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: