  • 11. Data: 2009-12-07 17:38:25
    Temat: Re: Jaka antena pokojowa UKF?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 07 Dec 2009 16:43:47 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Jak ma się taka antena zawieszona na kominie do standardowej
    > teleskopowej czy kawałka drutu rozwieszonego w pokoju, jeśli chodzi o
    > jakość odbioru?

    Wysokość zainstalowania anteny UKF (czy TV) i otoczenie budynku gra istotną
    rolę. Znam przypadek domu który stoi w gęstym i wysokim lesie o jakieś 20km
    od TON Jemiołów w którym 1 i 2 TV odbierane sa jako tako dopiero na
    wieloelementowej antenie zamontowanej na kominie mniej więcej na równi z
    wierzchem koron. Pozostałe TV3 i Polsat (o mniejszej mocy) nawet wtedy
    bardzo słabo. Dopóki antena była na poziomie parteru czy nawet 1p to co się
    dało odebrać nie miało wartości użytkowej a to przecież bardzo blisko
    nadajnika. Antena powinna być ponad poziomem przeszkód. Choć rzecz jasna do
    dobrego odbioru UKF wystarczają niższe poziomy sygnału niż do TV. Jak
    zwykle, praktyka rozstrzygnie :)
    --
    Jacek

  • 12. Data: 2009-12-07 18:41:38
    Od: "Mirek" <m...@w...op.pl>

    > Pewnie ale sa prostsze metody. Jesli twój OR ma wejście koncentryczne, kup
    > wtyczkę i przylutuj do środkowaego bolca 65cm linki 0,5mm^2 w izolacji.
    > Będzie świetna antena, w niczym nie ustępująca temu co kupisz.

    Dzięki za radę. To amplituner kina domowego z wejściem antenowym jak w
    telewizorach. Po tym co napisałeś przypomniałem sobie, że do aplitunera było
    dołączone coś takiego - wtyczka antenowa z kabelkiem. Pozostaje tylko to
    znależć.
    Mirek.

  • 13. Data: 2009-12-07 19:10:21
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    On 7 Gru, 16:43, Atlantis <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > teleskopowej czy kawałka drutu rozwieszonego w pokoju, jeśli chodzi o
    > jakość odbioru? Wystarczy sama antena czy jakaś ze wzmacniaczem?

    Zasadnicza różnica w odbiorze, byle bez wzmacniacza, który w 99%
    przypadków psuje odbiór.

    W Warszawie, na przyzwoitym receiverze Kenwooda, na VIp. betonowego
    bloku, koło okna - na 80cm pionowego drutu dobry odbiór stereo tylko z
    nadajników dużej mocy.
    Gdy ktoś chodzi po pokoju to słabsze stacje tracą stereo, szumią.
    Po wyprowadzeniu tego samego kawałka drutu na balustradę loggi,
    koncentrykiem prowadzonym blisko metalowych szczebli balustrady
    (przeciwwaga), sam drut podwiązany sznurkiem do góry, odbiór
    najsłabszych lokalnych stacji absolutnie bez zakłóceń.
    Całkiem poprawnie odbieram lokalne nadajniki z Mszczonowa,
    Niepokalanowa, Żyrardowa i Skierniewic - odległości rzędu 50-80 km.
    Radio Maryja odbiera na kilku częstotliwościach - Kielce ze Świętego
    Krzyża (odległość ok 170km) kryształowo, no ale to nadajnik 120kW.

    Przypuszczam, że z anteną na dachu (w odpowiedniej polaryzacji) tuner
    z conajmniej 3 obwodami strojonymi w głowicy będzie nieźle odbierać
    stacje z odległości 100 - 150 km.
    W Gdańsku pewno Szwedów da się posłuchać.

  • 14. Data: 2009-12-07 19:30:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... A jaki tuner twoim zdaniem jest przyzwoity? Ile trzeba wydać?
    Coś takiego się kwalifikuje?
    http://allegro.pl/item834018021_pioneer_f_201_ladny_
    tuner.html
    A może nawet tańszy sprzęt pozwoli mi osiągnąć tak dobre efekty?

  • 15. Data: 2009-12-09 16:38:34
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Dnia Mon, 07 Dec 2009 16:43:47 +0100, Atlantis napisał(a):
    (ciap)
> [...]
    > dało odebrać nie miało wartości użytkowej a to przecież bardzo blisko
    > nadajnika. Antena powinna być ponad poziomem przeszkód.

    Czasem to niemożliwe i trzeba szukać wysokości optymalnej i optymalnego
    punktu na dachu/podwórku itd.

    Włodek