  • Data: 2012-06-07 09:56:10
    Temat: Re: Jak zmniejszyć obroty silnika elektrycznego?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 07.06.2012 00:10, schrieb Eneuel Leszek Ciszewski:
    > Co uczynić, aby zmniejszyć szybkość obrotową silnika wentylatora?
    >
    > http://eneuel.w.duna.pl/Schemat/6066.PNG -- zaznaczony czerwonym kolorem
    >
    > Najlepiej tak, aby temperatura wydmuchiwanego powietrza sterowała
    > szybkością pracy tego silnika. Na razie ów wiatrak dmucha za szybko
    > i zbyt zimnym powietrzem. Jeśli dmuchałby wolniej, wydmuchiwane tym
    > wiatrakiem powietrze byłoby cieplejsze, byłby mniejsze zużycie energii
    > elektrycznej i odpadłby (lub drastycznie by zmniejszył się) problem
    > z nadmiarem powietrza wydmuchiwanego tym właśnie wentylatorem.

> [...]

    Możesz sterować normalnym regulatorem fazowym lub grupowym. Dla testów
    możesz wziąć normalny ściemniacz do lamp, ale taki, który trawi
    obciążenia indukcyjne (widać po tym, że ma 3 bieguny: faza, zero i
    wyjście, normalne nie mają masy). Przy wentylatorze (duża inercja) można
    się też pobawić w sterowanie grupowe, znaczy sinus jest wyłączany w
    zerze prądu. Załączany może być w zerze prądu, ale lepiej by było w
    maksimum napięcia, ze względu na obciążenie prawie tylko indukcyjne. Jak
    wyjdzie, to możesz sobie zrobić regulator na procesorze. Jako ICki
    sterownicze fajne są U2008 albo U211. Musisz tylko tak zrobić, żeby
    wentylator startował na pełne obroty, po ich osiągnięciu regulujesz w dół.

    Waldek