  • 81. Data: 2014-02-05 11:56:49
    Temat: Re: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello jacek,

    Wednesday, February 5, 2014, 10:24:42 AM, you wrote:

    > No tak coś w tym sensie, a raczej ile przejadę na tym paliwie jeśli będę co
    > 10 minut zatrzymywał się i startował.
    > W mojej dziedzinie (urządzenia zasilane bateryjnie) paliwo zużywane na
    > rozruch, w znaczący sposób, wchodzi do średniej. Rozruchów jest
    > przewidywalna, ilość.

    Naprawdę nie masz dostępu do cyfrowego oscyloskopu z eksportem w
    postaci tabelki liczb? Nawet byle OWON to ma...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 82. Data: 2014-02-05 12:33:20
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Naprawdę nie masz dostępu do cyfrowego oscyloskopu z eksportem w
    > postaci tabelki liczb? Nawet byle OWON to ma...

    Hmm, mój OWON (dość słaby) ma 5k próbek. Ale podpytam znajomych, coś mi się
    wydaje, że coś z tego będzie (nie będę musiał kombinować z supercap).

    Dzięki

    jp

  • 83. Data: 2014-02-05 13:06:47
    Temat: Re: Odp: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    Sunday, February 2, 2014, 12:14:36 PM, you wrote:

    > Daj spokój Roman z tym Owonem!
    > Owszem ma, ale komunikacja po USB to też porażka.
    > Program jest tak toporny, że podaje naście mniejsc po przecinku.
    > Rozdzielczość wskazywana ponad dwa rzędy większa niż dokładność pomiaru.
    > Jakby chcieli w ten sposób polepszyć rzeczywiste możliwości.

    Ale jakie to ma znaczenie? Ważne jest to, że daje szereg liczb, które
    można wrzucić do arkusza kalkulacyjnego i uzyskać to, co to potrzeba.
    OWONa podaję tylko jako przykład taniego oscyloskopu, który taką
    możliwość ma.

    > Proszę nawet nie wspominać tej nazwy w roku 2014.
    > Może kiedyś dorównają takim oscyloskopom jak Philips czy Tektronix.
    > Dobrze, że napisałeś "byle".

    Przecież nie reklamuje marki. Znam możliwości tego oscyloskopu i mi on
    wystarcza w zupełności. Ale nie o to tu chodzi.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 84. Data: 2014-02-05 13:23:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Simcom dla dwoich modemów gsm (gprs) podaje, że impuls prądu trwa 577us,
    > powtarza się co 4,615ms i spadek napięcia nie powinien przekraczać w tym
    > czasie 300mV. Z szybkiego liczenia na palcach wychodzi pojemność ~7,7mF
    > (4A*577us/300mV), więc na początek niskoimpedancyjny elektrolit 10mF
    > powinien wystarczyć (albo 3 sztuki po 3300uF równolegle). Z dużym L to bym
    > uważał, żeby ten filtr nie zaczął dzwonić. Na początek lepszy chyba byłby
    > rezystor 0,1...0,2R.

    Duże L to kwestia względna.
    Wychodzi mi, że 10mF + 1mH (w szereg z rezystorem 0,2R) to Q=1,58 - nie
    powinno być problemów z dzwonieniem.
    A dwa razy większe nachylenie filtru niż dla RC to jednak coś daje.
    W każdym razie sądzę, że spadek na R powinien mieć na tyle łagodny przebieg,
    że można go oglądać oscyloskopem z wolną podstawą czasu bez utraty
    informacji którą się chce uzyskać.
    P.G.

  • 85. Data: 2014-02-05 13:32:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    Sunday, February 2, 2014, 1:11:54 PM, you wrote:

    > To będzie dość drogi jeszcze (2014) sprzęt.
    > Dzisiejsze niższej klasy oscyloskopy buduje się na zasadzie systemu
    > operacyjnego i kompilatora C + biblioteki do obsługi ekranu itp.
    > Tutaj należy szybko coś mierzyć, a Kolega ma dodatkowo problem z czasem
    > liczonym w minutach i godzinach.
    > Takie próbki musiałyby być zapisywane z prędkością x GS/s przez kilka minut
    > czy godzin.

    Skąd Ci się wzięły te GSps? Tu nikt nośnej GSM nie chce analizować -
    wystarczy próbkowanie rzędu pojedynczych kSps.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 86. Data: 2014-02-05 19:02:12
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Jeśli chodzi o samochody, to zużycie paliwa podawane przez producentów
    > wyliczane jest w sposób zbliżony do wyżej opisanego. Jest jakaś norma,
    > która dokładnie reguluje ile czego ma być brane do średniej.

    Oj ta norma, to niezły szwindel. Nie wiem, czy faktycznie norma, czy tak
    się tylko umówili. Olej w silniku o niskiej lepkości, czyli małe opory
    ale też i nie smaruje jak należy. Opony napompowane poza normalne
    ciśnienia a samochód na rolkach, czyli bez oporu powietrza.
    Powracając do tematyki grupy, to kupiłem telefon Samsung, mający według
    producenta działać na czuwaniu przez miesiąc. Tymczasem wyłączył się po
    12 dniach. Oczywiście ustawiłem słabe podświetlenie, żadnych MP3, sieć
    tylko 2G itp. Dużo jeżdżę, więc non stop się przelogowuje między BTS-ami
    ale aż tak żre prąd? Wysłałem mail do polskiego Samsunga z grzecznym
    pytaniem, co źle zrobiłem. W odpowiedzi otrzymałem informację, że z moim
    telefonem wszystko w porządku. Producent testuje aparat bez SIM-a, żeby
    się nie zalogował, resztę parametrów prawidłowo ustawiłem :-)
    Przekładając na motoryzację, to auto musiałoby trafić na lawetę i w ten
    sposób, z silnikiem na luzie, pokonałoby testowe 100km :-) Byłoby
    analogicznie testowane, jak komórki Samsunga.
    Maciek

  • 87. Data: 2014-02-06 10:04:53
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-02-05 00:51, Mirek pisze:

    > Aha czyli chcesz zmierzyć ile paliwa w samochodzie idzie na rozruch, na
    > ruszenie, na jazdę na 1-szym biegu... /.../ ...na zaparkowanie... żeby
    > potem wyliczyć ile średnio spala na 100 ;)

    Albo żeby wybrać najlepszą strategię. Czy opłaca się wyłączać silnik dla
    minuty przerwy, czy może dla dwóch czy pięciu minut.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 88. Data: 2014-02-06 10:06:36
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Naprawdę nie masz dostępu do cyfrowego oscyloskopu z eksportem w
    > postaci tabelki liczb? Nawet byle OWON to ma...

    Przy impulsowym poborze prądu pewnie musi w miarę gęsto próbkować i
    szybko zapcha się bufor.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 89. Data: 2014-02-06 11:09:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Thursday, February 6, 2014, 10:06:36 AM, you wrote:

    > Przy impulsowym poborze prądu pewnie musi w miarę gęsto próbkować i
    > szybko zapcha się bufor.

    Przecież już o filtrowaniu było powiedziane. To jest kwestia dwóch
    pomiarów - złapania jednego impulsu i obliczenia jego energii
    (wystarczy 10ksps) a potem przy wolnej podstawie policzenie, ile
    impulsów zajmują poszczególne operacje. Albo - jeszcze bardziej
    upraszczając - ile czasu, bo częstotliwość impulsów jest w miarę
    stała (218Hz?).

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 90. Data: 2014-02-06 11:20:01
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Przecież już o filtrowaniu było powiedziane. To jest kwestia dwóch
    > pomiarów - złapania jednego impulsu i obliczenia jego energii
    > (wystarczy 10ksps)

    No i bufor powinien umożliwić samplowanie przez okres od kilkudziesięciu
    sekund do kilkunastu - kilkudziesięciu minut. Czyli pamięć rzędu kilku
    - kilkudziesięciu megasampli. Który z tanich oscyloskopów tak ma?
    ATSD gdy masz już odfiltrowane to wystarczy procek z wbudowanym
    przetwornikiem AD i troszkę kodu do sumowania zmierzonej wartości.

    --
    pozdrawiam
    MD