  • 51. Data: 2014-02-02 21:22:24
    Temat: Re: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2014-02-01 12:22, jacek pozniak pisze:

    > Potrzebuję wyznaczyć ilość energi np. w ciągu minuty, max do kilku minut.
    > Proste metody pomiaru multimetrem się nie sprawdzają ponieważ zbyt duża
    > dynamika zmian prądu; 10mA..4A.
    > Potrzebuję jakąś metodę/przyrząd/schemat.

    Kilkakrotnie przetrenowany, w miarę młody akumulator ma dosyć
    powtarzalną pojemność, którą łatwo określić jakąś sprytną ładowarką z
    pomiarem ładunku. Popędzić urządzenie przez jakiś czas a potem tym samym
    przyrządem określić ile pojemności zostało.

    > Dokładność na poziomie 10..15 % spokojnie mi wystarczy.

    Im dłużej urządzenie popracuje, tym lepiej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 52. Data: 2014-02-02 21:36:18
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2014-02-02 20:22, AdamS pisze:

    > Użytkownik "JK" napisał w wiadomości grup

    > JK
    >
    > To jest gdybanie nie poparte znajomością procesów galwanicznych.

    Opisywany przypadek ma luźny związek z galwanotechniką. Twoje wypowiedzi
    to również gdybanie, oparte o doświadczenia z galwanizerni, a tu o co
    innego chodzi.

    > - Procesy anodowy i katodowy nie muszą przebiegać z taką samą sprawnością
    > szczególnie gdy gęstość prądowa zmienia się impulsowo jak 1:400.

    Wypowiadasz się z taką pewnością jakbyś badał to zjawisko. Chętnie
    zapoznam się z wynikami. Gdzie mogę je znaleźć?

    > - Elektrolity to przewodniki II rodzaju i zachowują się inaczej niż metale.
    > - Szybkość różnych jonów jest różna. Powstają przestrzenie przyelektrodowe
    > w których zachodzą różne reakcje. Przy impulsie prądowym powstaje przy
    > katodzie warstewka uboga w kationy (polaryzacja stężeniowa).

    Jaki to ma wpływ na pomiar, o którym dyskutujemy?

    > - W siarczanowych (kwaśnych) kąpielach do miedziowania łatwo tworzy się
    > szlam anodowy.

    Bez znaczenia w tym przypadku. To nie galwanizernia.

    > - Anody rozpuszczają się w zasadzie z powstawaniem jonów Cu+2 ale powstają
    > także jony Cu+1
    > - Jony Cu+1 powstają również w wyniku reakcji miedzi metalicznej z jonami
    > Cu+2.

    Sorry, ale tu się zapędziłeś. Jaki to ma wpływ na wynik pomiaru?

    > - Sole miedzi hydrolizują w przestrzeni anodowej do nierozpuszczalnego
    > tlenku miedzi(I) - Cu2O.

    Bez znaczenia dla pomiaru.

    > - osadzanie miedzi nie musi w całości przebiegać kosztem rozpuszczania
    > anody. Jony Cu+2 są w elektrolicie!

    OK. Jony Cu+2 rozładują się na katodzie. W elektrolicie pozostaną
    niezbilansowane aniony. I co z nimi?

    > Pięćdziesiąt lat temu pewien profesor na egzaminie mawiał do studenta
    > "odkrywcy": Panie, wodę z goowna też da się otrzymać ale się nie opłaca.

    Ależ opłaca się. Tak się to robi na stacjach orbitalnych :-)

    JK

  • 53. Data: 2014-02-02 22:38:37
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 2 lutego 2014 21:22:24 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

> [...]
    >
    > O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    >
    > "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest

    A najprościej zanabyć drogą kupna jeśli nie da się podpierdolić domowy licznik
    elektroniczny energii elektrycznej i podmienić w nim opornik na którym robiony jest
    pomiar prądu. Jak miernik jest do 2kW to założenie 10 razy większego opornika
    przerobi go bezboleśnie na max 200W a sto razy większego na max 20W itd.

  • 54. Data: 2014-02-03 06:37:41
    Od: PeJot <P...@m...pl>

> [...]
    > dynamika zmian prądu; 10mA..4A.
    > Potrzebuję jakąś metodę/przyrząd/schemat.
    > Dokładność na poziomie 10..15 % spokojnie mi wystarczy.

    A w sumie do czego Ci to potrzebne - do oszacowania pojemności źródła
    zasilania ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 55. Data: 2014-02-03 10:31:12
    Temat: Odp: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Albo żeby wybrać najlepszą strategię. Czy opłaca się wyłączać silnik dla
    > minuty przerwy, czy może dla dwóch czy pięciu minut.
    Nigdy o tym nie myślisz, gdy świeci się rezerwa, jest mróz, stoisz na
    autostradzie w korku pod Hanowerem, do stacji 60 km, a bardziej
    oszczędniejszego samochodu niż Twój w kilkukilometrowym korku nie widać.
    Zawsze wyłączasz silnik.
    I tak właśnie jest też w urządzeniach bateryjnych.
    S.

  • 56. Data: 2014-02-03 15:08:04
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-02-02 21:36, JK pisze:

    > Jaki to ma wpływ na pomiar, o którym dyskutujemy?

    Przy dużej gęstości prądu w warstwie przyelektrodowej mogą rozładować
    się wszystkie (lub prawie wszystkie) jony miedzi. Wówczas rozładowywać
    będą się dużo bardziej ruchliwe jony wodorowe. Proces przestaje być
    ilościowy.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 57. Data: 2014-02-03 17:49:49
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2014-02-03 15:08, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > się wszystkie (lub prawie wszystkie) jony miedzi. Wówczas rozładowywać
    > będą się dużo bardziej ruchliwe jony wodorowe. Proces przestaje być

    Zdaje się, że kilka postów wcześniej zastrzegałem, że należy zadbać o to
    aby napięcie rozkładowe dla wody nie zostało przekroczone. Stosując
    elektrody o dużej powierzchni i odpowiednio stężony elektrolit.
    Tak więc twoja odpowiedź nic nie wnosi i nic nie wyjaśnia.

    JK

  • 58. Data: 2014-02-03 18:39:44
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    PeJot wrote:

    > A w sumie do czego Ci to potrzebne - do oszacowania pojemności źródła
    > zasilania ?

    Tak.

  • 59. Data: 2014-02-03 21:12:18
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Dziękuję wszystkim za udział w dyskusji i pomoc.
    Prawdopodobnie zacznę od superkondensatorów; wydaje mi się to najprostszew
    realizacji.
    Jeśli metoda się nie powiedzie to zacznę kombinować z bocznikiem,
    wzmacniaczem i całkowaniem napięcia.
    Metod galwanicznych raczej się nie podejmę :-)

    Pozdrawiam

    jp

  • 60. Data: 2014-02-03 22:08:10
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2014-02-03 17:49, JK pisze:

> [...]
    > elektrody o dużej powierzchni i odpowiednio stężony elektrolit.
    > Tak więc twoja odpowiedź nic nie wnosi i nic nie wyjaśnia.

    Żeby nie być gołosłownym. Najprostsza kąpiel siarczanowa do
    miedziowania, może (wg. Poradnika galwanotechnika) pracować z gęstością
    prądu dochodzącą do 10 A/dm2. A to ponad dwukrotnie więcej niż chciał
    autor pierwszego posta.

    JK