  • 1. Data: 2016-02-24 19:13:45
    Temat: Jak to powstalo
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Pewien fragment tekstu z oficjalnej strony pewnej instytucji panstwowej:
    " Punkt o współrzędnych geograficznych: &lambda; = 120°45"; &phi; = 23°15""
    No i zgadnij czlowieku, czy to W, E, S, N. Domyslam sie (mam nadzieje),
    ze w pierwotnym tekscie bylo to oznaczone prawidlowo, a na skutek jakies
    konwersji zostalo przeksztalcone na cos niezrozumialego. Pytanie jaki
    proces to tak przeksztalcil? Zmiana kodowania nawet na najbardziej
    egzotyczne nic nie wyjasnia. Jakis historyczny edytor tekstu? Jakis inny
    system zapisu?
    Caly dlugi tekst (poza drobnymi literowkami) zawiera zawsze ten pokopany
    zapis ilekroc jest mowa o kierunkach.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2016-02-24 20:25:37
    Temat: Re: Jak to powstalo
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 24.02.2016 o 19:13, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > proces to tak przeksztalcil? Zmiana kodowania nawet na najbardziej
    > egzotyczne nic nie wyjasnia. Jakis historyczny edytor tekstu? Jakis inny

    Grecka litera lambda to oznaczenie długości geograficznej, a phi ("fi")
    to szerokość.

    Co do kierunków, to liczby dodatnie to N i E, a liczby ujemne to S i W.
    W naszym kraju obydwie współrzędne są dodatnie, co może nie nasuwać od
    razu takiego sposobu oznaczania kierunku.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2016-02-25 01:45:13
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Grecka litera lambda to oznaczenie długości geograficznej, a phi ("fi")
    > to szerokość.

    Wielkie dzieki, nie znalem takiego zapisu.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2016-02-26 00:17:17
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Thu, 25 Feb 2016 01:45:13 +0100, Pawel \"O'Pajak\" napisał(a):

    > Wielkie dzieki, nie znalem takiego zapisu.

    A bo źle to wymyślili. Południki zgoda, na równiku zero i południe -
    północ +90 / -90. Ale skoro umownie mamy południk zerowy w Greenwich
    (wierząc Wikipedii, było ich w historii więcej), skoro dzielenie planety
    na półkule północną i południową jest logiczne, ale na wschodnią i
    zachodnią jest czysto umowne (w Londynie na wschód od Greenwich masz
    półkule wschodnią, na zachód - zachodnią, ale na wysepce Taveuni i na
    Czukotce patrząc na wschód masz półkulę zachodnią, a na zachód -
    wschodnią), dlaczego by długości nie oznaczyć zamiast od 0 do 180° na
    wschód i zachód - od 0 do 360? Zresztą, szerokość tak samo mogłaby być,
    idąc tym tropem, od zera na biegunie południowym do 180 na północnym.
    Dlaczego na równiku nie mogłoby być 90°?

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 5. Data: 2016-02-26 09:02:08
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu piątek, 26 lutego 2016 00:20:18 UTC+1 użytkownik Marsjanin napisał:

> [...]
    > półkule wschodnią, na zachód - zachodnią, ale na wysepce Taveuni i na
    > Czukotce patrząc na wschód masz półkulę zachodnią, a na zachód -

    Polityka Panie

    https://www.youtube.com/watch?v=BGE_kn1aM80

    a w skrócie: kiedyś Anglia/Francja to był srodek świata
    wiec zero mogło być tylko jedno.
    Fajny wykład polecam

  • 6. Data: 2016-02-28 12:35:51
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Fri, 26 Feb 2016 00:02:08 -0800, Bolko napisał(a):

    > Polityka Panie
    > a w skrócie: kiedyś Anglia/Francja to był srodek świata wiec zero mogło
    > być tylko jedno.

    Nie od końca - ani przez Anglię, ani przez Francję nie przechodzi
    równik. :)

    > Fajny wykład

    Obejrzę później. :)

    --